«مبارزه با قاچاق» شاهرگ‌ اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی
جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور عصر امروز با حضور در مقابل وزارت اقتصاد بر اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم توسط دولت و وزاررت اقتصاد تاکید کردند.
کد خبر: ۲۱۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷ 13 April 2016
جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور عصر امروز با حضور در مقابل وزارت اقتصاد بر اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم توسط دولت و وزاررت اقتصاد تاکید کردند.

به گزارش تابناک تبریز ازفارس، جمعی از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور عصر امروز با حضور در مقابل وزارت اقتصاد بر اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم توسط دولت تاکید کردند و از وزیر اقتصاد خواهان رسیدگی به مشکلات اقتصادی کشور شدند.

حجت‌الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با حضور در تجمع دانشجویان اظهارداشت: عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی مستلزم آن است که چهار جبهه فعال شود جبهه اول، جبهه علمی است که دانشجویان نقش مؤثری در آن دارند. جبهه دوم، جبهه فرهنگی است که باید گفتمان‌سازی شود و باید این در ذهن مردم جا بگیرد که ما می‌توانیم یک اقتصاد بومی داشتیم، مبتنی بر قرآن و مبتنی بر معارف اهل بیت که این الگو می‌تواند مشکلات اقتصاد مقاومتی ما را حل کند.

عبدالملکی ادامه داد: جبهه سومی که برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی لازم است که فعال شود، جبهه سیاسی است. جبهه سیاسی به معنای مطالبه‌گری است. جبهه چهارم نیز جبهه اجرایی یا همان جبهه اقدام و عمل است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جبهه اجرایی جای شعار و حرف زدن نیست و عمل لازم است و هر کس در هر جایی که قرار دارد باید اقتصاد مقاومتی را اجرا و برای اجرای آن تلاش کند.

وی اضافه کرد: جبهه سوم که جبهه مطالبه‌گری است بسیار مهم است. به اعتقاد من مطالبه‌گری در اقتصاد مقاومتی همان امر معروف و نهی از منکر اقتصادی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتی اتفاق نمی‌افتد مگر با امر به معروف و نهی از منکر که همان مطالبه‌گری است.

عبدالملکی گفت: ما مسئولان، نخبگان، مردم و خودمان را امر به معروف می‌کنیم به اقتصاد اجرای اقتصاد مقاومتی و نهی از منکر می‌کنیم از وابستگی اقتصادی، از فساد اقتصادی و از شبکه بانکی‌ایی که ارکان اقتصاد کشور را از بین می‌برد.

وی اظهار داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است که ما مطالبه خود را در مکان‌های مختلف مانند بازار و دانشگاه بیان کنیم. ما یک سری منکرهایی داریم که به وزارت اقتصاد مربوط می‌شود و وزارت اقتصاد لازم است که به آن توجه کند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از آن منکرها مسئله وابسته کردن کشور به خارج است که وزارت اقتصاد باید متوجه باشد و مرتب نگویید که ما منتظر سرمایه‌های خارجی هستیم و مشکل اقتصادی ما با سرمایه‌های خارجی حل می‌شود. این القاء وابستگی یک منکر بزرگ است.

*وزارت اقتصاد بجای توجه به هیأت‌های خارجی به فکر کارگاه‌های تولیدی داخلی باشد

عبدالملکی ادامه داد: هرگز سرمایه‌ خارجی به کشوری وارد نمی‌‌شود که خودش هزار هزار میلیارد تومان پول در اختیار شبکه بانکی دارد و این پول‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی افزود: وابسته‌نمایی منکر است و از وزیر اقتصاد تقاضا می‌کنیم اینگونه القاء نکند که ما به خارج احتیاج داریم و بدون کمک خارج نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی‌مان را حل کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: باید با فساد اقتصادی برخورد ساختاری صورت گیرد نه برخورد شعاری. مفاسد اقتصادی باید شناسایی شود، مفسدان اقتصادی چون اقدامات‌شان لابه‌لای مفاسد اقتصادی دیگر گم می‌شود مخفی هستند و سیستمی لازم است که این مفسدان را شناسایی کند.

عبدالملکی تأکید کرد: البته زیرساخـت‌های اولیه این سیستم هم ایجاد شد چند روزی هم این سیستم روشن شد ولی برخی از افراد دخالت و این سیستم را خاموش کردند.

وی اظهار داشت: از وزارت اقتصاد و دارایی می‌خواهیم این سیستم را تکمیل و اجرا کند تا فضا برای مفسدان اقتصاد بسته شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مفاسد بانکی یک منکر بزرگ است و ما آمده‌ایم که نهی از منکر کنیم. 800 هزار میلیارد تومان پول در اختیار بانک‌ها قرار دارد باید مشخص شود این پول‌ها چگونه هزینه می‌شود و چرا به دست تولیدکننده نمی‌رسد یا به کسانی که احتیاج دارند به صورت قرض‌الحسنه وام داده نمی‌شود.

عبدالملکی گفت: شبکه بانکی 400 هزار میلیارد تسهیلات می‌دهد و باید مشخص شود که این تسهیلات به چه کسانی پرداخت می‌شود. خیلی از افراد مدت‌ها منتظر یک وام ازدواج 3 میلیونی هستند و موفق به دریافت آن نشده‌‌اند پس از این تسهیلات به دست چه کسانی می‌رسد.

وی اضافه کرد: سیستم بانکی باید به نحوی اصلاح شود که سرمایه مردم به دست مفسدان اقتصادی و واردکنندگان و قاچاقچیان نرسید و به جای آن به دست تولیدکنندگان و کسانی که می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند، برسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: وزارت اقتصاد به جای اینکه وقت خودش را برای هیأت‌های خارجی که به دنبال تسخیر بازارهای ایران هستند هدر بدهد، صرف 14 هزار بنگاه اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی کند که تعطیل شده و یا در حال تعطیل شدن هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وزارت اقتصاد وقت خودش را صرف کسبه، اصناف و تولیدکنندگان کند نه صرف 160 هیأت خارجی که هدفی جز واردات ندارند و برای سرمایه‌گذاری نیامده‌اند.

وی تأکید کرد: وزیر اقتصاد فرد فرهیخته، دانشمند و مؤمنی است ولی عملکردش را در دولت یازدهم مثبت ارزیابی نمی‌کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: وزیر اقتصاد باید دیدگاه اقتصادی دوستانش را در دولت عوض کند و البته اظهارنظرهای خودش را نیز تغییر دهد.

عبدالملکی یادآور شد: مقام معظم رهبری از مشکلات مردم مانند بیکاری، رکود و تورم سخن گفته‌اند و وزیر اقتصاد به جای اینکه نامه بنویسد و بگوید که مشکلات را حل کرده‌ایم باید می‌گفت ما مشکلات را قبول داریم و تمام تلاش‌مان را برای رفع آن انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی ما این است که اگر اوضاع به همین صورت ادامه پیدا کند وضع اقتصادی ما بدتر از این خواهد شد و روز به روز با مشکلات بیشتری در اقتصاد روبه‌رو خواهیم شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه هیأت‌های خارجی هیچ سودی برای ما ندارند، گفت: تا زمانی که با مفاسد اقتصادی برخورد نشود، سیستم بانکی اصلاح نشود و به تولیدکنندگان، کسبه، دانشجویان توانمند و افراد اینچنینی توجه نشود مشکلات اقتصاد کشور حل نخواهد شد.

*تا کی قرار است جنس چینی و غربی به کشور وارد شود

در ادامه این تجمع حسین زینلیان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: متأسفانه امروز با شرطی به ما مجوز برگزاری تجمع داده شد که کم‌تر از 100 نفر در این تجمع حضور داشته باشند و سخن مقام معظم رهبری را در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطالبه کنند.

وی افزود: امروز مردم کشورمان با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی مانند رکود، تورم و بیکاری روبه‌رو هستند و متأسفانه برخی از مسئولان هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نمی‌دهند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مردم ما، مردم صبوری هستند. مردم ما، غیرت دارند و با تمام این مشکلات دیدیم که در راهپیمایی‌ 22 بهمن پرشور حاضر می‌شوند و حماسه 9 دی را آفریدند، ولی متأسفانه برخی‌ها به‌جای اینکه به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشند، به فکر جیب خودشان هستند.

زینلیان گفت: امام(ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند پشتیبان مستضعفان و مظلومان باشیم و ما امروز آمده‌ایم تا از مسئولان مطالبه کنیم تا فکری برای مشکلات اقتصادی مردم کنند.

این فعال دانشجویی تأکید کرد: تا کی قرار است جنس چینی و غربی به کشور وارد شود، پس کی قرار است مسئولان به داد تولیدکنندگان خودمان برسند. ما امروز به‌عنوان نماینده مردم، نه به‌عنوان حزب یا جناح سیاسی، آمده‌ایم تا بگوییم به فکر مستضعفان و مظلومان باشید.

زینلیان تصریح کرد: خدایا شاهد باش که امروز ما در 25 فروردین 95 اینجا جمع شده‌ایم و نسبت به مشکلات اقتصادی مردم که آنها را به‌شدت آزار می‌دهد، بی‌تفاوت نیستیم و نبوده‌ایم.

وی در خاتمه اظهار داشت:‌ امروز اگر برخی از جوانان ما در سوریه و عراق مدافع حرم هستند، کسانی هم هستند که در تهران مطالبات مردم را فریاد بزنند و ما تا زمانی که مشکلات مردم حل نشود، به مطالبات خود ادامه خواهیم داد.

*مسئولین برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عملی نداشته‌‌اند

علیرضا احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در تجمع دانشجویان اظهار داشت:  دوستان ما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای گرفتن مجوز این تجمع بسیار تلاش کردند و توانستند با همه سنگ‌اندازی‌ها و سختی‌ها مجوز برگزاری این مراسم را بگیرند.

وی افزود: مردم ما امروز در کشور با مشکلات فراوانی مانند تورم، بیکاری، اقتصاد و رکود روبه‌رو هستند ولی مسئولان نسبت به برگزاری یک تجمع که در راستای مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم است سخت‌گیری می‌کنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تأکید کرد: بنده امروز در این تجمع با افراد مختلفی روبه‌رو شدم که محل کسب و درآمد‌شان در همین منطقه است و آنها از مشکلات اسفناکی که با آن مواجه هستند سخن گفتند. چرا مسئولین که برای برگزاری یک تجمع سنگ‌اندازی می‌کنند به فکر مشکلات این افراد نیستند.

احمدی تصریح کرد: ما نه به دنبال سیاسی بازی هستیم و نه به دنبال حزب بازی فقط می‌خواهیم صدای مردم را به گوش مسئولان برسانیم.

وی افزود: متأسفانه امروز در سطح دانشگاه‌ها برخی به جای اینکه به فکر مشکلات مردم باشند آشوب درست می‌کنند که بهتر است این افراد به جای چنین اقداماتی از مسئولان بخواهند تا به داد ملت برسند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به نام‌گذاری سال 95 توسط مقام معظم رهبری ادامه داد: این پنجمین سالی است که واژه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری خلق شده است ولی متأسفانه اقدام و عملی از سوی مسئولین دولتی دیده نشده است و یا اگر هم کاری صورت  گرفته ملموس نبوده است.

*«مبارزه با قاچاق» یکی از شاهرگ‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است

در پایان این تجمع دانشجویان با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه در صورت عدم اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، امکان تنزل وضعیت اقتصادی کشور به مراحل پایین‌تر وجود خواهد داشت، اعلام کردند: برنامه‌ریزی برای گسترش تولیدات داخلی و صادرات آنها که علاوه بر تولید ثروت، امر مهم اشتغال را نیز افزایش می‌دهد مصداق بارز اجرای اقتصاد مقاومتی است.

در ابتدای این بیانیه آمده است: امروز بعد از مدت‌ها به جوانان این کشور اجازه دادند مطالبات اقتصادی مردم را سر دست گرفته و از مسئولین اقتصادی مطالبه کنند. امروز تورم، رکود، بیکاری و عدم شفافیت مالی و اقتصادی و مالیاتی در کشور فاصله میان فقیر و غنی را روز به روز بیشتر می‌کند و عده‌ای هنوز شعارگونه با اقتصاد و معیشت مردم برخورد می‌کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ما فرزندان همین مردم از بسیاری از ناملایماتی‌ها و تبعیض‌ها دیگر تحمل شعار و شعار و شعار را نداریم دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم به خاطر مشکل معیشتی بسیاری از کارگران، کشاورزان، دامداران و مردم مستضعف با دستان خالی بر سر سفره بر می‌گردند و عده‌ای سفر های اروپاییشان را به برکت آفتاب برجام از سر گرفته اند. مردمی که عزت نفسشان را امام خمینی و امام خامنه ای در بسیاری از زمینه ها نگذاشتند توسط مستکبران و مستبدان و ثروتمندان لکه دار شود امروز دغدغه هایی عظیم در حوزه اقتصاد مردم و مقاوم سازی این مسئله دارند.

این دانشجویان در بیانیه پایانی خود تأکید کردند: در صورت عدم اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، امکان تنزل وضعیت اقتصادی کشور به مراحل پایین‌تر وجود خواهد داشت. اعتماد به غرب و دول آنها نه تنها جای پیشرفتی برای ما نخواهد داشت بلکه آنها در طول تاریخ نشان داده‌اند که هیچگاه نمی‌خواهند ایران مراحل پیشرفت را بپیماید به همین دلیل هرگونه اعتماد و اتکا به آنها ضربه‌ای جبران ناپذیر بر اقتصاد کشور خواهد بود.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: برنامه‌ریزی برای گسترش تولیدات داخلی و صادرات آنها که علاوه بر تولید ثروت، امر مهم اشتغال را نیز افزایش می‌دهد مصداق بارز اجرای اقتصاد مقاومتی است. علاوه بر این بررسی سیستم‌های بانکی و ارائه لایحه بانکداری بدون ربا به مجلس جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است چرا که بانکها یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد مقاومتی هستند که در صورت عملکرد صحیح آنها پیشرفت بسزایی در اهداف آن ایجاد خواهد شد.

این دانشجویان در بخش دیگری از بیانیه جلوگیری و مبارزه با امر قاچاق که بیشترین ضربه را به تولیدات داخلی می‌زند را امری مهم دانسته و عنوان کردند: این امر یکی از شاهرگ های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که اتکا به کالای ایرانی با کیفیت و جلوگیری از ورود کالاهای زیانبار خارجی می‌تواند راه بهتری را برای گسترش اقتصاد مقاومتی بگشاید.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر اینکه سایه سنگین صادرات نفت بر غیر نفتی یکی از لکه‌های بزرگ موجود در اقتصاد کشور است، آمده است: استفاده از ابزار مالیاتی برای فعالیت‌های غیر تولیدی بیشترین ضربه را به اقتصاد می‌زند چرا که سود بالا و هزینه کم، باعث تشویق برخی افراد به کاهش تولید و دلال پروری می‌شود.

این دانشجویان بررسی های دقیق برای گرفتن مالیات های کلانی که به عنوان بدهی به دولت مانده‌اند و جلوگیری از در امان ماندن رانت خوارها که از زیر بار مالیات های خود فرار می کنند را اقدام دیگر برای اجرای هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی عنوان کردند.

از دیگر نکاتی که در این بیانیه برای اجرای هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی آمده «سازماندهی بیمه‌ها و صندوق‌های اعتباری که اصلی‌ترین نقش را در بالابردن آمار نقدینگی و تورم کشور دارند» است که جزو مسائلی است که دستگاه اقتصادی کشور باید دقت ویژه ای روی آنها داشته باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: از دیگر نکاتی که باید در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی رعایت شود استفاده از ابزار تعرفه گمرکی برای کالاهایی که مشابه داخلی دارند. ساماندهی این فضا باعث می‌شود که ورود و خروج کالاها به نحو احسن مدیریت شده و تشویق به تولید و صادرات بیشتر انجام گیرد. همچنین شفافیت اقتصادی که شامل شفافیت در نظام بانکی، ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی مالی برای افراد حقیقی و حقوقی و یکپارچه کردن آنهاست می تواند نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

در پایان این بیانیه تصریح شده است: امیدواریم شاهد نباشیم که در پایان سال «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» تنها چیزی که عاید مردم شود حرف، شعار و وعده‌ها و گزارشات رنگارنگی باشد که زندگی مردم را سامان نمی‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :