ریشه تاریخی روابط ایران و ترکمنستان

وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت: روابط ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، ریشه در تاریخ و قرون گذشته دارد و راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت افزایش روابط خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷ 23 November 2023

آتا گلدی شاهمرادوف در آیین آغاز «هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» در تالار سعدی این شهر گفت: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان و برگزاری روزهای فرهنگی، با تلاش‌های روسای جمهور ۲ کشور در راستای توسعه روابط فرهنگی دوجانبه ارائه شده است.

وی ادامه داد: بین دولت‌های دوست ایران و ترکمنستان روابط دوستانه‌ای در راستای فرهنگ، تمدن، انرژی و سیاست وجود دارد که از گذشته ادامه داشته و امیدواریم ادامه‌دار باشد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت ارتقا روابط خواهد بود، در گذشته روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران برگزار شده است و این بار این رویداد در شهر زیبای اصفهان که دارای بناهای تاریخی زیادی است برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ ترکمنستان اظهارداشت: هنرمندان ۲ کشور در برنامه‌های فرهنگی به اجرا می‌پردازند و در «روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه صنایع دستی، کُنسرت‌های موسیقی و شب شعر برنامه‌ریزی شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه آیین افتتاح هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: در حوزه فرهنگی با توجه به علاقه و گرایش ترکمنستان به برگزاری هفته فرهنگی در اصفهان زمینه این کار فراهم شد و اکنون در حال برگزاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم افزایی هنرمندان اصفهان و ترکمنستان همچنین پاسداشت مفاخر فرهنگی مشترک دو منطقه و جمع بندی و ارائه کتب و مقالات دانشمندان آنها از مهمترین نتایج این اقدام فرهنگی است.

اسماعیلی افزود: ترکمنستان با برخورداری از مرزهای گسترده با کشور ایران و دارا بودن شهرهای خاص که اشتراکات ویژه با فرهنگ و دین ایرانی ها دارد بسیار حائز اهمیت است.

وی تعمیق عواطف مردم و هنرمندان بین دو کشور را از دیگر نتایج برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان بیان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: هم افزایی فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه از سیاست هایی است که با اولویت در دولت سیزدهم دنبال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار