دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وبویراحمد گفت: هفت هزار و500معتاد در این استان شناسایی شده است وبا این وجود آمار اعتیاد بیش از این میزان است.
کد خبر: ۲۴۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 17 June 2016
به گزارش ایرنا، ناصر رضایی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده بیش از 60 درصد معتادان در این استان افراد شاغل در دستگاه ها و یا بنگاه های خصوصی هستند.
وی گفت: میزان شیوع مصرف مواد مخدر در این استان یک وهشت صدم درصد است.
رضایی با بیان اینکه بیش از 60درصد میزان مصرف مواد مخدر در کهگیلویه وبویراحمد مواد سنتی از نوع تریاک و شیشه است، گفت: این استان کمتر تحت تاثیر الگوی تغییرات مصرف مواد مخدر صنعتی شده است.
وی بدون اشاره به آمار گفت: تعداد معتادان کارتن خواب، متجاهر و یا تابلویی در این استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است.
رضایی یکی از تغییرات و موج جدید در زمینه سوء مصرف مواد مخدر را مربوط به اپیدمی لاغری زنان دانست و گفت: این مهم میزان اعتیاد در زنان را در کشور به بیش از 10 درصد رسانده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط فرهنگی حاکم بر این استان میزان اعتیاد بویژه در حوزه مصرف قرص های لاغری و روان گردان در زنان و دختران این استان کمتر از پنج درصد است.
رضایی تاکید کرد: البته نباید از خطر دامنه وسیع شیوع مصرف قرص های روان گردان بین زنان بویژه دانشجویان و ورزشکاران زنان در باشگاه های ورزشی برای تناسب اندام و لاغری نیز غافل ماند.
وی افزود: ضریب مصرف و اعتیاد به قرص های روان گردان در بین دانشجویان دختر این استان بیشتر از دانشجویان پسر است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وبویراحمد گفت: دلیل این رشد نیز تبلیغات سوء و منفی برای مصرف این قرص ها بویژه 'ریتالین' است.
رضایی تصریح کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده تنها 20 درصد از معتادان در مراکز و کمپینگ های درمان موفق به ترک اعتیاد و 80 درصد از بهبود یافتگان پس از مدتی به چرخه اعتیاد برمی گردند.
وی گفت: دولت نیز طرح ها و اقدام های ارزنده ای را برای جلوگیری از بازگشت مجدد بهیبود یافتگان پیش بینی کرده است.
رضایی تصریح کرد: بیش از 40 نفر از معتادان بهبود یافته در سطح کمپینگ های ترک اعتیاد در کارخانه و واحدهای مختلف تولیدی این استان مشغول به کار شده اند.
وی از معرفی 37نفر دیگر نیز برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به صندوق کارافرینی امید خبر داد.
رضایی اعتیاد را نوعی دلبستگی فرد به مواد افیونی دانست و گفت: هرگاه زندگی فردی به دلیل مصرف نکردن این مواد دچار اختلال شود آن شخص معتاد است.
وی تغییرالگو از مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی، کاهش سن اعتیاد بویژه در نوجوانان ، گرایش روزافزون زنان به سمت مواد مخدر و افیونی را از جمله عوامل خطرزا در این زمینه اعلام کرد.
رضایی گفت: رویکرد اصلی شورای مبارزه با مواد مخدر کشور و این استان نیز متناسب با این تغییرات و شرایط است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله ای و شرایط اجتماعی حاکم بر آن در بسیاری از شاخص ها بویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا کاهش سن وضعیت بهتری دارد.
رضایی تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان را 70 مورد اعلام کرد و گفت: پنج مورد از این مراکز از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان به دلیل تخلف و ورود برخی مواد غیرمجاز ترک اعتیاد، ظرف یک سال گذشته تعطیل شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار