فارس از لحاظ یادمان های تاریخی و گردشگری و تنوع آب و هوایی، استانی بسیار غنی است.
کد خبر: ۲۰۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 03 April 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: استان فارس یکی از استان های جنوبی کشور است كه در طول تاریخ همواره یكی از مراكز شكوفایی و گسترش تمدن پارسی در نقاط گوناگون جهان به شمار می آمده است.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
امیری ادامه داد: بناهای تاریخی ارزشمندی چون پاسارگاد، تخت جمشید، بیشاپور، شهر گور و كاخ اردشیر بابكان فیروزآباد بیانگر فرهنگ و تمدن درخشان تاریخی ایران زمین هستند.  
پارس، ایران کوچک + تصاویر
وی افزود: باغ ارم، خانه زینت الملک، نارنجستان قوام، ارگ کریم خانی، برم دلک و عفیف آباد نیز از دیگر یادمان های تاریخی فارس هستند.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
این مقام مسئول با بیان اینکه این استان، مركز امپراتوری های بزرگی مانند هخامنشیان و ساسانیان بوده است اظهار کرد: پیش از اسلام دو پادشاه بزرگ ایرانی به نام های «كورش» و «اردشیر بابكان»، از این ناحیه برخاستند و به ترتیب سلسله های بزرگ هخامنشیان به پایتختی «پاسارگاد» و «تخت جمشید» و ساسانیان به پایتختی «فیروزآباد» را پدید آوردند.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: پس از اسلام نیز این استان مركز سلسله های دیلمیان، اتابكان، آل بویه و زندیه بوده و در دوران قاجار نیز از مراكز مهم حكومتی بوده است.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
امیری تصریح کرد: این استان بین سلسله های بسیاری دست به دست شده و آثار باستانی و تاریخی فراوانی از آنها برجای مانده است كه هر كدام به عنوان میراث جهانی، ارزش های خود را دارند و بازگوكننده تاریخ استان و غرب آسیا هستند. 
پارس، ایران کوچک + تصاویر
وی گفت: فارس از شمال با استان اصفهان، از شرق با استان های یزد و کرمان، از جنوب با استان هرمزگان و از غرب با استان های کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر هم مرز است.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
این مقام مسئول ادامه داد: آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، بوانات، پاسارگاد، جهرم، خرم بید، خرامه، خُنج، داراب، رستم، زرین دشت، سپیدان، سروستان، شیراز (مركز استان)، فراشبند، فسا، فیروزآباد، قیر و كارزین، كازرون، کوار، گراش، لار، لامرد، مرودشت، ممسنی، مُهر و نی ریز از شهرستان های این استان است. 
پارس، ایران کوچک + تصاویر
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: گستره استان فارس 122 هزار و 608 کیلومتر مربع است و تقریباً 8 و 1 دهم درصد از مساحت کل کشور را دربرمی گیرد. 
پارس، ایران کوچک + تصاویر
ارتفاعات فارس به چهار گروه شمالی، مرکزی، جنوبی و غربی تقسیم می شوند و به ترتیب در امیری بیان کرد: آب و هوای فارس در شمال سرد، در نواحی مرکزی زمستان ها معتدل و بارانی و تابستان ها گرم و خشک و در جنوب و جنوب شرقی زمستان ها معتدل و تابستان ها بسیار گرم است.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
وی اظهار کرد: در استان فارس سه دریاچه مهم به نام های  پریشان (فامور) ، مهارلو و بختگان قرار دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: زبان بیشتر مردم، فارسی است اما عشایر ترک زبان (ایل قشقایی)، به ترکی و عشایر عرب زبان (ایل عرب)، به عربی صحبت می کنند.
پارس، ایران کوچک + تصاویر
 مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه یکی از مناطق مهم عشایری ایران، استان فارس است افزود: ایل قشقایی، ایل خمسه، ایل ممسنی و ایل های کوچکتری همچون کوهمره از جمله عشایر این استان هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار