مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد:
مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از مراجعان پزشکی قانونی یزد مربوط به تصادف و نزاع است، گفت: نزاع در راس جدول مراجعه به پزشکی قانونی یزد است.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹ 10 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، فریبرز آیتی در نشست خبری که به مناسبت در پیش بودن هفته قوه قضائیه برگزار شد اظهار داشت: پزشکی قانونی در کشور چهار رکن دارد که یکی از این ارکان معاینات بالینی است و ویژه افراد دارای حیات است و مباحثی از جمله سقط جنین، تجاوزات، تعیین سن و جنسیت، تصادفات و امور دیگری که حدود 20 مورد است را شامل می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد خاطرنشان کرد: در این حوزه بحث ارتباط کامل و اجرایی شدن نرم افزار تخصصی سازمان پزشکی قانونی از سال قبل به صورت کامل انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این نرم افزار اتصال آماری در تمام کشور ایجاد شده و بحث جزیره‌ای عمل کردن که در سال‌های گذشته وجود داشته به صورت کامل برطرف شده است و یزد در این حوزه پیشتاز کشور بوده است.

آیتی استاندارد کشور در حوزه پاسخگویی مراجعان سرپایی را 55 دقیقه دانست و تصریح کرد: استان یزد با 60 دقیقه میانگین زمان پاسخگویی به مراجعان سرپایی به استاندارد سازمان پزشکی قانونی بسیار نزدیک است و توانسته 95 درصد به این استاندارد دست پیدا کند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد افزود: در این حوزه همچنین چند شاخص دیگر از جمله دریافت دیجیتال پرونده‌های بیمارستانی، دسترسی به سامانه پکس و رویت اقدامات تصویربرداری به صورت همزمان و عملکرد کمیسیون‌های روانپزشکی، بررسی قصور پزشکی و اعتراض به نظریات پزشکی قانونی هم وجود دارد که یزد در این حوزه‌ها هم بسیار پیشتاز و موفق بوده است.

وی میانگین زمان پاسخگویی کمیسیون‌های سه‌گانه مطرح شده را 17 و نیم روز دانست و گفت: در این حوزه هم خوشبختانه به بالغ بر 97 درصد از میانگین زمان پاسخگویی دست پیدا کردیم.

آیتی در ارتباط با عملکرد پزشکی قانونی یزد در حوزه تشریح گفت: با وجودی که سال‌های گذشته به دلیل کمبود امکانات وضعیت خوبی در این حوزه نداشتیم، در سال گذشته به عملکرد بسیار خوبی داشتیم و متوسط زمان پاسخگویی علت فوت به 73 روز رسید و شاخص قابل توجهی است و به آمار 97 درصد استاندارد کشوری دست پیدا کردیم هرچند که تلاش داریم همچنان این زمان را کاهش دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد در ارتباط با اقدامات عمرانی پزشکی قانونی یزد بیان کرد: ارتقای فنی و بهسازی فضاهای داخلی پزشکی قانونی، سکوبندی چهار فضای اختصاصی آزمایشگاهی در استان، اتمام عملیات عمرانی پزشکی قانونی شهرستان مهریز و افتتاح این واحد از جمله اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است.

وی در ارتباط با پروژه‌ها و برنامه‌های پزشکی قانونی در سال 1402 گفت: آغاز عملیات احداث مرکز پزشکی قانونی شهرستان‌های بافق و خاتم در هفته قوه قضائیه، افزایش ظرفیت فضاهای آزمایشگاهی پزشکی قانونی مرکز استان، ارتقای آزمایشگاه سم‌شناسی پزشکی قانونی و تجهیز آن به دستگاه جی سی مس، از جمله برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

آیتی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در ساعات کاری در استان و کشور گفت: پزشکی قانونی فارغ از این بحث که شروع کار در چه ساعتی است، هر روز تا ساعت 15 مشغول به فعالیت است اما ساعات پذیرش تا 14 هر روز کاری و ساعت 13 در پنجشنبه‌ها خواهد بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد افزود: در روزهای تعطیل هم واحد کشیک ما در ساختمان شماره دو و در ابتدای بلوار ملکوت(خیابان آرامستان خلدبرین) انجام می‌شود و ساعت کاری این واحد هم تا 13 خواهد بود.

وی ادامه داد: در خارج از این ساعات و در ارتباط با موارد اورژانس پزشکی قانونی، به درخواست مقام قضائی پزشکی قانونی در هر ساعتی اقدام به حضور در صحنه می‌کند.

آیتی با بیان اینکه شهرستان‌های تفت، اشکذر و مهریز خدمات دهی پزشکی قانونی در حال حاضر به صورت یک روز در میان انجام می‌شود و بنا داریم که فعالیت خود در مهریز را همه روزه کنیم گفت: در شهرستان‌های بهاباد، مروست و زارچ واحد پزشکی قانونی در حال حاضر نداریم و اردکان، میبد، بافق، ابرکوه، یزد و خاتم هم فعالیت به صورت همه روزه انجام می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی از مراجعه 34 هزار و هفتصد و 73 مورد مراجعه در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه متوفیات هم 721 مورد جسد به پزشکی قانونی استان ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مراجعات ما مربوط به مصدومین ناشی از نزاع، تصادفات و حوادث کاری بیشترین شاخص‌ها در حوزه مراجعات را به خود اختصاص داده‌ است.

آیتی افزود: سابق بر این در جایی مثل استان یزد، حوادث ناشی از تصادفات ما بیشتر بود اما الان با تغییر شاخص، مراجعات تصادفات ناشی از نزاع بیشتر شده و این در حالی است که مراجعات تصادفات هم افزایشی بوده و تقریبا 75 درصد مراجعات ما مربوط به این دو شاخص است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد در ارتباط با افزایش آمار مراجعین ناشی از تصادفات ادامه داد: مصدومین تصادفات مراجعه کننده به پزشکی قانونی استان یزد نسبت به سال قبل 20 و هفت دهم درصد افزایش داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار