رئیس کل دادگستری در جمع خبرنگاران:
دستگاه قضایی با کسانی که با استفاده از اسلحه آرامش مردم را بر هم می‌زنند به صورت جدی و قاطعانه برخورد می‌کند، ضمن اینکه افرادی که با استفاده از چاقو، شمشیر و هر سلاح دیگری قصد زورگیری از مردم را داشته باشند مصداق محارب هستند
کد خبر: ۲۴۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 21 June 2016
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،هفته قوه ی قضائیه در حالی آغاز شد که در استان کهگیلویه و بویراحمد خبرهای مختلفی از برخوردهای بدون اغماض مسئولین این نهاد با اخلال گران امنیت اجتماعی و اقتصادی ،از شروران اجتماعی تا مدیران متخلف بر روی سایت های خبری قرار گرفته است.
 گرامیداشت این هفته بهانه ای شد تا حجت الاسلام مزارعی در میان خبرنگاران حضور پیدا کند و از عملکرد دستگاه قضائی استان صحبت کند و به سئوالت خبرنگاران پاسخ دهد.
هشدار به مدیران برای برخورد جدی تر/برخورد شدید با شمشیر و قمه بدستان
رسانه ها چشم تیزبین جامعه
حجت الاسلام مزارعی در ابتدای صحبت های خود به اهمیت کار رسانه ها اشاره کرد و گفت: شما رسانه ها چشمان تیزبین جامعه هستید که عیوب مسئولین را به عنوان آمران به معروف و ناهیان از منکر مشخص می کنید و به عنوان نمایندگان مردم ناظر بر امور هستید.
وی به شهادت 72 تن از یاران انقلاب اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی به عنوان سرور شهدای انقلاب اسلامی ایران معمار قانون گرانسنگ قانون اساسی بود و هرچه به این قانون نگاه می کنیم در پشت آن اندیشه ای بزرگ را خواهیم دید.
مدیر کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت:هر چند دستگاه قضائی یک دستگاه خدمات رسان است اما با دیگر دستگاه ها تفاوت دارد و باید شانیت این دستگاه در میان رسانه ها رعایت شود.
مزارعی در صحبت های خود معتقد بود که قوه قضائیه رفعیت دارد بر دیگر نهاد ها چرا که مدیران ارشدی با سی سال تجربه مدیریتی برای اخقاق حق خود باید به دادیاری مراجعهکنند که شاید یک ماه از سابقه قضاوت وی می گذرد.
عملکرد دستگاه قضائی استان بر اساس آمار
حجت الاسلام مزارعی در بخش دیگری از صحبت هایش به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه تحت مدیریت در محدوده ی زمانی مربوط به خود پرداخت.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با ارائه آمار به مقایسه عملکرد حوزه ی قضائی استان پرداخت و گفت: پرونده‌های سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳،  کاهش ۴ هزار پرونده‌ را نشان می دهد .تعداد پرونده‌های دستگاه قضایی در سال ۹۳، ۱۱۱ هزار ۶۵۴ فقره بود این در حالی است که تعداد پرونده‌های سال ۹۴، ۱۰۷ هزار و ۳۸۱ پرونده است.

مزارعی با اشاره به خروجی پرونده‌ها از دادگاه‌های استان گفت: خروجی پرونده ها از دادگاه های استان ۱۱۱ هزار و ۱۲۹ پرونده می باشد که ۲ هزار و ۳۹۹ پرونده آن مربوط به سال ۹۳ بوده است.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد سال ۹۳ رتبه ۲۲ تا ۲۹ کاهش پرونده‌های را داشت اما با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، استان ۱۰ تا ۱۵ رتبه ارتقا یافت.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در حوزه دادرسی الکترونیکی دستگاه قضایی از رتبه ۲۷ تا ۲۹ کشور در سال ۹۳، به رتبه دهم ارتقاء یافت.

وی با اشاره به اقدام دستگاه قضایی استان در مهار کردن جرائم خشن افزود: دستگاه قضا در کاهش پرونده‌های مسن عملکرد خوبی داشت که سال گذشته به ۶ هزار پرونده مسن مانده از سال‌های ۸۹ به این طرف رسیدگی شد.

مزارعی با اشاره به کاهش جرایم خشن گفت: برخورد قاطعانه و بازدارنده دستگاه قضایی موجب کاهش جرایم خشن شده که در حال حاضر پرونده‌های جرائم خشن به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه کسانی که دست به اسلحه می‌برند و آرامش مردم و جامعه را مختل می‌کنند محارب هستند، گفت: دستگاه قضایی با کسانی که با استفاده از اسلحه آرامش مردم را بر هم می‌زنند به صورت جدی و قاطعانه برخورد می‌کند، ضمن اینکه افرادی که با استفاده از چاقو، شمشیر و هر سلاح دیگری قصد زورگیری از مردم را داشته باشند مصداق محارب هستند و باید در همان محل ارتکاب جرم به سزای اعمالشان برسند.

رئیس کل دادگستری اضافه کرد: در هفته گذشته ۵ نفر از متجاوزین به عنف و کسانی که مرتکب قتل شده بودند به دار مجازات آویخته شدند.

وی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی سرقت، ۴۰ درصدی نزاع فردی و ۱۸ تا ۲۲ درصد نزاع دسته جمعی گفت: در حوزه منابع طبیعی و پیشگیری از انفعال عمومی در سال ۹۴، قریب به ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی مورد تجاوز از ید متجاوزان خارج شد.

مزارعی بیان کرد: یک‌هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی در راستای اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی آزاد شد، همچنین ۳۲۱ هکتار از اراضی تصرف شده با احکام قضایی آزاد شد.

وی از ورود دستگاه قضایی به باغ شهرهای احداث شده در اطراف شهر خبر داد و گفت: دستگاه قضا به تخلفات، تغییر اراضی و کاربری‌های صورت گرفته در اطراف شهر ورود پیدا می‌کند و حتی مدیرانی که خلاف قانون و بدون رعایت تشریفات قانونی خدماتی مانند آب، برق، گاز ارائه کردند مورد بازخواست دستگاه قضایی قرار می‌گیرند.

رئیس کل دادگستری در ادامه تنگ‌نظری‌های مدیران را ظلم به مردم استان دانست و گفت: مدیران از نگاه قومی و قبیله‌ای به استان محروم و کوچک کهگیلویه و بویراحمد خودداری کنند، چرا که در استانی که به‌نام ۱۸۰۰ شهید مزین  شده شایسته نیست مدیران کارشکنی کنند.

وی در پایان از تشکیل حداقل ۱۰ مورد پرونده تخلف مدیران دستگاه‌های استانی خبر داد و خاطرنشان کرد: حکم محکومیت برخی مدیران صادر شده و برخی دیگر در دست اقدام است.
عدم آگاهی عمومی در خصوص چگونگی اطلاع رسانی سازمان بازرسی
رئیس کل بازرسی استان در سخنانی در خلال جلسه از عدم آگاهی عموم مردم حتی اصحاب رسانه در خصوص قوانین گفت و افزود:ما در کل چیزی به نام اطلاع رسانی نداریم مگر اینکه موردی قطعیت پیدا کند.سازمان بازرسی گزارش هایی تنظیم می کند و به مراجع ذی صلاح می فرستد که امکان اینکه این پرونده به دادسرا برود معلوم نیست پس ما نمی توانیم گزارش های خود را رسانه ای کنیم . شاید از مجموع کل گزارش های ما 10 درصد هم به دادسراها نرود پس نمی توان این موارد را اطلاع رسانی کرد.ضمنا برخی موارد که مربوط به مدیران ارشد است به مراجع کشوری سپرده می شود و در استان بررسی نمی شوند. حدود 30 درصدی از پرونده ها هم به شورای حل اختلاف می رود که محرمانه است و اگر نتیجه ای گرفته شد آن موقع ما می توانیم در نشریات داخلی اعلام کنیم.
پاسخ به سوالات خبرنگاران
حجت الاسلام مزارعی در انتهای جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که به تناوب برخی از این سوالا وجواب ها منتشر خواهد شد.
حجت الاسلام مزارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر ویراژ خودروهای دولتی در سطح شهر که گاها خانم هایی با پوشش های نامناسب هم در آن ها حضور دارند گفت:ما تا به حال در این زمینه برخوردهایی داشتیم با کسانی که از اموال دولتی استفاده می کنند اما با توجه به هفته قوه قضائیه و سال اقدام و عمل اگر مواردی هست که از چشم ما مغفول مانده شما و دیگران گزارش دهند تا با جدیت بیشتری برخورد شود.
وی در پاسخ به چگونگی نظارت بر استخدام های نورچشمی و غیر قانونی مدیران و عدم گزارش از طرف سازمان بازرسی گفت: ما در همین
سه ماه گذشته حدود 10 مورد پرونده از طرف سازمان بازرسی دریافت کردیم که بر علیه مدیران و کارکنان و مدیران ارشد متخلف تشکیل شده است که برخی از این پرونده ها حکم هم صادر شده است که برخی از آن ها در مرحله قطعیت قرار دارد.اینکه اطلاع رسانی نمی شود به خاطر آبروداری است و گرنه خود این پرونده های مدیران را کاملا رصد می کنم.
در خصوص استخدام ها هم سازمان بازرسی ورود پیدا کرده و جلوی برخی استخدام ها گرفته شد یا در موردی 32 نفر را داشتند غیر قانونی به کار می گرفتند که مانع شدیم ولی متاسفانه ما این موارد را اطلاع رسانی نکرده ایم.ضمن اینکه ما قصد دلسرد کردن مدیران را نداریم و مدیری که کار کند و پیش برود اگر در مسیر خطایی هم بکند سعی می کنیم کمکش کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار