موزه مردم شناسی قلعه والی ایلام با بازسازی فنون معیشت، آئین ها و مراسم ها، مسکن، هنرها و صنایع دستی، خوراک، پوشاک و اعتقادات و باورهای ایلامی ها در دهه های گذشته پلی زده است به تاریخ و تمدن و سنت های دیرپای مردمان این سرزمین.
کد خبر: ۱۹۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳ 14 March 2016

موزه مردم شناسی قلعه والی ایلام با بازسازی فنون معیشت، آئین ها و مراسم ها، مسکن، هنرها و صنایع دستی، خوراک، پوشاک و اعتقادات و باورهای ایلامی ها در دهه های گذشته پلی زده است به تاریخ و تمدن و سنت های دیرپای مردمان این سرزمین.

به گزارش تابناک ایلام؛ موزه مردم شناسی قلعه والی فرصت مغتنمی است تا گردشگران و مسافران نوروزی به دهه های گذشته زندگی عشایری و روستایی ایلامیان و حکومت والیان پشت کوه سفر کنند و نظاره گر نحوه زندگی، شکار، پخت نان و مراسم عزا و عروسی آنها باشند.
در این موزه بخش های مختلف باورها و سنت ها، اقوام، مراسم عروسی، سیاه چادر، شکار، پخت نان و آسیاب دستی، صنایع دستی، مراسم چمر،آسیاب آبی، خاندان والی و بخش مشاهیر به نمایش گذاشته شده است.

**مکان موزه
موزه مردم شناسی ایلام در قلعه والی ایجاد شده است که بنای آن متعلق به سال 1326 هجری قمری است و بدستور غلامرضا خان والی در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار در محله ای به نام حسین آباد که به ده بالا مشهور بود، احداث شده است.
این بنا مقر تابستان و اسکان غلامرضا خان والی بوده است که به شکل ذوذنقه ای بر روی تپه تاریخی چغا میرگ احداث شده است و دارای سه ورودی، 22 اتاق تو در تو، یک اتاق شاه نشین و شش زیرزمین است.
مکان کنونی این قلعه در خیابان پاسداران شهر ایلام قرار دارد.

**بخش باورها و سنت ها
در این بخش اشیا مختلفی از جمله سلاح های سرد و گرم، زیورآلات، ظروف و اشیا روزمره زندگی مردم، وسایل زندگی عشایری، وسایل میزانف اندازه گیری، روشنایی، مهار حیوانات، زین اسب و باورها و اعتقادات رایج در ایلام در داخل ویترین ها به نمایش گذاشته شده است.

**بخش اقوام
این بخش اقوام مختلف استان به صورت ماکت هایی از زن و مرد کرد، لر، لک و عرب است که هر کدام از اقوام با توجه به فرم صورت پوشش و زیورآلات مخصوص خود را به نمایش گذاشته است.

**بخش مراسم عروسی
این بخش شامل صحنه نمایش عروسی به سبک محلی مردم استان است که شامل چندمرحله از جمله آوردن عروس از خانه پدری، پخت غذای عروسی، نمایش رقص کردی با اجرای موسیقی ساز و دهل و چیت جا (محل نشستن عروس و داماد) است.

**بخش سیاه چادر
در این بخش با ایجاد غرفه ای به شکل محل سکونت و موقت عشایر (سیاه چادر) در بستر محیطی شبیه سازی شده نمایان کننده شیوه زندگی است. سیاه چادر به دو فضای مخصوص نشستن آقایان (لا مردان) و مخصوص نشست خانمه (لا ژنان) تقسیم می شود و ماکت هایی از افرادی که در حال انجام فعالیت روزمره مانند تولید محصولت لبنی قرار داده شده است.

**بخش شکار
این بخش شامل نمایش صحنه شکار کبک است.روش کار به این صورت است که در فصل زمستان شکارچی با استفاده از پارچه ای رنگی که به آن دیرجامه(چهل تیکه) می گویند کیمن گرفته و شکار کبک را انجام می دهد.

**پخت نان و آسیاب دستی
این بخش شامل نمایش پخت نان محلی استان(ساجی) است که به شیوه سنتی و با آسیاب نخود و غلات به وسیله آسیاب سنگی دستی، پخت می شود.

**بخش خاندان والی
این بخش شامل معرفی خاندان والی و نصب ماکت های خاندان والی و خانواده و همسران آنها در اتاق شاه نشین است.

**بخش صنایع دستی
شکل کلی این بخش به صورت کارگاهی از صنایع دستی تولید شده از جمله قالی بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی است.

**بخش مراسم چمر
در این بخش صحنه نمایش چمر به سبک محلی بازسازی شده است که شامل مراسم چمر با نمایش سنگ قبرهای قدیمی است.چمر نوعی مراسم ویژه سنتی و نمایش تصویری و عینی از آیین مرثیه ای و عزاداری محلی است که در سوگ بزرگان و شهدا اجرا می شود و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

**بخش آسیاب آبی
در این بخش ماکت آسیاب آبی به نمایش گذاشته شده و روش کار به این صورت است که آسیاب آبی در کنار رودخانه ساخته شده و به وسیله نیروی آب پره های آن به حرکت درآمده و با چرخش سنگ بالایی آسیاب، گندم به آرد تبدیل می شود.

**بخش مشاهیر
این بخش شامل ماکت علامه سید جعفر الاعرجی است که یکی از شخصیت های متعهد و مومن در بین مردم ایلام در زمان والیان پشتکوه بوده است.
موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام همواره مورد بازدید و استقبال شمار زیادی از گردشگران و مسافران قرار می گیرد و به راهنمای مجازی برای ارائه اطلاعات لازم به بازدیدکنندگان نیز مجهز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار