تقویت توان فنی و مهندسی شرکت، نفوذ بیشتر به بازارهای هدف داخلی و بین‌المللی، ورود به بازارهای جدید و توسعه حوزه‌های کاری از جمله مهم‌ترین اهداف شرکت فراب در آینده است.
کد خبر: ۱۶۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ 15 January 2016

مدیرعامل شرکت فراب با اشاره به احداث حدود 99 درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های آبی کشور توسط این مجموعه از زمان تاسیس تاکنون گفت: تقویت توان فنی و مهندسی شرکت، نفوذ بیشتر به بازارهای هدف داخلی و بین‌المللی، ورود به بازارهای جدید و توسعه حوزه‌های کاری از جمله مهم‌ترین اهداف شرکت فراب در آینده است.

مهران لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ایسنا افزود: فراب از زمان تاسیس در سال 1371، عملیات طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و تحویل 52 واحد نیروگاه آبی را به ظرفیت جمعاً 9250 مگاوات و 1160 مگاوات نیروگاه حرارتی با موفقیت به انجام رسانده است و هم‌اکنون بیش از 1240 مگاوات نیروگاه آبی و 5500 مگاوات نیروگاه حرارتی را نیز در داخل و خارج کشور در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: این مجموعه به پشتوانه تجارب خود در اجرای طرح‌های نیروگاه‌های آبی و حرارتی، حدود یک دهه است که حوزه کاری‌اش را به طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی، مدیریت انرژی و اجرای کنتورهای هوشمند، صنایع حمل و نقل ریلی و طرح‌های سیویل مانند بزرگراه و تونل گسترش داده است.

به گفته مدیرعامل فراب، این شرکت در عمر 23 ساله خود طرح‌های متعددی را علاوه بر داخل کشور، در کشورهای کنیا، ارمنستان، تاجیکستان، سریلانکا و عراق، اجرا کرده است یا در حال اجرا دارد.

اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی در سریلانکا

لطفی برخی از طرح‌های اجرا و احداث شده را توسط مجموعه تحت مدیریت خود چون نیروگاه‌های آبی کارون 3 (2000 مگاوات)، گتوند علیا (1000 مگاوات)، کارون 4 (1000 مگاوات)، کرخه (400 مگاوات)، تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه (1000 مگاوات)، سد و نیروگاه سنگ توده در کشور تاجیکستان (220 مگاوات) و نیروگاه‌های «کینداروما» و «تانا» در کشور کنیا برشمرد.

وی افزود: هم‌اکنون نیروگاه‌های «درالوک 2» در کردستان عراق، «ترم» در کشور کنیا و «مگری» درکشورارمنستان را نیز در دست احداث داریم.

مدیرعامل شرکت فراب ادامه داد: این شرکت، هم‌اکنون «طرح چند منظوره اومااویا» را نیز در کشور سریلانکا در دست اجرا دارد که شامل سد، تونل آب‌برونیروگاه 120 مگاواتی است و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی مهندسی ایران به شمار می‌رود.

طرح‌های در حال اجرا؛ از یزد تا کنیا

لطفی با اشاره به فعالیت فراب در زمینه احداث نیروگاه‌های حرارتی گفت: این شرکت تاکنون موفق به احداث نیروگاه گازی پالایشگاه آبادان (210 مگاوات)، نیروگاه سیکل ترکیبی شیرکوه یزد (484 مگاوات)، نیروگاه گازی الصدر در کشور عراق به ظرفیت 320 مگاوات و واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی ایلام (120 مگاوات) شده است.

به گفته وی، فراب نیروگاه‌های متعددی را از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی، نیروگاه گازی پالایشگاه پارسیان و نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت فراب با اشاره به اینکه این مجموعه در همه حوزه‌های فعالیت خود طرح‌هایی را در حال اجرا دارد، افزود: از جمله طرح‌های برنامه‌ریزی شده در حوزه طرح‌های نیروگاه آبی، می‌توان از احداث «نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای 510 مگاواتی آزاد»، «طرح توسعه نیروگاه گتوند علیا» و سد و نیروگاه «صحرا» در کشور پاکستان نام برد.

لطفی ادامه داد: علاوه بر این موارد تکمیل عملیات ساخت آب شیرین‌کن 100 هزار متر مکعبی بندر عباس و نیروگاه‌های آبی سردشت، خداآفرین، داریان و گاوشان را نیز در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: در حوزه نیروگاه‌های حرارتی، فراب هم‌اکنون نیروگاه‌های پالایشگاه پارسیان، پارس جنوبی، دالاهو، خرم‌آباد، شرق اصفهان با نام هرند و بخش بخار نیروگاه‌های شاهرود، قائن، ایرانشهر و اندیمشک 3 را در برنامه کاری خود دارد.

مدیرعامل شرکت فراب برخی از طرح‌های در دست اجرای این مجموعه را در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، چنین برشمرد: پروژه‌های واحدهای یوتیلیتی فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی، ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی، واحدهای یوتیلیتی ان.جی.ال خارگ، واحدهای یوتیلیتی و پروسس پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس با عنوان ستاره خلیج‌فارس و بازسازی و نوسازی سکوهای نفتی فروزان.

لطفی در مورد برنامه‌های کاری فراب در حوزه طرح‌های صنایع ریلی گفت: این شرکت هم‌اکنون پروژه‌های طراحی، تأمین و اجرای ناوگان تجهیزات پروژه خط 2 قطار شهری مشهد، خط 7 مترو تهران، مترو مهرشهر – هشتگرد و توسعه جنوبی خط یک مترو تهران را در دست اجرا دارد.

وی یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت شرکت فراب را طرح‌های مدیریت انرژی دانست و افزود: اکنون در حال اجرای دو پروژه طراحی، تأمین و اجرای فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی با عنوان فهام، در استان‌های زنجان و بوشهر هستیم که هرکدام شامل 200 هزار نقطه اندازه‌گیری است.

به گفته مدیر‌عامل شرکت فراب، این سامانه، یک سامانه«راه‌حل جامع» (Total Soloution) صد در صدایرانی است که از آن به عنوان مغزشبکه‌های هوشمند توزیع برق یاد می‌شود.

لطفی همچنین به دو طرح در دست اجرا در حوزه طرح‌های سیویل اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها، شامل طرح احداث باند دوم بزرگراه کلار به کفری در کردستان عراق و تونل انتقال آب از سد آزاد به دشت‌های شرق استان کردستان به طول 10840 متر، هستند.

تکیه بر توان داخلی در کنار استفاده از دانش بین‌المللی

وی بر استقلال کامل توان مهندسی و طراحی شرکت فراب در زمینه نیروگاه‌های آبی از سال 1381 تاکید کرد و افزود: این مجموعه پروژه‌های خود را با استفاده از توان فنی و کارشناسی متخصصان لایق و توانمند خود اجرا می‌کند.

مدیرعامل شرکت فراب ادامه داد: یکی از جدیدترین دستاوردهای شرکت فراب، احداث نیروگاه آبی «آزاد» در استان کردستان به عنوان نخستین نیروگاه آبی کشور با توربین و گاورنر ایرانی است که مردادماه امسال در سفر رییس‌جمهوری به این استان، با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

لطفی از احداث نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای فراب با اتکا به توانمندی‌های داخلی نام برد و گفت: این نیروگاه 1000 مگاواتی نیز که با عنوان «سیاه بیشه» در استان مازندران احداث شده، در هفته دولت سال جاری با حضور معاون اول رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: با وجود این توانمندی‌ها، فراب هیچ‌گاه خود را از همکاری شرکت‌های معتبر و شناخته شده بین‌المللی محروم نکرده و در شرایط خاص، از دانش و تجربیات موجود جهانی، به خوبی بهره برده است. ضمن آن که پروژه‌های اجرا شده این شرکت، استانداردهای معتبر بین‌المللی را دارا هستند.

صادرکننده نمونه ملی

مدیرعامل شرکت فراب به کسب پنج گواهینامه با عنوان «صادر کننده نمونه خدمات فنی و مهندسی» در سال‌های 1389، 1390، 1391، 1393 و 1394 اشاره کرد و گفت: این مجموعه در سال جاری به عنوان «صادرکننده نمونه ملی» و «رتبه نخست در گروه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی» برگزیده شده است.

لطفی برخی دیگر از موفقیت‌های این شرکت را چنین برشمرد: دریافت تقدیرنامه به عنوان «شرکت برتر در حوزه خدمات فنی ومهندسی» در روز ملی مهندس (اسفندماه 1392)‍‍‍‍‍‍ کسب «رتبه اول بهره‌وری در گروه خدمات فنی و مهندسی» در چهارمین جشنواره ملی بهره‌وری (1391)؛ اخذ گواهی رتبه یک پیمانکاری- رشته برق- تولید نیرو، کسب گواهی‌نامه‌های سیستم مدیریت یکپارچه و نظام HSE، دریافت گواهی‌نامه‌های ISO و گواهی عضویت در بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM. /پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار