کد خبر: ۲۳۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 26 May 2016

هر شهر مثل اثر انگشت هر انسان دارای شخصیت و هویت های مختص به خود می باشد و ورودی هر شهر نشان دهنده اثر انگشت و شخصیت آن شهر است .

ورودی هر شهر باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند شهر خود را از سایر شهر ها متمایز سازد و دارای هویت مخصوص به خود باشد از این رو مسافران در بدو ورود به یک شهر انتظار دارند پذیرفته شوند و احساس غریب زدگی نکنند.

شناسایی آسان و تصمیم گیری سریع مسیر ها از دیگر انتظارات معقول یک مسافر است که می تواند حس اولیه خوبی را نسبت به یک شهر در ذهن وی بوجود آورد.

این نمادها که گاه جزو آثار باستانی یا طبیعی و گاه ساخته‌شده هستند، به شهروندان هویت جمعی می دهند و در جذب گردشگران موثرند.

شهر چرام یکی از قدیمی ترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که با وجود قدمت چندین ساله شهری تاکنون دارای نمادهای مناسب شهری نبوده و یا اگر هم میدانی نمادی داشته است این نماد هیچ مفهومی را در ذهن شهروندان تداعی نمی کند.

البته طی دو سه سال گذشته حرکت های خوبی برای ترمیم میادین، بلوارها و زیبا سازی المان های شهری صورت گرفته است اما عده ای همچنان معتقدند که در ساخت و ساز و نصب نمادهای شهری نوعی کج سلیقگی به کار رفته است.

انتقاد از وضعیت نماد های میادین شهر چرام

میدان بزرگ ورودی شهر چرام از سمت دهدشت یکی از میادین قدیمی این شهر است که سالها بدون نام بود و مردم آن را به یک نام محلی (بید مشک) می شناختند اما در سال گذشته به همت شهرداری چرام علاوه بر زیباسازی این میدان و نصب یک تندیس بزرگ فرشته در آن، بلوار متصل به این میدان تا مرکز شهر نیز کوچک و به تبع آن خیابان ورودی شهر عریض شد.

در حالی که به گفته مسئولان مربوطه فرشته نماد پاکی و خیرخواهی است بسیاری از مردم نسبت به نصب این تندیس در ورودی شهر انتقاد داشته و آنرا بدون سنخیت با هویت منطقه ای و جمعی شهر چرام می دانند.

دیگر ورودی شهر چرام وضعیتی به مراتب بدتر دارد و نصب یک نماد بی مفهوم که از چندین سال قبل در ورودی چرام از سمت گچساران و باشت جا خوش کرده است، چهره ای زشت به این ورودی بخشیده است.

انتقاد از وضعیت نماد های میادین شهر چرام

اگر از مردم چرام درباره این نماد سوال بپرسید بیش از 99 درصد آنها جواب قابل قبولی به شما نخواهند داد و یک درصد باقی مانده نیز معتقدند که به دلیل تغییر شهردار و اعتقاد نداشتن وی به این نماد، کار ساخت این نماد ناهمگون با شهر چرام نیمه تمام رها شده است.

یکی دیگر از میدان های شهر چرام که از قدیمی ترین میادین این شهر محسوب می شود و در بلوار اصلی شهر واقع شده است، بلوار معلم می باشد که به تازگی دارای نام و نشان شده است اگرچه هنوز هم تندیس معلم در آن نصب نشده است.

انتقاد از وضعیت نماد های میادین شهر چرام

میدان یا فلکه امام خمینی که تا یکی دو سال گذشته به فلکه عقاب معروف بود یکی دیگر از میادین شهر چرام است که کار خاصی روی آن صورت نگرفته و حتی فضای سبزی نیز در آن وجود ندارد و تنها وجه تمایز آن با سایر قسمت های خیابان اصلی یک حفاظ فلزی دایره ای شکل و یک تابلوی کوچک است که نام امام خمینی(ره) بر آن حک شده است.

میدان امام حسین(ع) یکی دیگر از میادین شهر چرام است که کار زیباسازی آن در سالهای پیش انجام شده است و قرار است طی ماههای آینده تندیس بزرگ عصر عاشورا در آن نصب شود.

انتقاد از وضعیت نماد های میادین شهر چرام

در این بین به نظر می رسد که در نامگذاری میادین و نمادهای شهری چرام حساسیت های فرهنگی و مذهبی مردم ولایتمدار شهرستان چرام تا حدودی مورد اغفال واقع شده است و با وجود 137 شهید گلگون کفن این شهرستان، از نمادهایی با رنگ و بوی ملی و مقاومتاثری نیست.

مسئولان نظام اسلامی نباید هرگز از یاد ببرند که رمز ثبات و بقای انقلاب در گرو ترویج و نهادینه کردن فرهنگ شهید و شهادت در جامعه است و سوم خرداد به عنوان نماد عینی غلبه ایمان، اراده، شجاعت و عقلانیت بر دشمن می توانست یکی از مناسبت ترین نمادهای شهر ولایتمدار و انقلابی چرام باشد./پایگاه خبری چرام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار