رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: روند شیوع دیابت در جهان، كشور و خوزستان رو به افزایش است.
کد خبر: ۲۱۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 17 April 2016
دكتر اسماعیل ایدنی یكشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی سلامت در سرسرای اداری دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز اظهار كرد: دیابت علت بسیاری از ناتوانی ها و مرگ و میرها است و شیوع آن در استان در افراد بالای 45 سال از 15 به 20 درصد رسیده است.

وی افزود: این موضوع نشان می دهد متاسفانه كنترل مناسبی بر عوامل ایجادكننده دیابت وجود نداشته است كه باید روش ها و راهكارهای مناسبی در این زمینه انجام شود.

ایدنی ادامه داد: مهمترین روش برای كنترل بیماری دیابت اصلاح الگوی زندگی است و باید فرهنگ سازی مناسبی در راستای اصلاح روش های زندگی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز تصریح كرد: در زمان حاضر بیماری های غیرواگیر از جمله قلبی، عروقی، سرطان ها و دیابت خطرات اصلی نظام سلامت هستند و بیشترین عمر از دست رفته بیماران به علت این بیماری ها است.

وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت گفت: امروز شایع ترین علت نارسایی كلیه ، دیابت است و پیش بینی می شود از سال 1390 تا 1400 میزان دیالیزی های كشور 2.5 برابر شود.

ایدنی اظهار كرد: در سال 1390، 20 هزار بیمار دیالیزی داشتیم كه طبق پیش بینی در سال 1400 به 50 هزار نفر خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در صورت بروز این مشكل نیاز به پیوند، دستگاه دیالیز، نیروی متخصص و فوق تخصص و جراح نیز بیشتر می شود پس در صورت در صورت كنترل دیابت، میزان نارسایی كلیه كنترل می شود.

وی همچنین با اشاره به اینكه انسان سالم محور توسعه پایدار است گفت: اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار بسیار مهم است و ما نیازمند مشاركت مردم هستیم و سیاست گذاران و مدیران ارشد استان باید در پشتیبانی از برنامه های سلامت همكاری كنند.

ایدنی اضافه كرد: نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقای سلامت غیر قابل انكاراست و در افزایش سواد سلامت و ارتقای فرهنگ عمومی نقش مهمی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز با تاكید بر تناسب بین چالش ها و موفقیت ها در نظام سلامت اظهار كرد: نگاه انتقادی در هر جامعه ای به رشد آن كمك می كند اما دستاوردهای آن هم باید به خوبی منعكس شود.

وی در خصوص وضعیت سیلاب در برخی شهرهای خوزستان گفت: این وضعیت، شیوع بیماری های عفونی و اسهالی را افزایش می دهد و اگر مشاركت مدیران ارشد وجود نداشته باشد با تهدیدات ویژه ای مواجه خواهیم شد.

ایدنی خاطرنشان كرد: سلامت یك مساله فرابخشی است و تمامی سیاستگذاری ها در حوزه های كلان و جزیی باید سلامت محور باشند و در تصمیم گیری ها، پیوست های سلامت در نظر گرفته شود.

هفته ملی سلامت از یكم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار غلبه بر دیابت نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار