رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شعار روز جهانی سلامت "غلبه بر دیابت با تحرک بدنی و تغذیه مناسب"، گفت: مهم‌ترین عامل حفظ سلامت، تغییر سبک زندگی به سوی زندگی سالم است.
کد خبر: ۲۰۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 06 April 2016
دکتر شکراله سلمان‌زاده با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه اظهار کرد: هر ساله سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی سلامت  (18 فروردین ماه) شعاری معرفی می‌کند و شعار امسال با توجه به اهمیت بیماری دیابت و افزایش روزافزون شیوع این بیماری،"غلبه بر دیابت با تحرک بدنی و تغذیه مناسب" انتخاب شده است.
 
وی با اشاره به مشکلات عمده‌ای که سلامت را به خطر می‌اندازند، افزود: بیماری‌های غیرواگیر، مشکل عمده‌ای در کشور ما هستند و بیش از 70 درصد بیماری‌های کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین بیش از 65 درصد مرگ و میرها در ایران ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در گذشته بیشتر بیماری‌های واگیر شایع بود ولی با فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده، بیماری‌های واگیر تا حد زیادی کنترل شده است. بنابراین اکنون مشکل عمده، بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و سوانح و تصادف‌ها هستند که بیشترین میزان مرگ را موجب می‌شوند.
 
وی با اشاره به چهار عامل عمده که موجب بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند، گفت: عدم تحرک بدنی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و مصرف الکل موجب ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند. این عوامل در ایجاد بیماری دیابت نیز نقش عمده‌ای دارند؛ شیوع بیماری دیابت در کشور رو به افزایش است و اکنون حدود 4.5 میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند.
 
سلمان‌زاده با بیان این که در ایران از هر 12 نفر، یک نفر مبتلا به بیماری دیابت است، افزود: تخمین زده شده که حدود 2 میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند که بیماری آنان تاکنون تشخیص داده نشده و از بیماری خود مطلع نیستند و تنها با بروز عوارض دیابت، بیماری آنان قابل تشخیص است.
 
وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت، عنوان کرد: از دست دادن بینایی، نارسایی کلیوی، افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن عضو از جمله عوارض بد بیماری دیابت است و افرادی که از بیماری دیابت خود اطلاع ندارند و بیماری آنان کنترل نمی‌شود، بیشتر به این عوارض دچار خواهند شد.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: تلاش می‌شود که مردم به سبک زندگی سالم دعوت شوند؛ در این زمینه مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند از سوی مردم انجام شود، تغییر سبک زندگی به سوی زندگی سالم همراه با تحرک بدنی کافی، تغذیه مناسب با محدود کردن مصرف نمک و غذاهای سرخ‌کردنی، حذف روغن ترانس و فست‌فود از رژیم غذایی، افزایش مصرف میوه و سبزیجات و عدم مصرف دخانیات و مصرف الکل است.
 
وی با بیان این‌که با سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت پیشگیری کرد، گفت: حتی افرادی که سابقه خانوادگی و فامیلی بیماری دیابت دارند، با سبک زندگی سالم و رعایت بهداشتی نکات می‌توانند از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند.
 
سلمان‌زاده اظهار کرد: شرایط و مسائل محیطی در ایجاد بیماری‌های غیرواگیر نقش عمده‌ای دارند. همچنین شرایط آب و هوایی خوزستان و بحران‌های خاص از جمله پدیده گرد و غبار و بحران‌های تنفسی که پس بارندگی‌ها ایجاد می شود، تهدیدی برای سلامت است که در این زمینه برای کنترل و رفع این بحران‌ها اقداماتی در سطح ملی در حال انجام است.
 
وی گفت: مهم‌ترین عامل حفظ سلامت، تغییر سبک زندگی به سوی زندگی سالم است؛ لازم است افراد از خوردن فست‌فود و روغن ترانس اجتناب کرده و میزان مصرف غذای سرخ‌شده و نمک و روغن را محدود کنند. همچنین مصرف سیگار و قلیان را از برنامه‌های روزانه خود به طور کامل حذف کنند و تحرک بدنی مناسب داشته باشند.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که کلید سلامت در دست شهروندان است، افزود: رعایت این فاکتورها جهت تغییر سبک زندگی، زندگی سالمی را پیش روی شهروندان قرار خواهد داد. شهروندان می‌توانند با خودمراقبتی و رسیدن به سطحی از دانش، عواملی که سلامتی را تهدید می‌کنند را شناسایی و از این عوامل پرهیز کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار