5 استان‌ تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را در ایران دارند.
کد خبر: ۲۳۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴ 25 May 2016
به گزارش عصرایران، محمدرضا قدیرزادهمدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی در سومین سمینار علمی «سوء مصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینینی و قانونی» سخنرانی کرد که مهمترین بخش های آن به نقل از ایسنا به این شرح است:

- استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده و در مقابل بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی نیز بر اساس آمارهای سال 1390 کم‌ترین مصرف را در حوزه الکل دارند.

- در حال حاضر هیچ آماری در خصوص شیوع و میزان مصرف الکل در کشور نداریم/ آمارهای پزشکی قانونی نیز تنها به آمار مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد.

6 درصد ایرانی ها تجربه مصرف الکل دارند / 5 استان پرمصرف الکل در ایران

- متاسفانه آنچه در جامعه در خصوص مصرف مشروبات الکلی می‌بینیم آن چیزی نیست که آمارها به ما می‌گویند.

- حدود 6 درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل دارند.

- شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود یک درصد است، اظهار کرد: 0.7 درصد این افراد دچار وابستگی و 0.3 درصد آنان دچار سوء مصرف الکل هستند.

- شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا 6.3 درصد است اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما 19 درصد است یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند.

- بر اساس آمار سال 1394 ستاد مبارزه با موادمخدر در حال حاضر 5.2 مصرف‌کنندگان تریاک، 26 درصد شیشه، 22.6 الکل، 15.9 درصد کراک و 9.8 درصد هروئین در کشور وجود دارد.

- مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور 658 میلیارد تومان است و 23 کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد.

درباره آمار مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی، سال 89، 145 مورد، سال 90، 93 مورد، سال 91، 136 مورد، سال 92، 135 مورد و سال 93، 81 مورد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی در کشور داشته‌ایم.

- هر چه غلظت الکل در نوشیدنی افزایش یابد خطر آن نیز بیشتر خواهد شد به همین دلیل به علت پایین و مشخص بودن غلظت الکل در کشورهای خارجی خطر آنها کم است این در حالی است که در ایران غلظت الکل در مشروبات الکلی اصلا مشخص نیست.

- متاسفانه به علت آنکه افراد مصرف‌کننده مشروبات الکلی در ایران میزان وابستگی‌شان به این مواد افزایش می‌یابد، افراد ارائه‌کننده این مشروبات در بیش از 60 الی 70 درصد آنها متادون، ترامادول و دیازپام اضافه می‌کنند به همین دلیل فردی که مشروب مصرف می‌کند همزمان متادون، ترامادول و دیازپام را نیز دریافت می‌کند.

- در سه تصادف پرحاشیه پورشه و BMW در تهران و یک دستگاه پرادو با سه سرنشین در اصفهان تست الکل راننده هر سه خودرو مثبت بوده است.

- متاسفانه در حال حاضر مصرف مشروبات الکلی همزمان با داروهای مخدر اعم از ترامادول را در کشور شاهد هستیم که خطرات زیادی را به دنبال داشته و باعث مرگ فرد می‌شود که آخرین قربانی آن نیز مهرداد اولادی (فوتبالیست معروف) است.

- مصرف مشروبات الکلی در کشور استاندارد نیست. فرد مصرف‌کننده این نوشیدنی در کشور تنها الکل مصرف نمی‌کند بلکه مخدرهایی چون ترامادول و متادون را همزمان با مصرف این مواد دریافت می‌کنند به همین دلیل مساله مصرف الکل در ایران دچار پیچیدگی شده است.

- اخیرا شاهد قتل دختر بچه شش ساله افغانی توسط یک پسر 17 ساله بودیم و متاسفانه قاتل ستایش از 12 سالگی مشروب مصرف می‌کرده و مصرف مداوم داشته و هنگام مصاحبه با وی متوجه شدیم که همزمان ترامادول نیز مصرف می‌کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار