کد خبر: ۲۵۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰ 26 June 2016
مشکلات کشاورزان مازندران تمامی ندارد و این‌بار قرعه سریال تکراری و تلخ خسارت به نام گندم‌کاران افتاد؛ کشاورزانی که دانه دانه گندم را با زحمت در زمین نشاندند و در زمان برداشت با سبز شدن خوشه‌‌های طلایی گندم روبه‌رو شدند.

به گزارش تابناک مازندران، مشکلات کشاورزان مازندران تمامی ندارد و این‌بار قرعه سریال تکراری و تلخ خسارت به نام گندم‌کاران افتاد؛ کشاورزانی که دانه دانه گندم را با زحمت در زمین نشاندند و در زمان برداشت با سبز شدن خوشه‌‌های طلایی گندم روبه‌رو شدند.

در این زمینه مسؤولان استان پای کار آمدند و گندم را از کشاورزان تحویل گرفتند ولی موضوع به اینجا ختم نشد؛ هنوز قیمت محصول اعلام نشد تا آنان بتوانند روی این مبالغ حساب باز کنند؛ زیرا بسیاری از گندم‌کاران به امید فروش محصول بودند که تمام امید آنان نقش بر آب شد.

* کشاورزان میزان مصرف بذر در زمان کاشت را بالا بردند

کشاورز تولید بذر گندم در مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از 16 خرداد ماه امسال به‌دلیل بارندگی مستمر و رطوبت نسبی بهترین شرایط را برای جوانه زدن گندم فراهم کرد که خوشبختانه تداوم نیافت، در صورت استمرار بارش‌ها جوانه‌زنی خوشه‌های گندم تا سطح حدود 30 هزار تن گسترش می‌یافت.

فرزین گوران ادامه داد: حرارت، نور، رطوبت و اکسیژن از عوامل اصلی هستند که موجب جوانه زدن و جهش ژنتیکی انواع بذور می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان میزان مصرف بذر در زمان کاشت را بالا بردند، اضافه کرد: مصرف بذر به‌صورت مکانیزه حدود 140 کیلو در هر هکتار و به‌صورت سنتی حدود 170 کیلوگرم است در حالی‌که کشاورزان در زمان کاشت اقدام به مصرف بالغ بر 220 کیلوگرم در هر هکتار می‌کنند که به لحاظ فنی ایده‌آل و درست نیست.

کشاورز تولید بذر گندم در مازندران افزود: موضوع مصرف بذر در زمان کاشت موجب افزایش تراکم بوته‌ها در مزارع گندم شده؛ در صورتی‌که این امر به‌درستی مدیریت نشود در زمان رسیدگی سبب خوابیدگی یا ورس می‌شود.

گوران تصریح کرد: همچنین ممکن است کشاورزان برای مدیریت مزرعه مصرف کودهای ازته را بالا ببرند که این امر نیز موجب خوابیدگی یا ورس محصول می‌شود و در زمان بارندگی سبب شده محصول دیرتر رطوبت خود را از دست داده در نتیجه بحث جوانه زدن تشدید می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین در مناطق دشت مازندران با کاهش عملکرد گندم در واحد سطح روبه‌رو شدیم که دلیل آن بارندگی‌های مستمر بود

نایب رئیس مجمع گندم‌کاران خبره مازندران اظهار کرد: افزایش نزولات آسمانی در مناطق دشت، سطح ماندآبی و فراوانی بارش در پاییز و زمستان به زراعت لطمه وارد می‌کند و موجب شده گیاه ماه‌ها به‌صورت غرقابی باشد که سبب تغذیه نادرست از ریشه به گیاه می‌شود.

گوران با اعلام اینکه ماه‌های فروردین و اردیبهشت اوج نیازمندی گیاه گندم به نور خورشید است، اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌ها حجم بیماری‌های زراعت گندم در منطقه بالا می‌رود و کشاورزان متوسل به استفاده از آفات شیمیایی برای مبارزه با بیماری‌ها می‌شوند.

وی بیان کرد: در زمینه حل مشکل گندم‌کاران مازندران مسؤولان به‌صورت جدی وارد عمل شدند و رایزنی‌هایی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال انجام است.

مدیر نظام صنفی کشاورزی مازندران در پایان گفت: چندین انبار بزرگ برای نگهداری گندم جوانه زده کشاورزان در اختیار گرفته شده تا تصمیم‌گیری درست انجام شده به مصرف خوراک دام و طیور و صنایع تبدیلی برسد تا کشاورزان متضرر نشوند.

* قیمت گندم‌های جوانه زده هنوز مشخص نشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بارندگی مداوم و درجه حرارت مناسب طی یک هفته در مازندران موجب شد گندم در حوزه مرکزی استان شهرهای جویبار، نکا، ساری و بهنمیر شروع به جوانه زدن کند.

دلاور حیدرپور بیان کرد: به‌منظور حمایت از گندم‌کاران و کاهش نگرانی آنان محصول گندم از کشاورزان تحویل گرفتیم تا دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: گندم‌های تحویلی از کشاورزان را در مکان‌هایی به‌صورت جداگانه نگهداری کردیم تا پژوهشکده غله نمونه‌برداری کرده که این محصول چه میزان قابل استفاده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این موضوع در حال بررسی فنی است، افزود: هنوز قیمت معلوم نیست پس از انجام بررسی قیمت محصول اعلام می‌شود.

وی با اعلام اینکه چند سال گذشته چنین اتفاقی را شاهد بودیم، گفت: در حال حاضر محصول گندم را جداگانه تحویل گرفتیم تا وضعیت ارزش غذایی مشخص شود.

* معرفی ارقام مقاوم گندم به کشاورزان

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل جوانه زدن گندم روی خوشه بحث رطوبت است؛ همچنین تعلل در زمان برداشت گندم به‌دلیل نبود ادوات مکانیزه و ترافیک ایام نیز می‌تواند از دلایل دیگر باشد.

حجت‌الله علی‌محمدی با اشاره به اینکه دلیل اصلی بارندگی در زمان برداشت است، افزود: ممکن است کشاورزان زودتر برداشت کرده و در انبارها نگهداری کنند که منجر به جوانه شد.

وی بیان کرد: برخی از ارقام گندم نسبت به این موضوع حساس است که باید ارقام مقاوم‌تری مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اضافه کرد: شرایط آب و هوایی مازندران با توجه به رطوبت استثنا بوده و بسیار مشکل است پیش‌بینی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که ارقام مقاوم‌تر به کشاورزان معرفی شود تا آنان از این معضل نجات یابند.

* قیمت گندم جوانه‌زده به‌زودی اعلام می‌شود

سرپرست اتحادیه دامداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه گندم جوانه زده برای دام قابل استفاده نیست و مضر است.

سید عبدالله واردی افزود: البته گندم جوانه زده برای پرورش ماهی و سایر صنایع تبدیلی کاربرد دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال 35 مرکز خرید تضمینی گندم در کارگروه استانی شامل 18 کارخانه آرد، 16 تعاونی روستایی و یک سیلوی گندم در نکا در سطح مازندران پیش‌بینی شد.

جعفری ادامه داد: براساس پیش‌بینی سازمان جهاد کشاورزی خرید حدود 170هزار تن گندم امسال در دستور کار قرار گرفت و تمام تمهیدات لازم در این زمینه فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از 12 خرداد ماه امسال در مازندران آغاز شد، یادآور شد: با توجه به اقلیم مازندران بحث خرید گندم در مناطق دشت استان آغاز شد به‌دلیل اینکه در مناطق بالادست دیرتر عملیات برداشت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه از 16 خرداد ماه امسال به‌مدت یک هفته با بارندگی جدی مواجه شدیم که مشکلاتی ایجاد کرد، اظهار کرد: این موضوع موجب شد بخش زیادی از گندم‌ها جوانه بزند.

جعفری با اعلام اینکه وظیفه شرکت غله، خرید گندم با ماهیت مصرف انسانی است و امکان جذب گندم‌های جوانه زده گاهاً با بیماری همراه بودند فراهم نبود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزان در شرایط بدی بودند بدون دستورالعمل مرکزی با هماهنگی تهران و استاندار مازندران مراکزی برای خرید گندم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این مراکز گندم را از کشاورزان دریافت کرد که میزان تحویلی گندم‌های جوانه زده به 2 هزار و 500 تن گندم رسید و به‌زودی قیمت آن اعلام می‌شود.

* گندم جوانه زده با قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بحث خرید گندم با توجه به اینکه به خوراک انسان می‌رسد باید از نوع مرغوب باشد وقتی جوانه بزند از کیفیت آن کاسته می‌شود به همین دلیل چاره‌ای نبود که کارخانجات غله از خرید گندم‌ها خودداری کنند.

عزیزالله شهیدی‌فر بیان کرد: در این زمینه با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسؤولان استانی  چهار مرکز خرید در شهرستان‌های سیمرغ، ساری، نکا و میاندورود مستقر شود تا گندم‌های جوانه زده را از کشاورزان خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه مرحله بعدی بحث قیمت‌گذاری است، اضافه کرد: باید محصول با قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری شود تا کشاورزان متحمل ضرر و زیان نشود که همه دست‌اندکاران پیگیر هستند این مهم اتفاق بیفتد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: هرچند از وضعیت بیمه بخش کشاورزی در مازندران رضایت نداریم ولی مبلغ بیمه براساس آیتم‌هایی که کشاورزان محصول خود را بیمه می‌کنند پرداخت می‌شود.

شهیدی‌فر ادامه داد: آیتم‌های وجود دارد تا در صورت خسارت بیمه مبلغ ناشی از آن را افزایش دهد ولی عموماً کشاورزان به‌دلیل پرداخت مبلغ کمتر اقدام به این کار نمی‌کنند و در زمان خسارت نمی‌توانند مبلغ مناسبی دریافت کنند.

وی در پایان از صندوق بیمه کشاورزی خواست مبلغی از خسارت کشاورزان را جبران کنند.

به گزارش فارس، بارها مسؤولان استانی این موضوع را مطرح کردند که برنج و گندم از جمله محصولات استراتژیک بوده و سیاست سازمان جهاد کشاورزی حمایت از آنان است ولی با توجه به مشکلات موجود و همچنین پرداخت نشدن خسارت از سوی بیمه چگونه کشاورز می‌تواند بر سر زمین بماند....
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار