کد خبر: ۱۹۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷ 05 March 2016


رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان البرز گفت: بر اساس قانون خرید، فروش و نگهداری گونه های جانوری وحشی جرم بوده و مشمول ضرر و زیان است.

فردین حکیمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روزجهانی حیات وحش همزمان با سوم مارس (12 اسفند) افزود: این روز که از سوی سازمان ملل متحد با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس همزمان بوده و این کنوانسیون از کشورها خواسته تا براساس اهمیت گونه های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.

وی اظهار داشت: هر ساله مصادف با این روز، شعاری در رابطه با حیات وحش انتخاب می شود که شعار روز جهانی حیات وحش در سال 2016 عبارت از ' آینده حیات وحش در دست ماست.'

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از گونه های مختلف جانوری یا مهره داران ایران در معرض تهدید جدی قرار دارد و از جمله عوامل اصلی تهدید میتوان به تخریب زیستگاههای اصلی این جانوران ، شکار و صید بی رویه ، قاچاق و تجارات غیر قانونی گونه های جانوری و همچنین خشکسالی های متوالی در کشور اشاره نمود.

حکیمی بیان داشت: چنانچه روند تخریب زیستگاهها و سایر عوامل تهدید به همین روال ادامه داشته باشد حیات وحش کشور با تهدید جدی مواجه خواهد بود و در سالهای نه چندان دور شاهد از دست رفتن برخی گونه های ارزشمند خواهیم بود و به فهرست گونه های منقرض شده اضافه خواهد شد .

وی ادامه داد: بنابراین با مشارکت همگانی بایدبرای حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشورمان تلاش کرد و تعارضات موجود بین انسان و محیط را به حداقل رساند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان البرز گفت: توجه به ارزشهای تنوع زیستی در برنامه ریزی های توسعه ، ایجاد حس حمایت از حیات وحش ، جلب مشارکت های مردمی در مدیریت و حفاظت حیات وحش ، احیاء و بهبود زیستگاه و جمعیت آن ها، فراهم نمودن شرایط مورد نیاز حفاظتی و جلوگیری از تخریب زیستگاهها و تجارت غیر قانونی گونه های جانوری می تواند شرایط مطلوبی را برای پایداری گونه های جانوری کشورمان و زیستگاههای آنها فراهم نمایند.

وی در ادامه به نزدیک شدن ایام نوروز اشاره کرد و اظهار داشت: هر ساله در ایام پایانی سال برخی از افراد ناآگاه با هدف تجارت غیر قانونی حیات وحش، اقدام به زنده گیری برخی از گونه های جانوری همچون سمندر لرستانی، مار آبی ، لاک پشت و غیره از زیستگاههای طبیعی خود می نمایند.

حکیمی اضافه کرد: این گونه های جانوری که عمدتا در زمره گونه های ارزشمند و نایاب هستند، در اختیار مراکز عرضه و خرید و فروش پرندگان زینتی مستقر در سطح شهرو یا افراد سود جو قرار می گیرند و این افراد با سوء استفاده و بهره گیری از باورها و سنت های رایج در میان مردم، در کنار ماهی های قرمز اقدام به فروش مار آبی، لاک پشت و سایر گونه های ارزشمندهمچون سمندرلرستانی می کنند.

وی افزود: این در حالی است که متاسفانه این گونه های ارزشمند پس از پایان تعطیلات نوروزی تلف شده و یا در وضعیت نگهداری مطلوب در نهایت در زیستگاههای غیر طبیعی رها سازی شده که در آن صورت نیز یا قادر به ادامه حیات نبوده و سرنوشتی غیراز مرگ در انتظارشان نخواهد بود البته در این بین گونه هایی همچون ماهی قرمز هستند که بعلت سازگاری بالا در صورت ورود به زیستگاههای جدید، موجب تغییر اکوسیستم طبیعی گردیده وحیات سایر آبزیان را به خطر خواهد انداخت.

حکیمی با اشاره به جرم بودن نگهداری و خرید و فروش گونه های جانوری وحشی، گفت: به تمام متصدیان پرنده فروشی ها و مراکز نگهداری و خرید و فروش حیوانات و یا افرادی که به صورت سیار مبادرت به خرید و فروش حیوانات می نمایند هشدار داده می شود از هر گونه عرضه و فروش و نگهداری گونه های جانوری امتناع کنندو در صورت مشاهده هر گونه تخلف در اینخصوص ، وفق مقررات با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی با اعلام اینکه هر ساله در روزهای پایانی سال به منظور نظارت و پایش مراکز عرضه و فروش پرندگان زینتی و سایر مراکز، برنامه گشت و نظارتی از سوی مامورین یگان حفاظت استان تشدید خواهد شد، از کلیه شهروندان و علاقمندان به حیات وحش خواست: در صورت مشاهده چنین مواردی، با ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند و یا با سامانه 1540 تماس حاصل نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار