بر اساس یک گزارش ؛
به گزارش تابناک گیلان، فاضلی افزود: یکی از این گیاهان ارزشمند، سوسن چلچراغ است که تنها تعداد اندکی از آن در بخش‌های خاصی باقی مانده و تحت تدابیر ویژه توسط محیط زیست نگهداری می‌شود و لذا متخصصان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران طی ماه‌های گذشته موفق شدند دانش فنی روش‌های تکثیر این گیاه زیستی ارزشمند را به دست آورند.
کد خبر: ۱۹۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 12 March 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: دکتر شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این موفقیت اعلام کرد: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی مبنی بر حراست از جنگل‌ها و باغ‌ها و جلوگیری از تخریب گونه‌های اصیل و بومی، این مرکز با در دست داشتن تجارب و دانش فنی لازم آمادگی دارد تا گیاهان بومی و ارزشمندی که طی سال‌های اخیر رو به انقراض و نابودی بوده اند را تکثیر کند و به رویشگاه‌های اصلی بازگرداند.

به گزارش تابناک گیلان، فاضلی افزود: یکی از این گیاهان ارزشمند، سوسن چلچراغ است که تنها تعداد اندکی از آن در بخش‌های خاصی باقی مانده و تحت تدابیر ویژه توسط محیط زیست نگهداری می‌شود و لذا متخصصان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران طی ماه‌های گذشته موفق شدند دانش فنی روش‌های تکثیر این گیاه زیستی ارزشمند را به دست آورند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سوسن چلچراغ نخستین بار در سال 1354 در کتاب فلور شرق معرفی و به افتخار گیاه‌شناس آلمانی کارل فردریچ لدربور به نام «لیلیوم لدر بوری» نام‌گذاری شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط‌زیست در گروه آثار زیست‌محیطی ملی کشور به ثبت رسید. این گیاه که نادرترین گونه سوسن به شمار می‌رود در نواحی بسیار محدودی از استان‌های اردبیل، مازندران و گیلان می‌روید و علاوه بر آن تنها در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان مشاهده شده است. رویشگاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت چهار هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است.

شاهزاده فاضلی در خصوص نحوه تکثیر این گیاه گفت: متأسفانه امروزه نسل این گل به دلیل زینتی بودن و برداشت بی‌رویه در حال انقراض است و تاکنون تلاش همه‌کسانی که خواسته‌اند آن را در مکان‌های دیگر پرورش دهند، بی‌ثمر مانده است؛ به همین علت از نژاد آن به‌طور کامل محافظت می‌شود. گل ملی سوسن چلچراغ، تنها گلی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی همچنین اعلام کرد: این مرکز آماده است تا در صورت حمایت سازمان محیط زیست در سال آینده، ده‌ها هزار از این گیاه را جهت کشت در رویشگاه‌ها به محیط زیست تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، از نظر علمی این گل به‌ واسطه مواد فلورسانسی که در پرچم خود دارد، قابلیت بازتابش نور را دارد. این گیاه که نوع ایرانی آن زیبایی و شهرت بسیار دارد، از اواسط خرداد گل می‌دهد و گل‌های آن تا نیمه تیرماه پایدار می‌ماند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران داد عمارلویی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
در تکمیل نوشته جناب دکتر لازم است دو تا نکته بنویسم که یکی از انها خیلی مفید و حیاتی میباشد داستان پیدایش؛شناخت,موزه لوور و...همه داستانیست بی اب چشم؛؛؛چرا؟خدمتتون مینویسم یکی از اولین و باز هم اولین نفری که از ب بسم الله تا حدود 10 سال پیش از سوسن چلچراغ ئ چگونگی پیدایش ان اطلاعات خوبی دارد را از نزدیک می شناسم و در صحبتی که داشتیم مایل بود این اطلات در اختیار محیط زیست قرار گیرد و اما یکی از خاطراتش این گونه روایت میکرد که یکی از اقایان ایشان را پیداو دعوت میکند تهران که بماند چقدر برخورد بدی داشت این اقای مهمان نواز؛؛
و اما در تکلمه:وقتی این اقای دکتر تلفنی با دوستم صحبت میکند و دوستم بر حسب اتفاق می پرسد راستی جناب دکتر شما که دارید برای چلچراغ زحمت می کشید میدانید لدر بوری مرد بود یا زن؟این جناب دکتر از اول قافیه میماند و اکنون این اقا در قزوین هست و نام کوچک ایشن را میاورم به نام اقای درویش و شهرت بماند تا جناب دکتر جور سفر به داماش را بکشد که احتمالن کشیده است.
و اما نکته دیگر:شروع این کار با کمک....از دانشگاه لاهیجان شروع شد تا انجا که خبر دارم کار به نتیجه کامل نرسیده است و حال خوشحالم و خوش حال تر میشوم که جناب دکتر توضیحت بهتری ارایه بفرمایند.
اگر هم کمکی باشد در خدمت حاضرم و...میتوانم هر مدتی که بخواهند در داماش و در جوار ان دیلمان همراه و مهماندار جناب دکتر باشم البته اگر با نون و پنیر می سازند و همین جا اعلام میکنم تابناک ایمیل مرا در صورت درخواست به ایشان بدهند.والسلام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار