عطر ناب گلاب در قمصر کردستان
سنت گلاب گیری در روستای امروله یا «هه مروله» از توابع شهرستان سنندج برگزار شد
کد خبر: ۱۱۰۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ 09 June 2023

وی بیان کرد: در جشنواره سال گذشته وعده آسفالت و لکه گیری جاده دسترسی به این روستا را دادیم که بخشی از آن انجام شده و امسال هم اعتباری برای تکمیل آن در نظر خواهیم گرفت.

رشد ۲۲ درصدی ورود گردشگران به کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در این جشنواره گفت: امیدواریم روزی فرا برسد که گلاب سنندج هم به برندی شناخته شده در سطح کشور تبدیل شود.

منصور مهرزاد ادامه داد: در ۲ ماهی که زمان گلاب گیری در کاشان است ۵۰۰ هزار نفر گردشگر و مهمان وارد این شهرستان می شوند که این اتفاق منجر به اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم این منطقه شده است.

وی از رشد ورود گردشگران به کردستان خبرداد و اعلام کرد: از ابتدای تاکنون افزون بر سه میلیون گردشگر وارد این استان شده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن ۲۲ درصد رشد داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: آمار اقامت در مراکز اقامتی استان هم در این مدت ۵۰۰ هزار نفر بوده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۵ درصد رشد داشته است.

مهرزاد با بیان اینکه گردشگری می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند، اضافه کرد: هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۵۰ مورد آن ثبت ملی و یک اثر هم ثبت جهانی شده اشت.

وی ادامه داد: به دنبال ثبت جهانی غار کرفتو هم هستیم تا این مورد هم به ظرفیت های استان در سطح جهانی افزوده شود و افزون بر این برگزاری جشنواره های انار و توت را هم در برنامه داریم.

دومین دوره جشنواره گلاب گیری روستای امروله با حضور پرشور مردم و با تدارکات و مهیا کردن مکانی برای پارک خودروها و استقبال و پذیرایی خوب و تحسین برانگیزی از مهمانان برگزار شد ولی همچنان ضعف هایی هم مانند آنتن دهی ضعیف تلفن همراه و نبود اینترنت در مکان برگزاری و نبود سرویس بهداشتی وجود داشت و برای استفاده از سرویس بهداشتی مردم باید مسافتی هرچند کوتاه و در حد ۱۵ دقیقه را تا داخل روستا طی می کردند که این برای سالمندان و کودکان بسیار سخت بود.

سال هایی که هوا دیرتر در کردستان گرم می شود و بهارش بسیار خُنک است برداشت گل محمدی هم از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز می شود و عطر گل محمدی تمام فضای روستاهایی که بیشترین سطح زیرکشت اراضی آنها به این گل اختصاص دارد، در برمی گیرد.
زنان میان

سال و جوان روستای امروله سنندج با پشتوانه مردانشان و همکاری مسئولان می خواهند فعالیت خود را وسعت دهند تا روزی برند گلاب امروله هم مانند قمصر برای همگان شناخته شده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار