آسیاب آبی ترک آباد واقع در روستای ایلخانی ترک آباد اردکان مرمت و ساماندهی می شود.
کد خبر: ۱۳۱۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ 20 November 2015
حمید مشتاقیان تابناک یزد، عنوان کرد: پروژه مرمت و ساماندهی آسیاب آبی ترک آباد اردکان در آذر ماه 94 با مشارکت دهیاری ترک آباد و با تخمین اعتباری بالغ بر پانزده میلیون ریال آغاز می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان افزود: اهم آیتم های اجرایی این پروژه شامل پی بری و پی بندی، استحکام بخشی دیواره ها، ازاره چینی، مرمت داخلی، محوطه سازی و نور پردازی می باشد که امید است تا نوروز 95 به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال های گذشته بخشی از استحکام بخشی و مرمت آسیاب توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان و با مشارکت دهیاری ترک آباد انجام شده است.

وی خاطرنشان ساخت: روستای ترک آباد در 5 کیلومتری غرب اردکان در مسیر راه اردکان- نائین واقع ‌شده است. به ‌صورت مشخص و مستند قدیمی ‌ترین شواهد تاریخی و متون در ارتباط با روستای ترک ­آباد را بایستی در وقف ­نامه ربع رشیدی اثر رشیدالدین فضل‌ ا... همدانی، وزیر اعظم ایلخانان مغول دانست. در این کتاب، بانی اولیه این روستا را ترکان خاتون دختر امیر مبارزالدین محمد، حاکم حکومت محلی آل­ مظفر در یزد در سال 747 هجری قمری دانسته که قناتی در این منطقه احداث و موجب ایجاد این روستا گردیده است.

مشتاقیان در ادامه عنوان کرد: امید است پس از مرمت، این آسیاب تاریخی راه اندازی شده و فعال گردد.

گفتنی است: روستای تاریخی ترک آباد در سال 82 به شماره 10841 و آسیاب آبی این روستا نیز در سال 83 با شماره 11071 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار