مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی استان در گفتگوبا تابناک ایلام:
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان ایلام گفت:کارمرمت وبازسازی سه آثار مهم تاریخی استان با هزینه کرد اعتباری بالغ بر2میلیارد و590میلیون ریال در دست اجرا است.
کد خبر: ۱۶۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 11 January 2016

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان ایلام گفت:کارمرمت وبازسازی سه آثار مهم تاریخی استان با هزینه کرد اعتباری بالغ بر2میلیارد و590میلیون ریال در دست اجرا است.

مرمت قلعه باستانی پشت قلعه آبدانان با 57میلیون تومان اعتبار

عبدالمالک شنبه زاده درگفتگو با خبرنگار تابناک ایلام در تشریح اقدامات انجام گرفته برای مرمت وبازسازی قلعه باستانی پشت قلعه آبدانان اظهار داشت: قلعه باستانی پشت قلعه در فاصله پنج کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان و در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه ای بلند قرار دارد که رودخانه دویرج از زیر آن می گذرد. این اثر یکی از آثار دوره ساسانی است که مصالح ساخت آن از قلوه سنگ های رودخانه ای و گچ نیم کوب تشکیل شده است

وی درادامه افزود: آثار به جا مانده در قلعه, حاکی از وجود برج های نگهبانی, بارو, شاه نشین, اتاق های مسکونی, پلکان و ....در این قلعه بوده است.این بنای تاریخی در تاریخ 17/12/80 و به شماره 7974 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. فاز دوم مرمت این بنای تاریخی با اعتبار 57 میلیون تومان با شرح خدمات مشخص در دست اقدام است

شنبه زاده به اقدامات انجام شده در زمینه مرمت این اثر مهم تاریخی اشاره کرد وگفت:ترمیم کانال و تونل منتهی به رودخانه پشت قلعه در بخش های مورد نیاز به جهت جلوگیری از فرسایش بیشتر تونل شامل سازماندهی و مرمت اضطراری – مرمت آسیاب آبی ضلع شمالی پشت قلعه و بند کشی – شن ریزی و سازماندهی جاده دسترسی به قلعه – مرمت اضطراری و رفع خطر از بقایای سقف قلعه شامل ساماندهی پشت بام واندود کاری روی آن – مرمت و استحکام بخشی جزئیات معماری بخش های مختلف قلعه – اندود گچ بر روی سطح فوقانی دیوارهای باقی مانده – تهیه و نصب سکوهای نشیمن و استراحت در نقاط مختلف محوطه قلعه به تعداد 10 عدد از نوع بتنی شامل قالب بندی میل گرد گذاری و بتن ریزی است که در حال حاضر ادامه دارد.

بازسازی ومرمت قلعه کنجانچم مهران با اعتباری بالغ بر 160میلیون تومان

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام قلعه کنجانچم را دیگر اثر مهم تاریخی استان ذکرکرد وبیان داشت:قلعه کنجانچم در 15 کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام – مهران در مسیر راه کربلا قرار دارد. این قلعه در سال 1326 هجری قمری بنا به دستور غلامرضا خان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم, حمام, برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه می باشد.

شنبه زاده اضافه کرد: این بنا در تاریخ 22/4/79 و به شماره 2743 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. کار مرمت این قلعه با اعتبار 160 میلیون تومان در حال انجام می باشد.

وی درتشریح اقدامات صورت گرفته برای مرمت این اثر گفت:برخی از شرح خدمات و آیتم های مرمتی که برای این بنای تاریخی تعریف گردیده است که شامل :اجرای اندود گچ و خاک بدنه دیوار ها و سقف در محل های مورد نیاز – اجرای سفید کاری بدنه دیوارها و سقف کلیه اتاق های قلعه – برداشت و اجرا و جانمایی مجدد آجرهای پوسیده شده در سقف ورودی قلعه و سایر قسمت های مورد نیاز در دیوارهای آجری قلعه – ترمیم و تزریق گچ نیم کوب در دیوار ها و سقف در اضلاع مختلف قلعه – تهیه و نصب سنگ پلاک ازاره سنگی از نوع سنگ های محلی در ابعاد 9/*/4/*10 سانتی متر با حجاری و نماکاری در یک سمت- اجرای لبه حوض مرکزی با چیدمان آجری و نصب سنگ قرنیز بر روی آن – اجرا و احیاء مجدد سنگ حوض مینیاتوری داخل هشت ضلعی شمال شرقی با تراش سنگ برابر الگوی باقیمانده – تهیه و اجرای آجرهای فیروزه ای مشبک در بخش نورگیر زیر زمین ضلع شمالی – رنگ آمیزی و نصب درب و پنجره های چوبی ساخته شده – تهیه و ساخت و نصب و رنگ آمیزی درب و پنجره های چوبی باقیمانده قلعه با چوب راش با طرح سنتی – تهیه و ساخت و رنگ آمیزی چهار چوب و درب فلزی به تعداد سه عدد همراه با نصب در محل (درب ورودی قلعه دارای جزئیات و دتایلهای اجرایی ویژه می باشد) – اجرای نورگیر پشت بام اتاق ها و محل های مورد نیاز با آجر چهارگوش و ملات – اجرای عملیات خرطوم کشی کل فضای داخلی اتاق ها به منظور برق رسانی و انجام نصب و جانمایی کلید و پریز ها برابر نقشه های طراحی شده – اجرای عملیات لوله کشی حوض مرکزی و بخش آشپزخانه برابر نقشه طراحی شده – اجرای زیر ساخت تاسیسات برق – اجرای تاسیسات زیر ساخت آب از اقدامات صورت گرفته درراستای مرمت این اثر تاریخی است.

تهیه ونصب تجهیزات مخزن مرکزی قلعه والی درشهرایلام

این مسئول در خصوص تهیه و نصب تجهیزات مخزن مرکزی قلعه والی شهرایلام گفت :کار تهیه ونصب تجهیزات مخزن مرکزی این قلعه در دوفاز با اعتبار 40 میلیون تومان در حال انجام است . مخزن مرکزی بمنظور جابجایی اشیاء موجود در گنجینه قلعه والی می باشد و به این منظور فاز اول مخزن که شامل آماده سازی فضا بوده انجام گردیده و فاز دوم آن شامل تهیه و نصب قفسه های اشیاء مطابق با استانداردهای مخازن می باشد.

بررسی وشناسایی حوزه پیش ازتاریخ هلیلان

شنبه زاده درادامه این گفتگو کار بررسی و شناسایی حوزه پیش از تاریخ هلیلان یکی از طرحهای مهم مطالعات تاریخی این اداره کل معرفی کرد وگفت: یکی از دشت های کم وسعت این دیار از ایران زمین, دشت هلیلان در استان ایلام است که در جنوب شرقی کرمانشاه به مانند مثلثی میان ایلام و لرستان واقع شده است. هلیلان دارایی آثار تاریخی و باستانی فراوانی چون قلعه ها, گورستان های تاریخی, پل ها و بخصوص تپه های باستانی است که بسیاری از این محوطه های تاریخی توسط باستان شناسان داخلی و خارجی مورد کاوش و بررسی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد:یافته های باستان شناسی بیانگر آن است که سرزمین باستانی ناحیه سیمره در زاگرس میانی به دلیل دارا بودن شرایط مساعد زیستی, قله های مرتفع برفگیر, آب فراوان, مراتع حاصلخیز, جنگلهای انبوه غارها و پناهگاههای طبیعی از دیر باز محل مناسبی برای اقامتگاههای موقت و دائمی بشر بوده است.

شنبه زاده اظهار داشت: دشت هلیلان یکی از مهمترین محل های تمدنی ایران باستان است آثار به دست آمده از آن متعلق به دوره زیرین پارینه سنگی و تاریخ تخمین آن حدود 100 هزار تا 200 هزار سال پیش است دشت هلیلان به علت قرار گرفتن در محدوده بین تمدن های قدیم ایران باستان بخصوص تمدن ساسانی و همچنین عبور جاده شاهی (شوش به اکباتان) در جنوب و جاده خاوران در شمال آن یکر از محل های تمدنی و باستانی ایران زمین به شمار می رود .

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام درادامه بیان داشت: این منطقه در سال 1962 و 1974 میلادی توسط یک هیات باستان شناسی از کشور دانمارک به سرپرستی یورگن ملگارد و پدر مورتنسن در دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی مورد بررسی قرار گرفت . بررسی و شناسایی این حوزه با اعتبار 4 میلیون تومان کار میدانی به پایان رسیده و و درحال تدوین گزارش و تهیه پرونده ثبت می باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار