مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد گفت: سرانه مصرف برق خانگی در ایران به طور میانگین 2 هزار و 700 کیلووات و سه برابر متوسط مصرف جهانی است که این شاخص در استان یزد حدود 30 درصد کمتر از متوسط کشوراست.
کد خبر: ۲۶۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 16 July 2016
به گزارش تابناک یزد،محمدرضا صحتی به مناسبت آغاز هفته مدیریت مصرف برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شعار این هفته ' مدیریت مصرف یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی ' است که این هدف با همکاری مردم و اطلاع رسانی رسانه ها محقق شود.
وی افزود: اگر مصرف انرژی به همین شکل ادامه یابد و مردم در مصرف برق در ساعات پیک روزانه مدیریت و صرفه جویی نکنند، تا سال 1405 به واردکننده برق تبدیل می شویم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق یزد یادآور شد: صنعت برق در ایران زیان ده است و در حالی که شرکت توزیع برق هر کیلووات برق را 130 تومان از نیروگاه ها خریداری می کند اما آن را با قیمت 13 تومان به کشاورزان عرضه می کند.
صحتی با بیان اینکه با آغاز تابستان فصل پیک مصرف برق هم شروع می شود، ادامه داد: هفته گذشته روز شنبه در دمای 54 درجه استان یزد، بالاترین پیک مصرف ثبت شد که بالاترین درصد مصرف برق هم مربوط به وسایل سرمایشی بوده است.
این مسئول با بیان اینکه سرمایه گذاری سنگینی برای تولید هر کیلووات برق در استان شده است، خاطرنشان کرد: دولت هر کیلووات برق را به قیمت یک سوم هزینه تمام شده به مشترکان خود می فروشد و لازم است مردم آگاه شوند که انرژی برقی که ارزان به دست آن ها می رسد، ارزان تولید نمی شود.
صحتی در ادامه به تشریح اقدامات و برنامه های شرکت توزیع برق و هفته مدیریت مصرف برق پرداخت و اضافه کرد: بیشترین زمان مصرف برق در ایام تابستان به ویژه ماه های تیر و مرداد است که نیروگاه های تولید برق نیز به واسطه گرمای زیاد هوا راندمان پایین تری دارد و ضروری است در این ایام مصرف برق از سوی شهروندان مدیریت و کنترل شود.
به گفته وی ، مصرف سرانه انرژی در ایران بیش از 5 برابر کشور اندونزی، 13برابر ژاپن، 8 برابر قاره اروپا و 2برابر کشور چین است این در حالی است که بالاترین قدرت نصب شده نیروگاهی در خاورمیانه متعلق به ایران است اما در نحوه و مدل مدیریت مصرف مشکل داریم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف و ال ای دی به عنوان یک راهکار کاهش مصرف دانست.
صحتی دلایل افزایش نرخ رشد مصرف انرژی در کشور را افزایش جمعیت، ورود لوازم جدید مصرف کننده انرژی، تولید و ورود تجهیزات غیراستاندارد انرژی بر برشمرد و گفت: بالا رفتن نسبی رفاه، تغییر شرایط آب و هوایی، رشد صنعت و فرسودگی صنایع نیز از عامل های مصرف انرژی هستند.
وی در پایان اقدام های شاخص این مجموعه را در کاهش پیک بار تابستان، تغییر زمان پیک بار برای مدیریت مصرف در تابستان، تجلیل از صنایع همکار و میزان پاداش ارائه شده به آنها، جلب مشارکت صنایع در برنامه تعطیلات ، گزارش بازرسی انرژی از 79ساختمان مرکزی ادارات استان و تغییر لامپ های رشته ای این مجموعه ها و نیز اقدام های بخش تجاری و خانگی در مدیریت مصرف اعلام کرد.
در ادامه این نشست معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر و مدیران عامل استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان ، فارس و شهرستان مشهد نیز به صورت ویدئو کنفرانس عملکرد خود در حوزه مدیریت مصرف برق را ارائه کردند.
** تدوین الگوهای مدیریت مصرف برای 33 گروه مشترک صنعتی کشور
بعد از گزارش عملکرد مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد، معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر در ارتباطی تصویری و به صورت ویدئو کنفرانس از تدوین الگوی مدیریت مصرف برای 33 گروه از مشترکان صنعتی خبرداد و گفت: این گروه ها باید معیار مصرف خود را براساس الگوی تدوین شده، کاهش دهند.
علیرضا احمدی یزدی مدیریت مصرف را از ارکان اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: خوشبختانه با اقدامات و تدابیر خوب صورت گرفته، نتایج قابل تاملی در حوزه مصرف برق کشور اتفاق افتاده به نحوی که در اوج مصرف سالجاری تا کنون 2 هزار و 200 مگاوات از نیاز مصرف شبکه برق کشور کاسته شده است.
وی با بیان اینکه یک از راهکارهای بهینه سازی مصرف برق به صورت خاص برای 33 میلیون مشترک صنعتی کشور صورت می گیرد، افزود: در سال گذشته چهار هزار و 200 مشترک صنعتی برای عبور از اوج مصرف برق کشور همکاری کردند که 900 میلیارد ریال تخفیف برای این مشترکان اعمال شد.
معاون شرکت توانیر گفت: بخش صنعت با وجودی که تنها یک درصد سهم مشترکان برق کشور را دارد ولی 33 درصد از کل مصرف را به خود اختصاص داده از این رو تاکنون برای 33 گروه از مشترکان صنعتی کشور الگوی مصرف بهینه برق تدوین و استانداردسازی شده و باید مصرف خود را با معیارها و استانداردها تطبیق دهند.
وی افزود: اقدام های خوبی در مسیر کاهش و مدیریت مصرف انجام شده که جلب مشارکت 27 هزار مشترک بخش کشاورزی در سال گذشته از دیگر برنامه های مهم بوده است.
معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر افزود: در بخش خانگی در چند سال گذشته سازمان بهره وری انرژی ایران با تولیدکنندگان برخی از لوازم خانگی پراستفاده مانند یخچال و فریزر رایزنی هایی را انجام داده تا تسهیلاتی برای ایجاد خطوط تولید وسایل کم مصرف اختصاص یابد و از سوی دیگر هماهنگی هایی با استاندارد و گمرک نیز انجام شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار