آنچه امروز رخ خواهد داد؛
تهاجم نیروهای ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی علیه یمن در حالی وارد چهارمین روز خود شده که حملات هوایی حنگنده های سعودی به مناطق مختلف این کشور طی دیروز و امروز همچنان ادامه داشته است. این در حالی است که کشورهای همسو با عربستان در نشست سران ...
کد خبر: ۱۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷ 29 March 2015
تهاجم نیروهای ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی علیه یمن در حالی وارد چهارمین روز خود شده که حملات هوایی حنگنده های سعودی به مناطق مختلف این کشور طی دیروز و امروز همچنان ادامه داشته است. این در حالی است که کشورهای همسو با عربستان در نشست سران اتحادیه عرب تلاش دارند بر سر تشکیل نیرویی واحد به جمع بندی برسند.

به گزارش «تابناک گیلان»، آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی یمنی حاکی از آن است که شمار کشته شدگان بر اثر حملات روزهای گذشته ائتلاف سعودی، به بیش از 60 نفر رسیده و ده ها تن نیز زخمی شده اند. با این حال، پیشروی ارتش و نیروهای مردمی به سمت مناطق جنوبی کشور نیز همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، در جریان اجلاس سران عرب در شرم الشیخ مصر که روز گذشته آغاز شد، پادشاه سعودی تأکید کرد حملات به یمن تا زمان دستیابی به تمامی اهداف ادامه خواهد داشت. عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن نیز که در این اجلاس حضور دارد، خواستار ادامه حملات به کشورش شد.

جنگنده‌های سعودی شب گذشته 3 بار پایگاه دفاع هوایی و فرودگاه الحدیده در غرب یمن را بمباران کردند. ساعاتی بعد نیز، فرودگاه بین المللی حدیده، در معرض 10 حمله جنگنده های متجاوز عربستان قرار گرفت. این در حالی است که ضد هوایی ارتش یمن نیز با این حملات مقابله کرد.

جنگنده های سعودی همچنین تنها نیروگاه برق استان صعده یمن را هم بمباران کردند تا این حقیقت که عربستان به دنبال نابودی زیر ساخت ها و تاسیسات زیربنایی یمن است، بیش از پیش آشکار شود.شبکه المیادین از شهید و زخمی شدن ده‌ها غیر  نظامی بی دفاع در حمله هوایی جنگنده های سعودی به محله الدمغه درمرکز الحدیده در غرب یمن خبر داده است.

در ذیل، مهمترین تحولات روز یکشنبه یمن را می توانید به صورت لحظه به لحظه دنبال کنید:



22:15  سخنگوی عملیات طوفان قاطع عربستان طی سخنانی گفت که ائتلاف به رهبری عربستان هیچ برنامه‌ای برای عملیات زمینی وسیع در یمن نداشته و با توپخانه و بالگردهای آپاچی به برخی از اهداف حمله می‌کند. وی افزود اگر نیاز باشد اقدام به عملیات زمینی خواهیم کرد و هیچ مانعی در برابر نیروی زمینی وجود ندارد.

22:13  طی ساعات اخیر گزارش هایی مبنی بر حمله مجدد جنگنده های سعودی به صنعا و صعده مخابره شده است. 

20:46  پادشاه عمان در نامه ای به پادشاه عربستان، خواستار توقف فوری جنگ علیه یمن شد. در همین حال، گزارش ها از انتقال خودروهای زرهی عربستان سعودی به سمت مرز یمن حکایت دارد. 

20:10 خبرگزاری آلمان: انصارالله، بر خلاف شدت درگیری‌ها، در عدن به پیشروی ادامه می‌دهد.. منابع محلی در عدن: فرودگاه عدن به کنترل انصارالله و نیروهای حامی آن در آمد. منابع محلی در شهر عدن به خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) گفتند که نیروهای حامی انصارالله امروز بر فرودگاه عدن سیطره پیدا کردند و به سمت منطقه «خور مکسر» نیز پیشروی کردند. این پیشروی بعد از شدیدترین درگیری‌های عدن در روزهای گذشته به دست آمد./  عدن در سه روز گذشته شاهد درگیری‌های شدیدی است که تاکنون 136 نفر در آن کشته شده‌اند.

19:32 "محمد البخیتی" عضو شورای سیاسی انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: بیانیه سران عرب خود یک بحران است و ائتلاف عربستان نیز یک بحران اخلاقی به شمار می‌آید. وی تاکید کرد که ملت یمن در مقابله با این چالش‌ها و پیروزی در این جنگ اطمینان دارد. عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله اضافه کرد: ما تا کنون به این حمله پاسخی نداده‌ایم و به دشمنان و اعراب فرصت داده‌ایم تا از گزینه‌های خود عقب بنشینند. البخیتی گفت به سعودی‌ها میگویم که جنگ پیشین علیه انصارالله را به یاد آوردید که چگونه آتش بس را بر شما تحمیل کردیم. وی در پایان گفت که موضع ایران و روسیه درباره اوضاع یمن دعوت به راه حل سیاسی بوده است.

17:46  گروه «ائتلاف جوانان الجزیره» از گروه‌های معارض عربستان سعودی، از مردم یمن اعلام حمایت و «تجاوز عربستان به یمن»‌ را محکوم کرد. این گروه در بیانیه‌ای از اختلافات میان سران آل سعود درباره این جنگ خبر داد و اعلام کرد که ملت آزاده بمن استواری خود را در مقابل این «تجاوز وحشیانه» ثابت خواهد کرد. طبق گزارش وبگاه «الاعلام الالکترونی» همزمان با ادامه عملیات «توفان قاطع» عربستان علیه یمن، شاهزادگان سعودی درباره این عملیات و تاثیرات و پیامدهای آن بر آینده نظام عربستان سعودی دچار اختلاف و تردید شده‌اند و حتی برخی از آنان درباره موفق بودن نتیجه جنگ تردید کرده‌اند. ائتلاف جوانان الجزیره اعلام کرد: برخی از شاهزادگان در ساعات اولیه این عملیات علیه یمن، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و از جمله اینها، مقرن بن عبدالعزیز ولی‌عهد سعودی و «متعب بن عبدالله» پسر ملک عبدالله و رئیس گارد ملی هستند که مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. از طرفی دیگر، خالد بن طلال دیگر شاهزاده سعودی در صفحه توئیتر خود مخالفت ضمنی با این عملیات را اعلام و از تصمیم ملک سلمان در آغاز عملیات «توفان قاطع» بدون رجوع به نشست اتحادیه عرب انتقاد کرد و نوشت که این اقدام نشان‌دهنده عدم احترام شاه سعودی به کشورهای عربی دیگر است.

17:41  بمباران صعده توسط جنگنده های سعودی همچنان ادامه دارد. 

17:24  مخالفت انصارالله با انتقال مقر گفت‌وگوها به «مغرب»/ فرستاده سازمان‌ملل به زودی مکان جدیدی را پیشنهاد می‌کند.

17:12  ورود ناو چینی به بندر عدن برای خروج اتباع این کشور از یمن.

16:18 «محمد علی الحوثی» از رهبران انصارالله یمن که به انتخاب «عبدالملک الحوثی» در حال حاضر اداره امور ریاست‌جمهوری را در صنعا برعهده دارد، گفت: حملات هوایی عربستان سعودی به صنعا، تاثیری بر انصارالله نداشته و تمامی رهبران در مکانهای امنی حضور دارند. وی افزود که حمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به یمن غیرقانونی و نقض حاکمیت این کشور و اراده ملی آن محسوب می‌شود.

15:42  در بیانیه پایانی بیست و ششمین نشست اتحادیه عرب که دقایقی پیش در «شرم الشیخ» مصر به کار خود پایان داد، آمده است سران کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب با پیشنهاد ویژه در خصوص ایجاد نیروی عربی مشترک برای رویارویی با چالش‌ها و حفظ امنیت ملی کشورهای عربی، موافقت کردند. این بیانیه که توسط «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب در دومین روز اجلاس شرم الشیخ قرائت شد، از نیروهای انقلابی یمن (انصارالله) که کنترل بخش اعظمی از این کشور را به دست گرفته‌اند، خواسته است پیشروی‌های خود در این کشور را متوقف کرده سلاح‌های خود را تحویل دهند. اتحادیه عرب در این بیانیه ضمن اعلام حمایت از «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و نیز اشغالگری رژیم آل‌سعود، تأکید کرده است که تجاوز نظامی سعودی به یمن تا زمان سرکوب انقلاب ملت یمن، ادامه دارد.

14:09  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در اظهاراتی ضمن مرتبط کردن موضوع مذاکرات هسته ای ایران با اوضاع یمن، اظهار داشت: «محور ایران-لوزان-یمن برای همه بشریت بسیار خطرناک است و باید آن را متوقف کرد».

14:07  المیادین: ارتش یمن کنترل شهر راهبردی «بیحان» در استان «شبوه» را به دست گرفت.

13:50  به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از سایت وزارت خارجه روسیه، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام داشت: روسیه از حوادث یمن بشدت نگران شده است و از تمام طرف های مناقشه دعوت به پایان دادن به اقدامات نظامی می کند. روسیه از حوادث یمن، کشور دوست خود که همواره از تمامیت ارضی، یکپارچگی و حق حاکمیت آن حمایت کرده نگران است. بر این باوریم که طرف های مناقشه یمن و متحدان خارجی آنها باید هر چه سریعتر هر گونه اقدامات جنگی را متوقف کرده و از تلاش برای دستیابی به اهداف خود با استفاده از زور صرف نظر کنند. حل و فصل اختلافات در یمن فقط بر مبنای مذاکرات ملی امکان پذیر است و روسیه به نوبه خود در تماس با طرف های مناقشه در یمن به تلاش ها برای یافتن راهکاری صلح آمیز برای پایان دادن به مناقشه در این کشور از جمله در چارچوب سازمان ملل ادامه خواهد داد.

12:51  مقامات پاکستانی که با عربستان سعودی در حمله به مردم یمن همنوا شده، اقداماتی برای تخلیه دیپلماتها و شهروندان خود از این کشور را آغاز کرده است. به گزارش پایگاه پاکستانی «نیوز»،‌ اسلام آباد اولین هواپیمای خود را برای بازگرداندن و تخلیه دیپلماتها و شهروندان خود از یمن را به بندر الحدیده فرستاده است.  این هواپیما صبح امروز از کراچی به این بندر اعزام شده و قرار است هواپیمایی دیگر هم اعزام شود.

12:49  صبح امروز درگیری‌های خشونت‌باری در دو منطقه «صبیه» و «جیزان» در مرزهای عربستان سعودی و یمن آغاز شد و آژیر خطر در این دو منطقه به صدا درآمد. این در حالی است که رسانه‌های عربستان اعلام می‌کنند که نیروهای نظامی این کشور در مرزهای یمن مستقر شده‌اند تا برای هرگونه حمله احتمالی نیروهای انصارالله جلوگیری کنند.

12:37  خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد که در حمله مجدد امروز جنگنده‌های سعودی به پایتخت یمن، 15 عضو انصارالله کشته شدند. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های متجاوز، امروز همچنین باند پرواز فرودگاه بین‌المللی صنعا را بمباران کردند.

11:46  میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از توقف اقدامات نظامی در یمن حمایت می کند. بوگدانف خاطرنشان کرد: روسیه با تمام طرف های یمنی از جمله عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی، علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق و نیز جنبش انصارالله  تماس هایی برقرار کرده است. وی افزود: همه این طرف ها از ما می خواهند که برای حل و فصل منازعات به آنها کمک کنیم و ما نیز به این منظور با سایر کشورهای عربی، ایران و شرکای غربی خود رایزنی می کنیم.

11:45  یک منبع دیپلماتیک الجزائری تاکید کرد که وزیر خارجه الجزائر به همتای مصری و سعودی خود طرحی سه ماده ای را برای آتش بس در یمن پیشنهاد داده است. 

11:43  بمباران مقر نیروهای تیپ 115 ارتش یمن در منطقه «شقرا» در «ابین»/ تداوم درگیری‌ها میان نیروهای «هادی» و انصارالله در این استان.

11:25  بمباران مقر نیروهای تیپ 115 ارتش یمن در منطقه «شقرا» در «ابین»/ تداوم درگیری‌ها میان نیروهای «هادی» و انصارالله در این استان.

10:24  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز شنبه گفت جان کری، وزیر خارجه این کشور که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5  در لوزان سوئیس به سر می‌برد در یکی از نشست‌های موضوع یمن را با طرف ایرانی مورد بحث قرار داده است.آقای «جف راتکه» در این نشست خبری به رغم این تأکید کرد مذاکرات جاری در شهر لوزان بر موضوع هسته‌ای ایران متمرکز است.

10:17  بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در شرم الشیخ ضمن حمایت از حملات عملیات «طوقان قاطع» (حمله عربستان علیه یمن) بر ضرورت تشکیل نیروهای مشترک عربی تاکید کرد. این بیانیه از نیروهای انصارالله خواسته تا پایتخت یمن را ترک کنند و بنابر درخواست رئیس جمهور فراری یمن نشستی ویژه برای بررسی اوضاع یمن در ریاض برگزار خواهد شد.

10:12  درگیری شدید نیروهای ارتش یمن و نیروهای مردمی با شبه نظامیان طرفدار رئیس جمهور فراری این کشور در مناطق مختلف عدن.

09:57  رسانه‌ها گزارش دادند که ضدهوایی‌ها در شهر صنعا به طور مداوم در حال مقابله با هواپیماهای متجاوز سعودی هستند تا مانع از بمباران پایتخت یمن شوند/ جنگنده‌های سعودی بار دیگر به آسمان صنعا بازگشتند و شهر را بمباران کردند. 

09:44  جنگنده‌های سعودی شهر‌های صنعا، صعده و الحدیده را بار دیگر بمباران کردند. چند پایگاه نظامی، بیمارستان 56 ارتش، ستاد فرماندهی نیروهای هوایی و مناطق مسکونی در پایتخت یمن موشک باران شدند.

09:37  مقامات نظامی در یمن هدف قرار گرفتن انبار سلاح در حملات هوایی عربستان را تکذیب کردند.

09:30  حملات هوایی جنگنده‌های سعودی در طی 4 روز اخیر تاکنون 54 شهید و 187 زخمی برجای گذاشته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار