امروزه اعتبارات ارزی و ریالی برای توسعه و ساخت یک استان مد نظر قرار می‌گیرد اما در کهگیلویه و بویراحمد رویکرد و اقبالی نسبت به اعتبارات ارزی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۲۳۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 20 May 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد به نام استان کمتر توسعه یافته در میان تعدادی از استان‌های دیگر کشور قرار گرفته و برای رسیدن به استان‌های برخوردار راهی طولانی در پیش دارد.
منظور از راه طولانی به قول سید موسی خادمی استاندار فعلی این است که اگر چه ما برای پیشرفت و توسعه قدم برمی‌داریم و تلاش می‌کنیم اما استان‌های دیگر هم به همان اندازه که ما حرکت می‌کنیم ساکت نمی‌نشینند و آن‌ها هم به حرکت شتابنده خود ادامه می‌دهند.
اما باید پذیرفت که در مسیر توسعه سایر استان‌ها از جمله استان‌های برخوردار مشکلات و سنگ‌اندازی‌هایی به مانند آن چه که در کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود وجود ندارد.
کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل بوده که می‌تواند در دو بخش کشاورزی و گردشگری با تحرک بیشتر خود را با سرعت بیشتری به استان‌های برخوردار برساند.
اما برای عبور در این مسیر ملزوماتی لازم است و نبایدهایی باید مد نظر مسؤلان باشد و البته مردم هم تکالیفی دارند.
تکلیف مردم این است که به قول معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد منابع طبیعی و محیط زیست استان را مزاحم خود نبینند و با این دو موهبت بزرگ الهی رفتار بهتری داشته باشند.
مردم وظیفه دارند در جاهایی که پیشرفت و توسعه نیاز به راه دارد این راه را باز کرده و بن‌بست ایجاد نکنند.
به عبارت واضح‌تر نباید با معارض ایجاد کردن بر سر راه سرمایه‌گذاری موجب فرار سرمایه‌گذار شویم و اجازه دهیم تا سرمایه‌گذاران با آسایش و اطمینان خاطر بیشتری در استان وارد شده و کار خود را برای توسعه سرمایه‌گذاری انجام دهند.
این‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از هزاران مشکل بر سر راه توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است که علاوه بر آن در نشست مسؤولان استان با قائم‌مقام صندوق توسعه ملی به یکی از مشکلات بزرگ دیگر علاوه بر مشکلات قبلی اشاره و تأکید شد.
سید قاسم حسینی قائم‌مقام کهگیلویه و بویراحمدی صندوق توسعه ملی در روزهای اخیر مهمان استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
البته نباید نام میهمان را بر این مسؤول در صندوق توسعه ملی بگذاریم چرا که خود از فرزندان و افتخارات استان و به نوعی میزبان این نشست بود.
کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به دلیل حضور فرزندانی از این استان در صندوق توسعه ملی بهره‌های خوبی از اعتبارات و منابع صندوق برده است.
تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار در این زمینه بسیار خوب و مستمر بوده و البته نگاه خوبی که سید صفدر حسینی مدیرعامل صندوق و قائم‌مقام آن به استان کهگیلویه و بویراحمد دارند.
در نشستی که با مسؤولان صندوق برگزار شد همه مسؤولان استانی از لزوم توجه هر چه بیشتر به این استان از سوی صندوق سخن به میان آورند.
همه خواهان پرداخت‌های بیشتری از جنس ریال و تومان به استان از محل منابع صندوق بودند.
برخی مانند رئیس سازمان جهاد کشاورزی از پرداخت ده‌ها میلیارد تومان اعتبارات صندوق به بخش کشاورزی اظهار رضایت می‌کردند و در این میان سید قاسم حسینی بیشتر مستمع پیشنهادات و انتقادات مسؤولان استانی بود.
پس از شنیدن همه نقطه نظرات اعم از مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران عامل بانک‌های استان، نوبت به قائم‌مقام کهگیلویه و بویراحمدی صندوق توسعه ملی رسید تا جوابگوی مشکلات و انتقادات و پیشنهادات باشد.
حسینی سخن خود را در همان ابتدا با انتقادی شروع کرد که این انتقاد و به عبارت بهتر این پیشنهاد، هرگز به ذهن نخبگان و رسانه‌ها و مسؤولان استان شاید نرسیده بود.
وی گفت: منتظر بودم تا یکی از مسؤولان استان از اعتبارات ارزی هم سخنی به میان آورد و خواهان پرداخت منابع ارزی به طرح‌ها و پروژه‌های استان باشد اما دریغ از این که یکی از شما حرفی در این مورد بزنید و خواسته‌ای داشته باشید.
قائم‌مقام صندوق توسعه ملی که نشان می‌داد عرق توسعه استان خود را دارد و دلش به راستی برای زادگاهش در مسیر توسعه می‌تپد این گونه اظهار کرد که ای مسؤولان و مدیران کهگیلویه و بویراحمدی؛ همه اعتبارات صندوق توسعه ملی ریالی نیست بلکه تنها 20 درصد از منابع ما ریالی است.
وی گفت: 80 درصد از منابع صندوق ارزی است و کارهای بزرگ را با اعتبارات ارزی باید انجام داد.
حسینی به نمونه‌ای از گره‌گشایی اعتبارات ارزی در همین استان اشاره کرد و گفت: به پتروشیمی گچساران 252 میلیون دلار اعتبارات ارزی تزریق شد که معادل ریالی آن 700 میلیارد تومان است.
این مسؤول در صندوق توسعه ملی گفت: اگر می‌خواستیم از منابع ریالی خود به این طرح کمک کنیم اعتباری که حلال مشکلات باشد به آن اختصاص نمی‌یافت.
با این تفاسیر باید اذعان کرد که مدیران استان ما از گذشته‌ها تاکنون کمتر به کارهای بزرگ فکر کرده‌اند و برای توسعه استان تنها به اعتبارات اندکی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود نگاه می‌کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بیشتر نشست‌هایی که خبرنگاران نیز حضور دارد گاه با نصیحت‌های متلمسانه از مسؤولان دستگاه‌های مختلف می‌خواهد که پی‌گیر اعتبارات ملی در مرکز باشند اما باید اذعان کرد که استان به مدیران توانمند در هر زمان نیاز دارد تا بتوانند حق مردم استان را از مرکز بهتر و بیشتر استیفا کنند بدون این که نیازی به نصیحت و التماس داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار