بیکاری یا اعتیاد: عامل رشد تکدی گری در خراسان جنوبی چیست؟
خشکسالی ، اعتیاد ،طلاق و بیکاری از مصايب جدی استان خراسان جنوبی است، اما اخیرا مشکل رو به تزاید متکدیان هم به جمع مشکلات جامعه شهری استان اضافه شده است . ا ین مسئله به تازگی تا حدی پیش رفته است که نهادهای مختلف در خصوص ساماندهی متکدیان به دنبال راه چاره هستند و با ارائه آمارهای مختلف هریک در این باره داد سخن می دهند.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 10 November 2015

به راستی  متولی حل این  معضلات  شهروندی و اجتماعی  چه نهادها یا چه اشخاصی  هستند و چگونه می توان این  آمار را که روز به روز در حال افزایش است منفی کرد؟

به گزارش تابناک  مسئول مرکز جمع‌آوری متکدیان بیرجند درحالی  از شناسایی و دستگیری 285 متکدی دراین شهرستان خبر می دهد که معترف است در مقابل 114 نفر مرد گدا، 171 نفر زن  هم به گدایی مشغولند و به قولی در آمار متکدیان، تعداد زنان 11 درصد افزایش یافته است!

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان جنوبی  ایجاد اشتغال  را عاملی اصلی برای حل ریشه‌ای مشکل تکدی‌گری می داند و می گوید: نیروی انتظامی استان آمادگی دارد ظرف مدت 48 ساعت با همکاری دستگاه‌های مربوطه تمامی متکدیان استان را جمع‌آوری نماید، ولی تا زمانی که جایی مناسب برای نگهداری و یا شغلی مناسب برای این افراد به وجود نیاید این مسئله به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود.

کمبود فضا برای نگهداری متکدیان مشکلی است که معاون برنامه ریزی شهرداری بیرجند نیز که خود متولی اختصاص فضاهای مختلف شهری است، به آن اذعان دارد و آن را از مشکلات اصلی عدم جمع‌آوری متکدیان شهری در بیرجند می داند !!! 

وی با تاکید بر مشکلات بهداشتی و انسانی فضای محدود نگهداری متکدیان دستگیر شده در بیرجند می گوید: افزایش جمعیت، گستردگی استان و مسائل جانبی دیگر به تعداد متکدیان خراسان جنوبی افزوده اما با این وجود، فضایی که برای این امر در نظر گرفته شده ، متناسب با رشد متکدی گری گسترش نیافته است.

معاون شهرداری بیرجند به این نکته نیز اشاره می کند که: به دلیل محدودیت جا تا اوایل امسال محل نگهداری متکدیان زن و مرد مشترک بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم قسمتی از مرکز ترک اعتیاد را به این فضا اضافه و اتاق‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم! ولی هنوز از این نظر مشکل وجود دارد.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز به عنوان  یکی  از دستگاههای اصلی متولی ایجاد اشتغال با اشاره به اصل 44 قانون اساسی می گوید: دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی مکلفند که متکدیان را ساماندهی کنند.

وی معتقد است که: ابعاد گوناگون این مشکل را باید تحلیل و براساس آن وظایف قانونی دستگاه‌ها را مشخص نمود تا  دستگاه‌ها مکلف شوند برای ساماندهی متکدیان زبق وظیفه عمل کنند.

وی افزایش تعداد متکدیان به ویژه رشد آمار زنان را زنگ خطری جدی  می داند،  اما  معتقد است هر چند عامل اصلی تکدی‌گری، بیکاری عنوان می‌شود، ولی با توجه به آمار و آثار مطالعه شده، باید گفت اعتیاد از عوامل اصلی تکدی‌گری افراد در این استان است که اراده ای جمعی برای ریشه کنی ان لازم است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار