معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به راه‌های انتقال بیماری «تب مالت» به عنوان بیماری مشترک انسان و دام گفت: مصرف لبنیات پاستوریزه خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ 06 June 2023

محمد ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: بیماری تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده و به شدت مسری است.

وی افزود: این بیماری با نام بروسلوز نیز شناخته می‌شود و شیوع آن به دلیل رواج شغل دامپروری در استان‌های منطقه غرب کشور بیشتر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیماری تب مالت (بروسلوز) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود.

وی گفت: باکتری عامل تب مالت از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال می‌یابد، علائم این بیماری می‌تواند از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت بروز کند که شامل تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، درد کمر و درد مفاصل است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: عامل بیماری می‌تواند از حیوان به انسان به سه طریق منتقل شود، نخست مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه که باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده از طریق شیر، بستنی، کره و پنیر غیرپاستوریزه و از طریق گوشت خام یا نیم پز شده حیوانات آلوده هم به انسان منتقل می‌شود.

وی عامل دیگر انتقال این بیماری را استنشاق عنوان کرد و گفت: باکتری بروسلا به راحتی در هوا پراکنده می‌شود، کشاورزان، تکنسین‌های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه‌ها در معرض خطر مبتلا شدن به این باکتری هستند.

شکیبا تماس مستقیم را یکی دیگر از عوامل انتقال بیماری تب مالت دانست و افزود: باکتری در خون یا جفت حیوانات آلوده می‌تواند از طریق زخم وارد جریان خون شود.

وی تشریح کرد: همه افراد در معرض بیماری قرار دارند، اما افرادی که با حیوانات کار می‌کنند یا با خون آلوده تماس دارند، در معرض خطر بیشتری برای تب مالت قرار دارند، افرادی مانند دامپزشکان، کارگران مزارع دامداری، کارگران کشتارگاه‌ها، شکارچیان، روستاییان در تماس با دام و پرسنل آزمایشگاه‌های تشخیصی از این دست افراد هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری مردم از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری نمایند، هنوز بهترین راه پیشگیری از این بیماری پرهیز از مصرف شیر، پنیر و بستنی غیرپاستوریزه است. افرادی که در روستا شیر محلی مصرف می‌کنند باید شیر را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه جوشانده سپس مصرف کنند.

وی تاکید کرد: گوشت و فرآورده‌های گوشتی باید از مراکز مجاز بهداشتی تهیه شود و هرگونه تماس با دام با استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل دستکش، عینک و پیش بند باشد، واکسیناسیون دام‌ها و جداسازی محل زندگی انسان و دام از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار