دبیر هنری ستاد استقبال از بهار شهزداری:
دبیر هنری ستاد استقبال از بهار سال‌٩٤ مشهد در گفتگویی از جانمایی و اکران 100 المان هنری فاخر در نوروز امسال در این کلانشهز مذهبی جهان خبر داد.
کد خبر: ۱۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸ 22 March 2015
به گزارش تابناک از مشهد ، حامد معدولیت با اشاره به تنوع موضوعی و نیز تکنیکی المان‌های نوروزی 94 گفت: امسال علاوه‌بر موضوعاتی چون بهار و فاطمیه، محورهای دیگری چون جایگاه ملی و جهانی مشهد، اقتصاد مقاومتی، شهر شهادت و... با زبانی هنری در نوروز‌٩٤ ارائه شده است. همچنین امسال به المان‌های حجمی‌اکتفا‌ نشده و به قالب‌های جدیدی همچون نقاشی دیواری، صنایع دستی، برچسب‌های تزیینی برای وسایل نقلیه و قطارشهری، تئاترهای خیابانی و بازپیرایی معماری قدیم مشهد به شکل جدی پرداخته‌ایم.
وی افزود: آثار جانمایی‌شده امسال در مشهد از کیفیت خوبی برخوردار است. سعی کردیم امسال از متریال‌های تکرای دورتر شویم و کارهایی را به نمایش بگذاریم که هم مردم با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و هم حرفی برای گفتن داشته باشند.
دبیر هنری ستاد استقبال از بهار سال‌٩٤ با بیان اینکه امسال مجموعه خوبی از آثار هنری جمع شده‌اند، خاطرنشان کرد: به نظر من در آثار امسال سعی شده مجموعه‌ای از موضوعات مختلف که سلایق تمام اقشار مختلف شهروندان مشهدی و زائران رضوی را در برگیرد، باشد. بنابر‌این هم کودکان و نوجوانان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و هم بزرگ‌سالان.
وی ادامه داد: در هفت‌یاهشت سال گذشته که شاهد المان‌های نوروزی در مشهد هستیم، هر سال برخی ‌آثار به‌خاطر حس نوستالژیک ‌یا بالا‌بودن سبک هنری‌، جایگاه ویژه‌‌ای در بین مردم پیدا می‌کردند و امسال نیز به این ‌موضوع توجه شده است که این آثار نیز به طورحتم در خاطره آن‌ها خواهد ماند.
جانمایی ١٠٠ المان در نوروز ٩٤
معدولیت اظهار کرد: در حوزه المان‌های بهاری صد المان جدید شهر مشهد جانمایی شده‌اند و همچنین پنجاه المان‌ از سال‌های گذشته را که سالم بودند ‌یا مورد تعمیر قرار گرفتند، در سطح شهر مشهد نصب کردیم.
وی درباره فضاآرایی ایستگاه‌های قطار‌شهری مشهد گفت: فضاآرایی ایستگاه‌های قطار‌شهری مشهد نیز از دیگر اقدامات ستاد استقبال از بهار سال‌٩٤ با موضوع صنایع دستی است که در تمام ایستگاه‌ها و همچنین بیست‌ رام قطار‌شهری مشهد فضاسازی با صنایع دستی استان ‌خراسان‌رضوی انجام شده است.
دبیر هنری ستاد استقبال از بهار سال‌٩٤ با اشاره به تقارن شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س) با عید نوروز نیز گفت: سی‌پرده نفیس فاطمیه با هنر گلابتون‌دوزی و دوخت سنتی مشهد با ابعاد سه‌درچهار مزین به نام حضرت‌‌فاطمه‌‌‌زهرا(س) طراحی شده که در سطح شهر اکران می‌شود و همچنین ١٢٠‌پرده فاخر برای ایام فاطمیه توسط بانوان سرپرست خانوار تهیه شده است.
١٣ ‌هزار متر نقاشی دیواری در سطح شهر مشهد
وی در ارتباط با نقاشی دیواری در نوروز‌٩٤ نیز بیان کرد: حدود سیزده‌هزار متر مربع نقاشی دیواری در ‌این مدت انجام شد که بخش مهمی‌ از آن در منطقه ثامن انجام شده و همچنین در حوزه المان‌ها نیز امسال نگاه ویژه‌ای به منطقه ثامن به‌‌سبب حضور گسترده زائران داشتیم و حدود ١٠‌درصد از المان‌های ما در این منطقه جانمایی شده است.
دبیر ستاد هنری استقبال از بهار سا‌ل٩٤ اظهار کرد: بیش‌از هفت‌صد نمایش خیابانی، مفهومی‌ و اتوبوسی با عناوین اجتماعی، دفاع مقدس، مشهدالرضا(ع) و توجه ویژه به زندگی حضرت‌زهرا(س) را در ایام نوروز در نقاط مختلف شهر خواهیم داشت.
برخی آثار نوروزی٩٤، دارای ارزش المان‌های دائمی‌هستند
حامد معدولیت درباره انتخاب آثار المان‌های نوروزی‌٩٤ گفت: با توجه به نقدهایی که در سال گذشته می‌شنیدیم و همچنین ایده‌های مختلفی که برای داوری المان‌های امسال ارائه شد، به این نتیجه رسیدیم که اساتیدی را برای داوری دعوت کنیم که نسبت به فضاسازی شهری و زیباشناسی آشنایی داشته باشند و به‌جای اینکه ما داوری محدود داشته باشیم، آثار با چند معیار محدود انتخاب شوند، تعداد نگاه‌های داوری را بالا بردیم که نتیجه‌ای که می‌گیریم، با نگاه مردم بیشتر نزدیک باشد.
وی افزود: در سال‌های گذشته برخی ‌داوران از تهران و برخی شهرها انتخاب می‌شدند و برخی ‌نقدها مبتنی‌بر این بود که آن‌ها بر فضای شهری مشهد و سلایق مردم و اتفاقات آشنایی نداشته باشند؛ اما امسال روی بومی‌بودن داوران خیلی تاکید کردیم و در این زمینه اساتیدی انتخاب شدند که در دانشگاه‌های هنر و معماری مشهد تدریس می‌کنند و با هنرمندان هنرهای تجسمی‌ ارتباط دارند و همچنین با هنر شهری شهرمان آشنایی کامل دارند.
وی تصریح کرد: از صد اثر انتخاب‌شده امسال، آثاری هستند که دارای ارزش المان‌های دائمی‌ هستند و حتی در شکل‌گیری آن‌ها از متریال‌های دائمی‌ استفاده شده تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.
کیفیت هنری المان‌ها را قربانی موضوع و محتوا نکردیم
معدولیت با بیان اینکه ما هیچ‌وقت برنامه جامعی درباره المان‌سازی مذهبی در شهر مشهد نداشتیم، گفت: با توجه به اینکه مشهد به‌خاطر مذهبی‌بودنش و اینکه محوریت این شهر براساس وجود مرقد مطهر حضرت‌رضا‌(ع) است، وقتی در این شهر قدم می‌گذاریم، باید شاهد المان‌ها ‌یا فضاهایی باشیم که ما را به مشهد و حرم مطهر متصل کند؛ اما این‌گونه نیست.
وی افزود: در سال‌های گذشته در مجموع کارهای پراکنده‌ای اتفاق افتاده که انسجام درستی نداشته است؛ هرچند در طرح استقبال از بهار سال‌های گذشته به این موضوع توجه می‌شده اما دغدغه اصلی این است که در این زمینه، خیلی کار اساسی از نوع ایده‌پردازی و فکری در مشهد انجام نشده و به همین دلیل است که شاید در برخی مواقع کیفیت آثار مذهبی کمتر از آثار دیگر باشد.
دبیر هنری ستاد استقبال از بهار سال‌ در انتقاد به المان‌های مذهبی در سال‌های گذشته، گفت: در تولید المان‌های مذهبی، معمولا ایده‌پردازی، بارش فکری و ارزیابی کیفیت هنری انجام نشده است؛ اما ‌امسال معیار انتخابمان در کارهای مذهبی کیفیت آثار بوده و ‌کیفیت هنری المان‌ها را قربانی موضوع‌ و محتوای آن نکردیم.
تشکیل ستاد دائمی‌ برای جانمایی المان‌های شهری
وی با بیان اینکه آثار مذهبی و فرهنگی خوبی داریم، عنوان کرد: سعی کردیم در بخش اجرایی‌شدن آثار منتخب اگر برخی ‌ضعف‌های ایده‌پردازی ‌یا ضعف‌های تکنیکی داشته‌اند، هنرمندان ایده‌پرداز آن‌ها را جدا کردند و با تک‌تک صاحبان آن‌ها در نشستی ‌گفتگو کردند تا اثرشان با ارتقای کیفی بیشتری ارائه شود.
حامد معدولیت افزود: ما امسال برای جایگاه المان مذهبی برنامه ویژه‌ای داشته‌ایم. همیشه المان‌های مذهبی روی زمین قرار می‌گرفتند و خیلی مواقع در مبلمان شهری هم گم می‌شدند؛ اما امسال برای جایگاه آن‌ها برنامه‌ریزی بهتر‌ و مناسب‌تری داشته‌ایم و سعی کردیم حتما برای المان‌های مذهبی به مناسبت شهادت حضرت‌زهرا(س) جایگاه مناسبی را در‌نظر بگیریم.
وی با تاکید بر شکل‌گیری ستاد دائمی‌ برای المان‌های شهری گفت: دغدغه شخصی‌ام بر این است که این فرایند نه به‌خاطر بهار، بلکه در حوزه فضاسازی هنری شهری که بخشی از آن تولید و جانمایی المان‌های هنری، نقاشی دیواری‌ و حتی فضا‌سازی و نورپردازی شهری است باید در یک ستاد دائمی‌ صورت بگیرد.
دبیر هنری ستاد استقبال از بهار سال‌٩٤ ادامه داد: با تشکیل این ستاد همه هنرمندان و مدیران می‌توانند در ابتدای هر سال بدانند که فراخوان نوروز سال بعد دارای چه بخش‌هایی خواهد بود تا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند و به‌طور حتم کارهایی که در دو یا سه ماه اتفاق می‌افتد، بعد از این در طی یک سال و بدون هیچ شتاب‌زدگی انجام خواهد گرفت و اثربخش‌تر خواهد بود.
وی افزود: این ستاد باید از ابتدای سال و با تشکیل جلسات محتلف با فضاهای آکادمیک شکل بگیرد و در همین راستا کارگاه‌هایی تخصصی برای تولید آثار برگزار شود. به‌طور مثال اگر بخواهیم در زمینه سفال کارهایی انجام دهیم، با برنامه برای یک سال آینده می‌توانیم پنج‌اثر سفال فاخر در شهر داشته باشیم و برای هنرهای دیگر هم به همین شکل.
معدولیت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم و تامل‌برانگیز برای شهر مشهد توجه به معماری قدیمی‌مشهد است، در بافت مرکزی شهر مشهد ساختمان‌های آجری قدیمی‌زیادی وجود دارد که غبار و دود سال‌های متمادی روی آن‌ها نشسته است و دیگر ما آن‌ها را نمی‌بینیم یا توجهی به آ‌ن‌ها نداریم. امسال در برنامه‌های فضاسازی استقبال از بهار یکی از این ساختمان‌ها را توانستیم به وضعیت مناسبی بازپیرایی کنیم تا بگوییم معماری اصیل مشهد را می‌شود دوباره دید و احیا کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار