آسيابان آسياب آبي گرمسير كه هر ساعت تا 60 كيلوگرم آرد توليد مي‏‏كند، با وجود كهولت سن از رونق زياد اين آسياب در قديم مي‎‎گويد و هنوز هم با اشتياق در مورد نحوه كاركرد آن براي بازديدكنندگان توضيح مي‎‎دهد.
کد خبر: ۱۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 07 April 2015
به گزارش تابناک یزد، "مهدي جماليان" سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت، اين شهرستان را به لحاظ تعداد آسیاب‎‎ها شهر "آسیاب‏‏های آبی" مي‏‏نامد، با اشاره به استقبال ميهمانان نوروزي از آسياب آبي گرمسير تفت، مي‎‎گويد: اين آسیاب با مساحت تقريبي 95 مترمربع در عمق سه متری زمین قرار دارد.

وي اضافه مي‏‏كند: اين آسياب از دو قطعه سنگ به قطر 120 سانتیمتر و وزنی بالغ بر 250 کیلوگرم تشکیل شده که برروی هم قرار گرفته است و عمل خرد کردن گندم را انجام می‏‏دهد.

وي ادامه مي‏‏دهد: سنگ زيرين آسياب هميشه ثابت و سنگ بالايي متحرك است و با اهرمي چوبي ميزان فاصله دو سنگ قابل تنظيم بوده كه اين امر در ميزان ريزي و درشتي آرد نقش اساسي دارد.

جمالیان خاطرنشان مي‏‏كند: تنوره‏‏ای به شعاع 2.5 متر و عمق شش متر در بالای آسیاب ساخته شده که آب "شاه جوی" را از طریق یک مجرای فرعی به داخل تنوره هدایت می‏‏کند و با به گردش درآوردن سنگ از قسمت پایین آسیاب خارج و به مسیر اصلی خود بر می‏‏گردد.

به گفته وي، این آسیاب به طور متوسط بین 40 تا60 کیلوگرم گندم را در هر ساعت به آرد تبدیل می‏‏کند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار