هنرمندان محیطی ایران برای برگزاری پنجاه‌ویکمین جشنواره هنر محیطی، به روستای ساحلی «سَلَخ» در جزیره قشم می‌روند.
کد خبر: ۱۴۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹ 22 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، بین روزهای دوم تا پنجم دی‌ماه مرکز «پردیس» بخش اول پنجاه‌ویکمین جشنواره هنر محیطی را در روستای ساحلی سلخ (جزیره قشم) برگزار می‌کند. برای هنرمندان محیطی، روستای سَلَخ می‌تواند جالب باشد. این روستا در ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است. برای دسترسی به غار «نمک‌دان» باید از این روستا عبور کرد. در مسیر ساحلی آن چشم‌انداز کوه‌ها و صخره‌ها بی‌نظیر است. معماری بی‌نظیر لافت و بادگیرهایش، دره چاه‌کوه و جنگل حرای قشم، فاصله زیادی با این روستا ندارد.
 
به گفته مسؤولان برگزاری جشنواره، این روستا بکر است و مردم آن مهربان. محیط آن امن و پاکیزه است، اما دلیل انتخاب آن، فرهنگی بودن این روستاست. آیین‌ها در سلخ زنده هستند. از جمله آیین‌ها و برنامه‌های ویژه در روستای سلخ می‌توان به موسیقی با عود، شب شعر، برنامه زار، برنامه شوشی یا تماشا و شرواخوانی اشاره کرد. به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد جزیره قشم و روستای سلخ، مرکز هنری پردیس تصمیم به برگزاری جشنواره‌های هنری با رویکرد هنر محیطی در این روستا گرفته است.
 
جشنواره هنر محیطی
 
بهره‌گیری از آیین‌ها روستای سلخ برای ایجاد هنر اجرا و صدا در محیط، انجام هنر محیطی در طبیعت شامل آثاری که با استفاده از مواد طبیعی و اراﺋﻪ هنر محیطی در طبیعت، انجام چیدمان و کارهای هنری در باغ (زینت دریایی) به‌منظور ایجاد یک هنرمندسرا و یک خانه سنتی (طاهره گورانی) برای راه‌اندازی «خانه هنر زنان روستای سلخ» و انجام هنر مشارکتی با زنان و کودکان بومی سلخ (شامل آثاری که با رویکرد بازیافت در تعامل با جامعه محلی) رویکردهای این جشنواره هستند.
 
جشنواره در سه بخش و در ماه‌های دی، بهمن و اسفند برگزار می‌شود و هر بخش سه روز طول خواهد کشید.
 
زمان برگزاری مرحله اول جشنواره، دوم تا پنجم دی‌ماه (چهارشنبه تا جمعه) خواهد بود. در مرحله اول آثار هنری عمدتا در باغ خانم زینت دریایی و خانه پدری خانم طاهره گورانی انجام خواهد شد. هدف از آماده‌سازی باغ دوهزار متری خانم دریایی، آماده‌سازی محیطی خواهد بود که به‌صورت سفره‌خانه و کاشانه با رویکردی هنری است. پس از آماده شدن، محیطی خواهد بود که به‌عنوان سفره‌خانه سنتی پذیرای عموم خواهد بود، اما برای جذب گردشگر به روستا همواره هنرمندان در این باغ کارهای هنری انجام خواهند داد.
 
ماه گذشته، مدیریت مرکز پردیس منتخبی از زنان روستای سلخ را آموزش داده است که با پارچه‌های دورریز، پشت شیشه چهل‌تکه کار کنند. نمونه‌های این آثار در موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز و همین خانه به فروش رسیده‌اند. برای جذب گردشگر بیشتر منتخبی از مستندات تصویری آثار احمد نادعلیان در این خانه به‌نمایش درخواهد آمد.
 
در اسفندماه با دعوت این مرکز، استادان سفال به روستای سلخ خواهند آمد و کوره هیزمی ساخت سفال را برای بهره‌برداری بومی‌ها و هنرمندانی که به آنجا سفر می‌کنند خواهند ساخت. در همه مراحل جشنواره، جلسات آموزش هنر محیطی برگزار خواهد شد.
 
جشنواره هنر محیطی
 
با هدف بهره‌گیری هنرمندان از فرهنگ بومی برای ایجاد هنر اجرا (Performance Art) و هنر صدا (Sound Art) در طول جشنواره، هنرمندان با آیین‌ها و موسیقی بومی سلخ آشنا می‌شوند و در کارهای‌شان آن را به کار می‌گیرند.
 
این مرکز تا کنون 50 جشنواره هنر محیطی را در استان‌های مختلف کشور برگزار کرده یا مدیریت کارگاه‌های آن‌ها را برعهده داشته است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار