هنگام راه‌اندازی کولرهای آبی مراقب خطر برق‌گرفتگی باشید، مردی ۵۵ ساله در شهر کرمانشاه که برای بررسی سرویس سالانه کولر آبی ساختمان بر روی پشت‌بام رفته بود، به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی دچار حادثه می‌شود که خوشبختانه توسط تکنسین‌های اورژانس احیا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲ 06 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس مسعود قلعه‌سفیدی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، اظهار کرد: عصر روز گذشته ماموریتی تحت عنوان برق گرفتگی به پایگاه طالقانی اعلام و پرسنل بلافاصله اعزام شدند.

وی ادامه داد: در مرحله اول اقدام به قطع برق ساختمان کردند و پس از آن تکنسین‌های اورژانس به بالین بیمار بر روی پشت‌بام شتافتند و در محل حادثه عملیات احیا را شروع کردند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: به گفته اطرافیان؛ مردی ۵۵ ساله با آغاز شدن فصل گرما به جهت بررسی سرویس سالانه کولر آبی ساختمان بر روی پشت‌بام رفته بود که به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی و بر اثر برق‌گرفتگی، بی پاسخ شده بود.

وی خاطرنشان کرد: سریعا ارزیابی‌های لازم انجام شد و مددجو دچار ایست قلبی تنفسی شده بود. عملیات احیا قلبی پیشرفته، سریعا آغاز شد، این مرد پس از مانیتورینگ دارای ریتم فیبریلاسیون بطنی بود که با تخلیه شوک و سه سیکل احیا، بازگشت خودبخودی گردش خون صورت گرفت. همچنین تنفس خودبخودی نیز پس از ۵ دقیقه بازگشت. پس از هماهنگی با دیسپچ به کمک پرسنل آتش نشانی مددجو پایین آورده و به مرکز درمانی امام علی(ع) منتقل شد.

قلعه‌سفیدی حین تحویل به بیمارستان ، دارای ضربان قلب ۱۰۰، تعداد تنفس ۱۲، فشار خون سیستولیک ۱۰ ، spo۲  ۹۶%، سطح هوشیاری کانفیوز و مردمک‌های دارای واکنش به نور بود.

فرهودی، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه شایع‌ترین موارد حوادث برق‌گرفتگی را مربوط به کولرهای آبی دانست و گفت: هر سال تعدادی از شهروندان با رعایت نکردن اصول ایمنی برق در کولرهای آبی، به برق‌گرفتگی دچار می شوند.

وی با ارائه توصیه‌های لازم، ادامه داد: راه‌اندازی کولر‌ها نیازمند تجربه و تخصص است و لازم است از سرویس‌کاران مجاز و مجرب برای راه‌اندازی کولر‌های آبی کمک بگیرید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه اضافه کرد: پیش از هرگونه اقدام و یا برداشتن درب‌های کولر، برای اطمینان بیشتر از وصل نبودن برق، بدنه کولر را با فازمتر امتحان کنید.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص راه اندازی کولر‌هایی که در بالکن و یا نقاط مرتفعی قرار دارند و خطر سقوط وجود دارد، حتما ابتدا محل استقرار خود را تثبیت و از راه‌های ایمن برای نصب و سرویس کولر استفاده کنید.

فرهودی افزود: تحت هیچ شرایطی به ترمینال برق دست نزنید، اگر لازم است پمپ یا موتور تعویض شود حتما یک برق‌کار حرفه‌ای خبر کنید. همچنین از ریختن و پاشیدن آب به منظور مرطوب سازی پوشال‌ها بر روی بدنه کولر خودداری کنید، زیرا می‌تواند موجب برق‌گرفتگی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار