کد خبر: ۲۰۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 30 March 2016

به گزارش «تابناک یزد»، ‌آسیاب آبی کوشک‎‎نو واقع در شهر یزد همچنان از طریق آب قنات قادر به فعالیت و آسیاب کردم گندم است.بنای آسیاب آبی کوشک نو متعلق به دوران صفویه تا قاجار است که در عمق ۲۲ متری از سطح زمین قرار دارد و دارای سه بخش دست‎‎کند شامل انباری، کارگاهی و تنوره است.

این بنا یکی از آسیاب‎‎های ارزشمند استان است و حجم بالای دست‎‎کندها و تنوره آسیاب نسبت به نمونه‎‎های مشابه، قابل توجه بوده است.

آسیاب کوشک نو در گذشته از طریق قنات زارچ که که در حال حاضر یکی از قنات‏‏های فعال و حائز اهمیت استان یزد است، تأمین و تغذیه می‎‎شده است.

قنات زارچ، از جمله جاذبه‎‎های تاریخی استان یزد و نشانه تلاش و پشتکار مردمان این استان است‌ که سال 93 در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در حال حاضر پرونده آن در حال ارسال به یونسکو برای ثبت جهانی است.

‌وجود چهار راه قنات‎‎های یزد، محل عبور قنات‎‎های صدری، زارچ و اله آباد، عمیق‎‎ترین تنوره با عمق 16 متر در دل زمین و تونل‎‎های پیچ در پیچ، از جمله ویژگی‎‎های آسیاب آبی کوشک نو یزد محسوب می‎‎شود.

"محسن ذاکری نیا" معاون میراث فرهنگی استان در مورد این بنای تاریخی در گفت‎‎و‎‎گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر دو رشته آب گرم و آب شیرین آسیاب آبی کوشک نو خشک شده و تنها رشته آب جاری در آن آب شور است که هنور هم این آسیاب را قادر به فعالیت و آسیاب کردم گندم مورد نیاز کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص آسیاب کوشک نو، گفت: راهروی ورودی، میانب، انتهایی، کانال تهویه، تونل دستکنده(مسیر قنات)، تنوره (تغار رستم)، مسیر تنوره و محل آسیاب از جمله بخش‎‎های مختلف آسیاب آبی کوشک نو است.

ذاکری نیا در پایان نیز پایاب، آسیاب و آب انبار را از جمله عناصر معماری آسیاب کوشک نو عنوان کرد و یادآور شد: آسیاب آبی کوشک نو در خیابان سیدگلسرخ شهر یزد، ابتدای دروازه قدیمی و بافت تاریخی محله کوشک نو قرار دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار