کد خبر: ۲۰۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸ 05 April 2016
نویسنده کتاب دوست بزرگ که کتابش برنده جایزه بهترین تصویر‌گری کتاب کودک سال 2015 آلمان شده است عقیده دارد که کتاب‌های تصویری نقش مهمی در تقویت روحیه و رشد فکری کودکان دارند.
کتاب «دوست بزرگ» بابک صابری که یک جراح ارتوپد است از سوی یک هنرمند ایرانی به نام «مهرداد زائری» مقیم آلمان تصویرگری و به زبان آلمانی ترجمه شده است. این کتاب توانست جایزه بهترین تصویرگری کتاب کودک سال 2015 آلمان را به بابک صابری و مهرداد زائری اختصاص دهد.
داستان این کتاب که مرداد امسال در سوئیس منتشر شده، از زبان حیوانات مطرح شده است و نویسنده با طرح‌هاى موثر تصویرگر تلاش کرده است این موضوع را بر محور دوستى یک جوجه کلاغ و بچه فیل به زبانی ساده برای کودکان تشریح کند.در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «بابک صابری» جراح نویسنده یزدی را درباره تصاحب این جایگاه در عرصه‌های بین‌الملل با هم می‌خوانیم.
  • درباره کتاب «دوست بزرگ» توضیح دهید.
از حدود 20 سال پیش به دلیل علاقه بسیارم به نویسندگی برای کودکان، در این حوزه مشغول به نوشتن هستم و تاکنون کتاب‌های مختلفی را با موضوعات مختلف برای کودکان نوشته‌ام. این کتاب‌ها که عمدتا به زبان‌های چینی، اسپانیایی، ایتالیایی، عربی، ژاپنی و آلمانی ترجمه شده، همواره مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در مردادماه سال گذشته، کتابم به نام «دوست بزرگ» از سوی هنرمندی یزدی به نام «مهرداد زائری» ترجمه و به طرز زیبایی تصویرگری شد و در مردادماه امسال از سوی ناشر سوئیسی به بازار کتاب راه یافت و موفق به دریافت جایزه بهترین تصویرگری کتاب کودک سال 2015 آلمان شد. این کتاب در بین 268 کتاب تصویری در بازه زمانی سال 2014 تا 2015 از سوی کارگروه تخصصی کتاب بررسی و سپس برگزیده شد.
  • درباره داستان این کتاب توضیح دهید.
داستان این کتاب از زبان حیوانات برای کودکان مخاطب بیان شده است. همچنین تلاش شده است که با طرح‌های موثر و تصویرگری مناسب، داستان به خوبی به کودک القا شود. موضوع داستان بر محور دوستى بین یک جوجه کلاغ و بچه فیل است و سعی دارد به زبانی ساده کودکان را به درکی منطقی درباره هم قد بودن برساند. به این ترتیب این کتاب توانست برای نخستین بار به نمایندگی از کشورمان جایزه هزار یورویی را در شصت و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و اجرای طرح اجتماعی کتابخانه شهر وتزلر با عنوان «کتاب‌خوانی در خانواده» از میان برگزیدگان نهایی کتاب‌های تصویری سال گذشته از آن خود کند.
  • استقبال کشورهای خارجی از این کتاب چگونه بوده است؟
این کتاب به دلیل محتوای زیبا و تصویرگری خوب در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و چند کشور عربی ترجمه شده است و استقبال از آن مناسب بوده است.
  • از دیگر کتاب‌هایتان برای‌مان بگویید.
«دوست من عنکبوت» به زبان اسپانیایی درباره زندگی پیامبر اسلام(ص)، «دختر بى‌بى گلاب» به زبان عربی، «کلاغ مشکوک» به زبان‌های عربى و چینى و کتاب «کلاغ سیاه به سفر می‌رود» به زبان‌های عربى و انگلیسى از جمله نوشته‌های من هستند که تاکنون منتشر شده‌اند.
  • به نظر شما انتشار کتاب‌های تصویری چه تاثیری در قدرت درک و یادگیری کودکان دارد؟
کتاب‌های تصویری نقشی فراتر از انتقال محتوای داستانی خود ایفا می‌کنند. یک کتاب با تصویرگری مناسب، می‌تواند نقشی مهم در تقویت روحیه و رشد فکری کودکان ایفا کند و ما امیدواریم که از این دست کتاب‌ها بیش از پیش در بازار کتاب کشورمان دیده شود و در ادامه بتواند به بازار کتاب کشورهای دیگر راه پیدا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار