در صورت برداشت آب از رودخانه زهره، ۴۰ هزار هکتار از اراضی بخش های امیدیه، زیدون، و هندیجان کاملا خشک خواهد شد؟!
کد خبر: ۲۰۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ 04 April 2016
به گزارش تابناک خوزستان ؛ بحث انتقال آب از رودخانه های خوزستان همچنان ادامه دارد و اینبار هم نوبت به زهره رسیده است. زهره ایی که با انتقال و برداشت از آن حدود، ۴۰ هزار هکتار از اراضی بخش های امیدیه، زیدون، و هندیجان کاملاً خشک خواهد شد.

باتوجه به اینکه هر چند مدت یکبار اینگونه مباحث برای منابع استان خوزستان مطرح می شود، بهتر این است که نمایندگان مجلس و مسئولین، قانون اینگونه انتقالها را برای مردم شفاف توضیح دهند و اگر هم قرار باشد انتقالی صورت گیرد، به صورت واضح به گزارش و تصویر کشیده شود.

لازم به توضیح است در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می ‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.” این متن اصل پنجاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است بنابراین تمام کارخانه ها و طرح های مغایر با محیط زیست در کشور غیرقانونی است زیرا هیچ قانون و آیین نامه یا مجوزی در کشورها نمی تواند بر خلاف قانون اساسی آن کشور باشد.

همچنین انتقال آب بر روی محیط زیست منطقه اثرات مخربی ایجاد می‌کند و با خشک شدن تالابها باعث افزایش گردوخاک و درجه حرارت در خوزستان (که جزیی از هلال حاصلخیز خاورمیانه است) خواهد شد و فقط  همین امر که کاملا بر خلاف اصل پنجاه قانون اساسی کشور است، غیر قانونی بودن طرح های انتقال آب را ثابت می کند.

در این میان همچون گذشته، مسئولین مختلف اظهار نظرهایی داشته اند که به آن می پردازیم و آرزو می کنیم برای آبادی یک قسمت از این کشور، نقطه ای دیگر دچار خسارت و بلایای طبیعی بدتری نشود!



تجهیز کارگاه این طرح نیز  انجام گرفته و هیچ گونه مخالفتی در راستای توقف کامل آن صورت نگرفته است

کیخسرو چنگلوایی ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: به طور حتم در صورت برداشت آب از رودخانه زهره، ۴۰ هزار هکتار از اراضی بخش های امیدیه، زیدون، و هندیجان کاملا خشک خواهد شد به همین دلیل این مسئله باید به صورت جدی پیگیری شود.بازهم داستان انتقال آب؛ این قسمت زهره

وی افزود: در این زمان تجهیز کارگاه این طرح نیز  انجام گرفته و هیچ گونه مخالفتی در راستای توقف کامل آن صورت نگرفته است.

چنگلوایی تصریح کرد: در زمان حضور وزیر نیرو در خوزستان خبر توقف فعالیت کارگاه این طرح اعلام شد اما بر اساس پیگیری های صورت گرفته این کارگاه مجددا فعالیت های خود را آغاز خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق به وقوع بپیوندد خوزستان متحمل خسارات فراوانی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آبگیری های صورت گرفته برای این طرح از بالادست شهر زیدون در بهبهان گفت: با اجرای این طرح، حجم بسیاری از زمین های کشاورزی خوزستان نابود خواهد شد و وزارت نیرو به عنوان متولی طرح باید پاسخگو باشد.



اگر تاسیساتی ساخته شود آبی نیست که به بوشهر انتقال داده شود!

"حمید چیت چیان” وزیر نیروز که سال گذشته به گفته خودش برای ششمین بار به خوزستان سفر کرده بود در خصوص اختصاص آب خوزستان و بازهم داستان انتقال آب؛ این قسمت زهرهسرچشمه های کارون به سایر استان ها گفته بود رییس جمهوری در سفر به خوزستان گفت که آب کارون به جز برای شرب برای هیچ مصارفی به حوضه های دیگر منتقل نمی شود.

وزیر نیرو همچنین در خصوص رودخانه زهره و عملیات احداث سد روی این رودخانه اظهار کرده بود که این برنامه در گذشته مدنظر وزارت نیرو بود ولی الان مورد تجدید نظر قرار گرفته است و حتی اگر تاسیساتی ساخته شود آبی نیست که به بوشهر انتقال داده شود.

در این باره مشاور استاندار خوزستان می گوید: اجرای غیرکارشناسی طرح های انتقال آب از عوامل پدیده گرد و غبار است.




خیال مردم منطقه راحت باشد ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد؟

حبیب آقاجری نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص خبر انتقال آب رودخانه زهره به منظور آبیاری دشت لیراوی در بندر دیلم استان بوشهر اظهار داشت: بیش از ده ماه است که جلوی این را کار را گرفتیم.بازهم داستان انتقال آب؛ این قسمت زهره

وی با بیان اینکه سد برای کشاورزان مفید است ادامه داد: قرار شد سد به کارش ادامه دهد ولی جلوی تونل گرفته شود.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان تاکید کرد: با وزیر و معاون او این موضوع را بستیم و اگر دوباره بخواهند بحث انتقال آب را دنبال کنند محکم روبروی آنها خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: خیال مردم منطقه راحت باشد ما نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد آقای شمسایی هم آن روز دیدند که  من به خاطر این مسئله با وزیر نیرو چه برخوردی کردم و به او گفتم به هیچ عنوان اجازه انتقال آب نخواهیم داد.

مهدی قمشی عامل اصلی افزایش کانون های ریزگرد را کاهش منابع آب در کشور می داند و اذعان می کند: برداشت بی رویه از منابع آبی و طرح های انتقال آب میان حوضه ای از مهمترین عوامل این پدیده هستند.

این متخصص علوم آب خاطرنشان می کند: رودخانه های کارون، کرخه، مارون و زهره در ایران و دجله و فرات در عراق بر شکل گیری پدیده گرد و غبار تاثیرگذار هستند.

 

سکوت مسئولان در قبال اجرای این‌گونه طرح‌ها بسیار سئوال‌برانگیز است؟

حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد اظهار کرد: وضعیت کشاورزی خوزستان به ویژه در مناطق جنوبی و جنوب غرب استان، به دلیل کمبود شدید آب در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.بازهم داستان انتقال آب؛ این قسمت زهره

وی افزود: اکثر کشاورزان در سال‌های اخیر بخشی از مزارع خود را زیر کشت بردند و این موضوع اقتصاد خانواده‌های روستایی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

منتخب مردم شادگان در مجلس دهم خاطرنشان کرد: بعد از خبرهای ضدونقیض در خصوص انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به اصفهان و استان‌های دیگر جدیدا خبرها از انتقال آب رودخانه‌های جراحی، زهره و مارون به استان بوشهر حکایت دارد که بسیار نگران‌کننده است.

ناصری‌نژاد با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان ذی‌ربط استان در این خصوص گفت: سکوت مسئولان در قبال اجرای این‌گونه طرح‌ها بسیار سئوال‌برانگیز است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر اکثر شهرها همچون رامشیر، شادگان، ماهشهر، هندیجان و امیدیه به دلیل کمبود آب با خطر نابودی بخش کشاورزی مواجه هستند و باید هر چه زودتر برای حل این مشکل چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: اکثر مردم این مناطق به دلیل پیشینه فعالیت در عرصه کشاورزی زندگی آنها با این بخش گره خورده و تمام امرار معاش آنها از این راه است.

منتخب مردم شادگان در مجلس دهم تصریح کرد: قطعا در مجلس دهم به شکل ویژه‌ای به موضوع انتقال آب واکنش نشان خواهیم داد و پیگیری مجدانه‌ای خواهیم داشت.



سازمان آب و برق و منابع آب ایران مسئول‌اند و باید پاسخگوی این قضیه باشند!

احمد جعفری نسب فرماندار شهرستان هندیجان در خصوص انتقال آب رودخانه زهره به منظور آبیاری دشت لیراوی در بندر دیلم استان بوشهر اظهار کرد: هندیجان در بحث آب وضعیت خوبی ندارد و در کشاورزی مشکل داریم.بازهم داستان انتقال آب؛ این قسمت زهره

جعفری نسب افزود: چندین بار پیگیری کردیم که سد کوثر را رهاسازی کردند تا آب رودخانه جاری شود و آب موردنیاز کشاورزی و حتی آب شرب مردم تأمین شود.

فرماندار هندیجان گفت: در صورت انتقال آب رودخانه زهره کشاورزی هندیجان نابود می‌شود و حتی آب شرب مردم در این شهرستان هم با مشکل روبرو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این انتقال غیرقابل تصور و غیرقابل انجام است، خاطرنشان کرد: سازمان آب و برق و منابع آب ایران مسئول‌اند و باید پاسخگوی این قضیه باشند.

و چندین اظهار نظر دیگر که همگی با انتقال آب به استانی دیگر مخالفند و کارشناسان هم می گویند: اگر چه استان‌های اصفهان، کرمان، یزد و بوشهر نیاز به آب شرب دارند، اما نمی‌توان برای آباد کردن یک استان به دیگر مناطق ضرر وارد کرد. مشکل کم آبی دیگر استان‌ها با مدیریت تقاضا، بهبود یا تغییر روش‌های آبیاری، فرهنگسازی و تغییر الگوی کشت باید حل شود. انتقال آب اصلا به‌صرفه نیست و باید آخرین راه چاره باشد.

راه‌های علمی‌تری برای تامین نیاز این استان‌ها وجود دارد. استفاده از آب بسته‌بندی برای شرب بهترین گزینه است و از هدرروی هزینه‌های ملی جلوگیری کند. شیرین کردن آب‌های شور دریا نیز راه‌حل دیگری است که با توجه به خشک و کم آب بودن کشور، این مساله در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و بهتر است به جای نابود کردن کارون از همین حالا به فکر اجرای این طرح باشیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار