کد خبر: ۱۲۸۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 14 November 2015

رئیس کل دادگستری استان البرز به اجرا درآمدن قانون پیش فروش ساختمان را گامی ارزشمند در جهت کاهش پرونده ها دانست و گفت: هم اکنون 90درصد تعاونی مسکن استان دارای مشکلات حقوقی هستند.

به گزارش ایرنا، احمد فاضلیان روز شنبه در همایش ابلاغ و اجرای قانون پیش فروش ساختمان در کرج، افزود: تاکنون نظارت خوبی بر فعالیت تعاونی های مسکن صورت نگرفته و این امر سبب شده تا شاهد تشکیل پرونده های سنگین با چند هزار شاکی در استان باشیم.

وی ادامه داد: ساخت وسازهای غیرمجاز و سکونتگاه های غیر رسمی از معضلات و تهدیدهای اجتماعی در استان البرز به شمار می رود که باید به صورت ریشه ای این معضلات خشکانده شود.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: وجود باندهای رانت خوار در بخش ساخت وساز غیر مجاز از دیگر مشکلاتی که نیازمند توجه ویژه است.

وی تاکید کرد: راهکار مناسب برای کاهش این مشکلات ، تنظیم سند جامع امنیتی استان البرز است.

رئیس کل دادگستری استان البرز،در بخش دیگری از سخنان وظیفه دستگاه قضا را سنگین و پیچیده ارزیابی کرد و گفت: یک قاضی باید بر قوانین مختلف اشراف داشته باشد تا نیازهای قضایی جامعه به خوبی پاسخ دهد.

وی اظهار داشت : تعدد قانون در کشور زیاد است و باید پالایش قانونی صورت گیرد ضمن آنکه تشکیل کارگروه های تخصصی و داوری در پیش از مراحل قضایی می تواند به کاهش پرونده ها کمک کند.

رئیس کل دادگستری استان البرز اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان را حرکتی ارزشمند برای کاستن از انباشت پرونده های قضایی دانست و گفت: قوانین خوبی در کشور برای کاهش و پیشگیری از تخلفات وجود دارد اما به اجرا در نمی آید.

دادستان کرج در این همایش با اشاره به اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان اظهارداشت: این قانون دارای ظرفیت های خوبی است و می توان از آن نهایت استفاده را برد.

حاجی رضا شاکرمی گفت: این قانون دارای چارچوب های نظارتی ویژه بوده ودر پیشگیری تخلفات و کاهش پرونده های قضایی تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه امروز بخشی از پرونده ها مربوط به فروش مال غیر، الزام تنظیم سندو دعاوی معارض است ، افزود: این قانون کمک شایانی به پیشگیری از چنین تخلفاتی می کند ضمن آنکه آرامش جامعه و اطمینان بخشی به خریداران را به دنبال دارد.

شاکرمی ، قانون پیش فروش ساختمان را حمایتی توصیف کرد و گفت : این قانون از خریدار حمایت می کند و رویکرد قانون با تکیه بر اسناد رسمی است.

وی ، وجود املاک قولنامه ای را یکی از مشکلات اساسی کلانشهر کرج برشمرد و افزود: در برخی از مناطق این کلانشهر ، 70 درصد املاک سند ندارد و نمی توانند پروانه ساخت بگیرند.

شاکرمی ، این رویه را نشانه بی نظارتی خواند و گفت : باید هرچه زودتر این زمینه چاره جویی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز اظهار داشت: قانون پیش فروش ساختمان از ضرورت های اجتماعی بوده که اکنون به اجرا درآمده است.

مهدی جوهری افزود: این قانون سال 89 تدوین و تصویب شد و در سال 93 ابلاغ شد اما تاکنون فقط در دو استان آذربایجان شرقی و فارس اجرایی شده و البرز سومین استان در این زمینه به شمار می رود.

وی بیان داشت : کارگروه ویژه با همکاری دستگاه های اجرایی استان برای انجام مطلوب این قانون تشکیل شده است.

جوهری گفت : در این قانون اطلاع رسانی گسترده برای آگاهی بخشی به مردم پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد که از این پس هر گونه قرارداد ملکی با هر محتوا مشمول این قانون است و کسانی که به امر قانونگذار توجهی نکنند مجرم شناخته می شوند.

جوهری گفت : رسانه های جمعی بدون مجوز اداره کل راه و شهرسازی حق انتشار اگهی پیش فروش ساختمان را ندارند و باید این امر با مجوز قانونی صورت گیرد.

وی بیان داشت: در این قانون بسترها آماده شده و برای اجرایی شدن آن املاک حذف نمی شوند اما تنظیم سند با دفاتر رسمی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار