کد خبر: ۱۹۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱ 14 March 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استحصال و فرآوری خاویار برای نخستین بار در مرکز تحقیقات ماهیان این استان انجام شد.

جعفر گوهرگانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از دو هزار قطعه ماهی خاویاری از گونه های فیل ماهی، اسرلیاد، اوزون برون و سیبری که از چهار سال پیش در کهگیلویه و بویراحمد رهاسازی شدند اکنون به مرحله استحصال خاویار رسیدند.
وی بیان کرد: کار خاویار گیری با حضور متخصصان خاویارگیری از شمال کشور در مزرعه ماهی مرکز زنتیک ماهیان سردآبی و گرم آبی کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
گوهرگانی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم برای پرورش ماهیان خاویاری را دارد و این امر مهم نیز با رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به ارزآوری و توجیه اقتصادی بالای پرورش ماهیان خاویاری، عنوان کرد: تاکنون سه مجوز پرورش ماهیان خاویاری در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است.
گوهرگانی ابراز داشت: تاکنون مرزعه تولید خاویار در حاشیه رودخانه بشار و در منطقه ده شیخ شهرستان بویراحمد با ظرفیت 400 تن و دو مجوز نیز به ظرفیت های 50 و 30 تن در حاشیه رودخانه خیرآباد گچساران صادر شده است.
وی افزود: پیش بینی می شود که حدود 15 تن خاویار از مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بلویراحمد استحصال شود.
کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از دو اقلیم سردسیری و گرمسیری و تولید سالانه بیش از 13 هزار تن انواع ماهی دارای ظرفیت مناسبی در زمینه تولید ماهی های سردآبی و گرم آبی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار