کارنامه یک ساله تابناک اصفهان -5 / یکی از اساتید رسانه ای اصفهان
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت یکی از بزرگترین فعالان رسانه ای اصفهان پیرامون تابناک نصف جهان را مشاهده می کنید. (ذکر نکردن نام این فعال رسانه ای اصفهان به درخواست خود وی بوده است!).
کد خبر: ۱۷۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸ 02 February 2016

تابناک اصفهانهمزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت یکی از بزرگترین فعالان رسانه ای اصفهان پیرامون تابناک نصف جهان را مشاهده می کنید. (ذکر نکردن نام این استاد رسانه به درخواست خود وی بوده است!).

به بهانه 365 روزگی تابناک در اصفهان

رسانه؛ یعنی حق الناس

آنهایی که دست بر تقدیر و یا به اختیار با احساس تکلیف و رسالت و کسب تخصص و دانش و کوشش پا در عرصه رسانه گذاشته اند می دانند که این میدان، کارزاری بس دشوار است و پر مخاطره، خطر اول آن نگرانی از عدم رعایت تقوا و پیروی از هوای نفس است و خطر دوم ترس از عدم رعایت حق الناس و پاسخگویی به محضر الهی در خصوص آنچه می باید می نوشتی و ننوشتی و آنچه نباید می نوشتی و نوشتی و قدمی و قلمی بر خلاف برداشتی و حرمت اللهی را رعایت نکردی.

هر آنچه از حساسیت این حرفه بگوییم کم است و دنیای رسانه، همچون عالم سیاسیون تیغ دولبه ای است که یا تو را به بهشت و اعلی علیین می رساند و یا تو را به اعماق جهنم و اسفل السافلین و البته در جامعه ای که اخلاق، حرف آخر را می زند، داشتن ابزاری همچون رسانه یقینا نمی تواند تورا جز مقربین بارگاه الهی قرار دهد….

فضای رسانه اصفهان؛ آب در هاون کوبیدن

اگر به این مخاطراتی که ذکر شد، موقعیت مکانی اصفهان و فضای خاص سیاسی، رسانه ای و فکری آن را هم اضافه کنید متوجه می شوید که اصالتا و هویتا انجام هدف متعالی رسالت ابلاغ و اطلاع رسانی در چنین حرفه ای و در چنین قاره ای، ذاتا مقدور نیست، توضیح آنکه چرا و علت چیست را همه می دانند و نیاز به مثنوی هفتاد من است که در مقال نیز اقتضای زمان نوشتار نیست.

فعالیت در رسانه؛ جهاد فی سبیل الله

با احتساب این مواردی، فعالیت در عرصه رسانه در شهری با مختصات اصفهان مصداق "جهاد فی سبیل الله" می یابد و این راه پر سنگلاخ، جهادگرانی می خواهد که از جان و مال و آبروی خودشان گذشته باشند و پا در این میان بنهند برای اصلاح که البته با اینهمه موانع و مصالح! شاید در آخر به این باور برسی که جهاد در رسانه، توفیق جهاد اکبر را که از انسان میگیرد و تنها جهاد اصغری می ماند که همان کسب رزق حلال است و در نهایت باز به این باور می رسی که در این جهادی که معادلات دست خودی های فتنه گر است، معنای جهاد نمودی نمی یابد و عطای رسانه را به لقایش می بخشی.

نباید در اصفهان کسی برنجد و به کسی بربخورد

اصفهانی که نقلش به میان رفت و دشواری رسانه هایش جز بدیهیات شده است از نظر آماری در حوزه رسانه و به ویژه رسانه های مکتوب و رسانه های نوظهور سایبر، دیجیتال، الکترونیک و .... به حد قابل قبولی رسیده است، اما اینکه در چه حوزه هایی می تواند ورود کند و این مداخله در مصالح مردم، چقدر به مصالح است! و در نهایت این میزان ورود چقدر مورد استقبال و رضایت مردم و مخاطبین است امری است که بر همه مشهود است و پر واضح است که در این شرایط رسانایی نداریم که اقبالی مدام به آن باشد.

در چنین شرایطی که مصلحت سنجان همیشه دلواپس چیزی هستند، تخصص گرایی و حرفه ای گری نیست، انتصابات رسانه ای دستگاه هایی که پول و قدرت دارند تشریفاتی است و در نهایت الگو ونمونه موفقی برای فعالیت رسانه ارزشی و مجاهده گر نیست نمی توان انتظاری از خودی بودن یک رسانه داشت و نمی توان به دنبال جذب مخاطب و افزایش شمارگان و حجم بازدید و توسعه کمی و کیفی دفتر و نیروی انسانی بود.

تابناک؛ رسانه ای اصیل و توانمند

تابناک را بدون اغراق می توان از ابتدایی ترین و در عین حال توانمندترین شبکه های اطلاع رسانی اینترنتی کشور یاد کرد، اززمانه ای که این مجموعه خبری در سالهای دور با عنوان بازتاب فعالیت خود را آغاز کرد تا اکنون که سابقه قریب به دو دهه از فعالیت را در کارنامه دارد، این رسانه به نسبت در میان همه اهالی رسانه و افکار عمومی شناخته شده است.

با وجود اینکه در ماههای اخیر، دیگر سایت های خبری از منظر میزان بازدید روزانه، گوی سبقت را از تابناک ربوده اند و تابناک اول، در جایگاه سومین سایت پربازدید خبری گرفته است، اما با این حال، تابناک همچنان تابناک است و درخشندگی آن در میان پایگاه های اطلاع رسانی خبری و تحلیلی از رونق نیفتاده است.

رویکرد غنا بخشی به خبر و ارائه تحلیل و تفاسیر مختلف از یک خبر،حرکت بدیعی بود که به نظر می رسد سایت تابناک از پیش قراولان آغاز این ابداع پر برکت برای رسانه ها بود، رویکردی که با مشارکت طلبی مردم، رسانه تابناک را مردمی تر کرد و با ارائه تفسیرهای متفکرانه و عامیانه از هر خبر، رغبت مردم را به این رسانه تقویت کرد.

در طول یک سال اخیر فعالیت منطقه ای تابناک در اصفهان و رویکرد منتقدانه و مفسرانه به خبرهای اصفهان،نوید مبارکی از موفقیت این رسانه اصیل در اصفهان دارد که امیدوارم این رسانه، به معنای حقیقی رسانه باشد.

اگر این کارها انجام شود، شاید تابناک اصفهان اقبال بهتری در میان مخاطبان خود پیدا کند؛

1- وامدار هیچ جریانی نباشید، بالاخص جریاناتی که خوب پول می دهند!

2- خبرها را به صورت حرفه ای کار کنید و از نگاه صرف خبر بپرهیزید، عکس و گزارش و تفسیر، رویکرد تحولی خوبی است.

3- مردم ولی نعمتند، مردم را برای ارائه نقطه نظراتشان بیشتر به مشارکت بطلبید، مشارکت مردم، سرفصل پویایی یک رسانه است، اجازه بدهید در هر خبر نظرات مردم هم در همان خبر قید شود، نه به عنوان کامنت و پیوست...

4- حتمن متخصصان را به کار گیرید که دست به قلم شوند، ابایی هم از انتشار مطالبشان نداشته باشند، همه قرار نیست یکجور فکر کنند.

5- حتمن تغییراتی در گرافیک سایت بدهید، مخاطبان از گرافیک سایت خسته شده اند، از گرافیک نوین هم بیشتر بهره ببرید.

6- از حساسیت ها، فشارها و مصلحت سنجی های بدون تدبیر و تشخیص مصالح جمعی نترسید و به آنها اعتنایی نکنید الا به حکم قانون و مرجع فضایی، وگرنه روزگارتان به کام مسئول خواهد بود و ناکام از مردم!

7- با افزایش مخاطبین خود از طریق اقناع و اطلاع رسانی متناسب با نیازشان، به همه رسانه ای ها بفهمانید، می شود مردمی شد، بعد از آن هم به همه ثابت کنید که می توان از رسانه مردمی ارتزاق کرد و نان آوری درست کرد، خلاصه اینکه نشان دهید که می شود یک رسانه را در اصفهان اقتصادی کرد.

8- بیشتر از پشت پرده ها و علت ها و حاشیه ها خبر و گزارش و تفسیر بزنید، سایر مطالب را در رسانه های دیگر خودمان مشاهده می کنیم.

9- دریچه های دیگری فراروی رسانه قرار دهید، مسئولان اسبق و قبل ترها و گمنام ها و بی نام ها را به میدان رسانه بیاورید و گفتگوهای تفصیلی بگیرد و از دیدگایشان بپرسید، شاید چراغ راه آیندگان شود.

10- برای بسیاری از سوتدبیرها و بی تدبیری های شهر دادگاه سمبلیک تشکیل دهید، مسئولان ناکارآمد و بی کفایت را محاکمه و محکوم کنید و مجالی برای بی تدبیری و دوباره و اهمال کاری به فردی ندهید.

11- نقد فضای رسانه های شهر را دنبال کنید، شاید شما تحول گر راهی نو در اطلاع رسانی در اصفهان باشید.

پایندگی تان را از خداوند خواستاریم.



****

تابناک نصف جهان به عنوان دریچه ای نو برای مشاهده آخرین اخبار اصفهان و نیم دیگری از جهان منتظر انعکاس انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود در بخش"کارنامه یک ساله تابناک اصفهان"می باشد.

راه های برقراری ارتباط با تابناک اصفهان

ایمیل برای ارسال مطالب: isftabnak@gmail.com
ارتباط در تلگرام و سایر شبکه های مجازی: 09162843328

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار