مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: یکی از الزامات میراث فرهنگی شهرستان تفت، ثبت بافت تاریخی این شهر در قالب باغشهر است که با توجه به اهمیت و ارزش بافت قدیمی و باغ های هم پیوند، باید این مهم با قید فوریت برنامه ریزی و اجرا شود.
کد خبر: ۱۷۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 29 January 2016
به گزارش تابناک یزد،محمدمهدی شرافت در دومین جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان تفت افزود: انجمن های میراث فرهنگی به نوعی حامیان میراث گرانقدر و گرانبهای هستند و وظیفه اصلی آنها فرهنگ سازی عمومی در زمینه حفظ و حراست از مواریث فرهنگی، جلوگیری از تخریب آثار و ابنیه تاریخی و جذب مشارکت های مردمی و استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه است.
وی با بیان اینکه انجمن ها واسطه بین مردم و دولت هستند و تشکیل انجمن میراث فرهنگی مصداق هم دلی و هم زبانی است ، افزود: در راستای تحقق اهداف کلان این سازمان ، اساسنامه انجمن میراث فرهنگی نیز می بایست در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به نوعی هرکدام لازم و ملزوم یکدیگر هستند تهیه و تنظیم شده تا حدود وظایف و اختیارات این انجمن شفاف و مشخص شود.
این مسئول با اشاره به لزوم ثبت بافت تاریخی تفت گفت: علاوه بر ثبت این باغشهر در حوزه گردشگری نیز می بایست ضمن معرفی مناسب تمامی جاذبه های گردشگری شهرستان، از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استفاده بهینه به عمل آید تا بتوان فضایی در استان برای استفاده همشهریان ایجاد کرد.
شرافت اضافه کرد: بازدید از این جاذبه ها که شامل: آثار و ابنیه تاریخی، اماکن تفریحی و سایت های گردشگری است باعث می شود تا فرهنگ گردشگری نیز بدرستی بین آحاد مردم توسعه یابد.
در ادامه این جلسه وی از رفع مشکلات واگذاری زمین هتل پنج ستاره در شهرستان تفت خبر داد و گفت: اقدامات نهایی در خصوص این واگذاری در دست اقدام ماست.
شهرستان تفت با وسعت ۵۸۴۶ کیلومتر مربع معادل ۸۶/۷ درصد وسعت استان یزد و 48هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۰ کیلومتری مرکز استان یزد در مسیر جاده یزد- شیراز و در پای ارتفاعات شیرکوه قرار دارد.
ارتفاعات شیرکوه ، عقابکوه ، آبشار دره گاهان، چشمه تامهر، برفخانه طزرجان، چشمه آب گرم دره زرشک ، غار نباتی نصرآباد و دو روستای ده بالا و طزرجان از دیدنی های طبیعی این منطقه است.
از جمله آثار تاریخی شهرستان تفت می توان از مسجد اما با قدمتی حدود هفت قرن، خانقاه یا بقعه شاه خلیل ثانی، گنبد شیخ جنید، قدمگاه اسلامیه، امامزاده سید سور نیر، امامزاده سید ابراهیم گاریز، امامزاده سید نظام الدین بخ، بقعه شاهزاده علی بن عبدالله بنادکوک، پیرمراد مبارکه، بی بی تفت، قلعه پهلوان بادی، آب انبار برالسویه، مجموعه باغ علی نقی خان، باغ صدری، باغ گلستان، قدمگاه شوده علیا، قدمگاه گرمسیر، آسیاب آبی گرمسیر، و ده ها اثر تاریخی دیگر نام برد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار