کد خبر: ۱۸۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶ 15 February 2016


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان البرز از افزایش 33 درصدی تعداد پرندگان مهاجر آبزی در این استان خبرداد.

فردین حکیمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله با شروع فصل سرما، مهاجرت پرندگان از نقاط سردسیر به نقاط گرمسیر و بخصوص مناطق جنوبی استان شروع می شود.

وی اظهار داشت: تالاب ها و آبگیرهای استان از مهمترین مکان هایی هستندکه پرندگان مهاجر آن را برای زیست انتخاب می کنند و هرساله تیم های کارشناسی اداره کل با همکاری ادارات شهرستان ضمن حضور و پایش مستمردر زیستگاه ها ی آبی استان اقدام به شناسایی وسرشماری پرندگان می کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان گفت: بر اساس پایش میدانی زیستگاه های آبی و همچنین اطلاعات حاصل از سرشماری پرندگان مهاجر در دی ماه سال جاری که توسط کارشناسان و با بهره گیری از تجهیزات و وسایل لازم سرشماری شامل دوربین چشمی و عکاسی و تلسکوپ انجام شد، تعداد پرندگان مهاجر که سال گذشته بیش از 300 قطعه برآورد شده بود تعداد آن ها امسال به یش از 500 قطعه رسیده بود.

وی اضافه کرد: همچنین تنوع گونه های پرندگان مهاجر آبزی در این استان 25 درصد افزایش نشان می دهد بطوریکه تعداد گونه ها در سال گذشته 12 نوع و امسال به 16 گونه رسیده است.

حکیمی بیان داشت: بر اساس مشاهدات و اطلاعات ثبت شده در زیستگاه های آبی استان (سد طالقان ، سد کرج ، تالاب قارپوزآباد، رودخانه شور) بیشترین تنوع گونه ها درمحدوده رودخانه شوراشتهارد و طالقان و بیشترین تراکم پرندگان مهاجر نیز دراین دو محدوده دیده شد و از بین گونه های پرنده ، خانواده مرغابیان (Anatidae) به لحاظ تراکم و تنوع جزءگونه غالب بودند.

وی گفت: تنوع وتراکم گونه ها درامسال نسبت به سال های قبل در وضعیت بهتری قرار داشت و علت آن بهبود وضعیت آبی تالاب ها و آبگیرهای استان بود.

وی اضافه کرد: از گونه های شاخص که مورد مشاهده و شناسایی قرار گرفتند می توان به حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، باکلان بزرگ، کاکایی سرسیاه بزرگ، اردک سانان، اردک سرسبز ، خوتکا ،تنجه ، آنقوت ، خروس کولی و ... اشاره کرد.

بر اساس پایش کارشناسان بخش طبیعی و حیات وحش تاکنون تعداد 127 گونه پرنده در سطح استان شناسایی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار