مدیر جهاد کشاورزی اردکان گفت: برآورد شده خشکسالی امسال یکصد میلیارد ریال به کشاورزان این شهرستان خسارت زده است.
کد خبر: ۱۷۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 27 January 2016

به گزارش تابناک یزد،علیرضا احمدی  افزود: خشکسالی های چند دهه اخیر خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد نموده و اثرات نامطلوبی بر منابع تامین کننده آب وارد کرده و موجب طغیان آفات و بیماری ها شده است که جبران آنها نیاز به سال ها تلاش درشرایط مطلوب و صرف هزینه گزاف دارد .

وی اضافه کرد: خشکسالی در سال جاری نیز از این امر مستثنی نبوده علاوه بر آفت آب در بیش از 50درصد چاه ها باعث جابه جایی بیش از 15 حلقه از چاه های کشاورزی به علت خشکی یا کاهش بیش از 70درصد آبدهی آنها شده است .
مدیر جهاد کشاورزی اردکان با بیان اینکه برآورد دقیق خسارت خشکسالی با چنین شدت و حدتی کار بسیار دشواری می باشد تصریح کرد: خشکی و کم آب شدن قنوات، نابودی مراتع ، تشدید شیوع آفات و بیماری ها به علت ضعف درختان و دام ها از عوارض اصلی این خشکسالی ها می باشد.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی خشکسالی در سال های اخیر تغییر اقلیم ، کاهش شدید بارندگی و بارندگی های موثر در حوضه های آبریز شهرستان و استان و به تبع کاهش کیفی آب های زیر سطحی می باشد افزود: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در جهت کاهش خسارت ناشی از خشکسالی اقدام به اجرای طرح های نوین کشاورزی در سطح 1200 هکتار از اراضی شهرستان نموده که انتظار می رود با اجرای چنین طرح هایی راندمان بهره وری از آب در سطح شهرستان از 28 به بالای 70درصد برسد.
این مسوول گفت: در سال جاری نیز با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال انتظار می رود 1500 هکتار از اراضی تحت پوشش قرار گیرد .
احمدی ادامه داد: بارندگی در سال زراعی جاری 13 میلیمتر گزارش گردیده که نسبت به سال گذشته 50درصد کاهش میزان نزولات آسمانی روبرو بوده ایم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار