رییس پایگاه اننقال خون ایلام ازطراحی و راه اندازی سامانه اطلاع رسانی مصرف خون و فرآورده های خونی اهدا کنندگان برای نخستین بار در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۲۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸ 11 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، رییس پایگاه اننقال خون ایلام ازطراحی و راه اندازی سامانه اطلاع رسانی مصرف خون و فرآورده های خونی اهدا کنندگان برای نخستین بار در کشور خبر داد.
دکتر مهدی اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره این سامانه اطلاع رسانی توضیح داد: در این سامانه ، بعد از اینکه خون و فرآوده های خونی اهداکنندگان توسط مراکز درمانی به بیمار نیازمند تزریق شد، بلافاصله از طریق پیام کوتاه فرد اهداکننده خون در جریان مصرف خون خود قرار می گیرد.
وی ادامه داد: خون و فراوده های خونی اهداکنندگان در حالت عادی دارای بارکد مشخص است و با کمک این بارکد ها مشخص می شود که خون گرفته شده توسط چه کسی و در چه تاریخی اهدا شده است و طراحان این سامانه با استفاده از این بارکدها پس از مصرف خون و فراورده های خونی، فرد اهدا کننده را مطلع می سازند.
اکبری افزود: پس از مصرف خون و فراوده های همان خون با کمک شناسه بارکد، در سریع ترین زمان اهداکننده خون مورد نظر از طریق پیام کوتاهی با مضمونی نظیر ' خون شما برای نجات جان یک بیماراستفاده شد ' آگاه می شود.
وی هدف از ایجاد این سامانه را تقویت انگیزه در بین عموم مردم و اهدا کنندگان خون برای مراجعه مستمر به پایگاه انتقال خون استان جهت اهدای خون و ترویج و اشاعه هرچه بیشتر اهدای خون و ذخیره سازی بانک خون استان برشمرد.
وی یادآورشد: ایده اصلی این طرح برای نخستین بار در کشور توسط پایگاه انتقال خون استان ایلام طراحی شد و اجرای آزمایشی آن با موفقیت انجام گرفت و هم اکنون در حال برطرف ساختن موارد و اشکالات جزئی آن هستیم.
رییس پایگاه انتقال خون استان ایلام ابرازامیدواری کرد: اشکالات این سامانه تا ابتدای آذرماه سال جاری به طور کامل مرتفع شود و همزمان با حضور زوار اربعین حسینی و اجرای طرح نذر خون، این سامانه نیز فعالیت رسمی خود را آغاز کند.
وی در پایان از کشوری کردن عملکرد این سامانه در صورت موفقیت آمیز بودن در ایام اربعین خبر داد.
از خون هر فرد چندین فراورده شامل پلاکت، خون کامل، پکسل، خون فیلتره شسته شده، پلاسمای تازه منجمد شده گرفته می شود./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار