نماینده مردم محلات و دلیجان خبر داد:
تابناک: نایب‌رئیس فراکسیون میراث فرهنگی‌ مجلس دهم از آمادگی قوه مقننه به منظور رفع خلاءهای قانونی مربوط به حفظ و نگهداری آثار تاریخی با مالکیت خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۲۴۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 21 June 2016

به گزارش تابناک مرکزی، علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از روند رو به افزایش از بین رفتن آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور گفت: بناهای تاریخی متعلق به همه نسل های این کشور است و باید در حفظ آنها کوشا بود ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه مناسب از سوی دستگاه های ذی ربط و خلاءهای قانونی در حال از بین رفتن است؛ ضمن آنکه تصرف شخصی یا به عبارتی مالکیت خصوصی برخی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی، یکی از دلایل تخریب و عدم رسیدگی به موقع بناهای تاریخی است.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به خاطر وجود خلاءهای قانونی نمی تواند مستقیما به این بناها وارد شود و اقدام به نوسازی و مرمت آنها کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه شهرداری ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توانند با همکاری یکدیگر اقدام به تامین اعتبار و خرید این میراث های فرهنگی کنند، افزود: به عنوان مثال آسیاب آبی محلات در سال 87 با شماره ۲۳۷۸۶ به فهرست آثار ملی اضافه شد ولی به دلیل موضوع انحصار وراثت و مالکیت شخصی در حال تخریب است؛ لذا نباید اجازه داد به دلیل برخی از اقدامات نامناسب این آثار ملی از بین بروند.

سلیمی با بیان اینکه چنین میراث های فرهنگی و بناهای تاریخی نمایانگر سبک زندگی پیشینیان است و باید برای نسل امروز حفظ شود، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد خلاءهای قانونی موجود در این عرصه را حل کند لذا نیاز به ارائه پیشنهادات قانونی مورد نظر از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

نایب رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ویژگی های ساختاری بناهای تاریخی، ظرفیت جذب گردشگر داخلی و خارجی و غیره از جمله دلایلی است که اهمیت نگهداری و حراست از چنین میراث کهنی را برای مسئولان مربوطه بیشتر می کند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار