آیین سنتی جشن نوروز صیاد با شرکت مردم روستاهای سوزا، رمچاه، سلخ، درگهان، لافت، هنگام، مسن، لارک و هرمز در روستای سلخ قشم آغاز شد.
کد خبر: ۲۶۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ 18 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان ، جشن نوروز صیاد صبح امروز(28 تیرماه) با برگزاری مسابقات غواصی، قایق‌های پارویی، طناب کشی، دو و میدانی و شنا آغاز شد و تا شب ادامه دارد .
 
جشن، روز ثابتی در تقویم خورشیدی ندارد، روز آن براساس تقویم صیادان و تحولات دریا تعیین می‌شود که همزمان با نخستین روز فصل گرمای شدید است.
 
ساحل نشینان خلیج فارس معتقدند در نوروز صیاد همه ماهی‌ها آزادند تا نسل خود را افزایش دهند بنابراین از هرگونه صید خودداری می کنند.
 
یکی دیگر از آداب و رسوم این روز، شنا کردن تمام روستائیان در دریا است، آنها معتقدند اگر مردم در این روز خاص در دریا شنا کنند تا سال آینده از تمام بیماری‌ها در امان می‌مانند .
 
در جشن نوروز صیاد همه روستائیان لباس‌های نو می‌پوشند و حیوانات خود را با گِلی سرخ رنگ بنام گِلَک رنگ می‌کنند و با خود به دریا می‌برند. همچنین در این روز زنان بومی جزیره با شیرینی های پخته شده از خرما بنام رنگینک، از میهمانان پذیرایی می‌کنند.
 
اجرای موسیقی محلی و رزیف خوانی‌، مسابقه ماهیگیری و برپایی نمایشگاه صنایع دستی دریایی از برنامه‌های پر نشاط روز جشن نوروز صیاد است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم در حاشیه برگزاری این جشن گفت: این جشن با شرکت بیش از پنج هزار نفر از مردم روستاهای سوزا، رمچاه، سلخ، درگهان ، لافت ، هنگام ، مسن ، لارک و هرمز برگزار می‌شود.
 
عبدالجواد کمالی افزود: نوروز صیاد یکی از آیین های کهن جزیره نشینان قشمی با قدمت بیش از 600 سال است که مردم این جزیره با همکاری منطقه آزاد قشم، سعی در زنده نگه داشتن آن دارند. همزمان با شروع فصل صید و صیادی در جزیره قشم، نوروز صیاد آغاز می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، سال صید صیادان چهار فصل دارد که نخستین فصل آن جوا است، این فصل که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌شود صد روزه است و بیشتر ماه‌های آن با بهار طبیعت همراه است.
 
فصل گرما شصت و پنج روزه است، نخستین روز آن نوروز صیاد نامیده می‌شود و روز به یاد ماندنی برای صیادان است. شهریما فصل بعدی است که صد روز دارد و پس از آن فصل زمستان فرا می‌رسد که این فصل نیز صد روزه است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار