مسئول بُرش‌های استانی در ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سهم استان‌ها در نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تناسب برنامه‌های پیشنهادی و حجم کار اجرا شده، مشخص و توزیع می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰ 01 June 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمدرضا باقری در نشست تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در استانداری مرکزی در اراک افزود: انسجام بخشی مهمترین هدف تدوین برش‌های استانی مهندسی فرهنگی کشور است.
وی یادآورشد: بُرش‌ استانی ذیل نقشه مهندسی فرهنگی کشور تاکنون در تعدادی از استان‌ها تهیه، تدوین و رونمایی شده است و ‌هماهنگی بودجه‌های فرهنگی، یک‌نواخت کردن، جلوگیری از موازی‌کاری و اجرای صحیح برنامه‌ها و فعالیت‌هایی فرهنگی از دیگر اهداف مهم این طرح در تدوین بُرش‌های استانی است.
وی بیان کرد: در این سند مسایل اولویت‌دار فرهنگی و اجتماعی هر استان انتخاب و ذیل آن‌ها برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی تعریف و از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بخش مردمی اجرا و نظارت می‌شود.
باقری افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی از ظرفیت صنایع متعددی برخوردار است می‌تواند در قالب مسئولیت اجتماعی از این صنایع بهره‌گیری کند.
وی، به همکاری تشکل‌های مردم در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: انجام دادن هرگونه فعالیتی نیازند بودجه و اعتبار است و بهتر است پرداخت هزینه فعالیت تشکل‌های مردمی با واسطه انجام شود که این مهم نیازمند مدیریت است و دادن اعتبار به شکل مستقیم، بدترین شکل ممکن است.
مسئول بُرش‌های استانی در ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی هرگز به نقطه صفر نمی‌رسد اما با تدوین برنامه منسجم، امکان کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.
سرپرست مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی هم گفت: مسئولیت اجرای برش استانی نقشه برعهده دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های فعال مردمی است.
محمدامین باقری افزود: شورای برنامه‌ریزی برش استانی نقشه را برای اجرا و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی به دستگاه‌های اجرایی ذیربط ابلاغ می‌کند.
وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند بر اساس اقدامات استانی و فهرست برنامه و فعالیت‌ها، نسبت به مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اقدام کنند.
سرپرست مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: برگزاری نشست‌ها و مسایل در حوزه این طرح باید مورد اهتمام متولیان فرهنگی استان و سایر دستگاه‌ها قرار گیرد تا با اعلام موارد در هر بخش، اعتبار لازم تامین شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: شهرستان خمین در این استان به عنوان نمونه آزمایشی (پایلوت) تسهیل ازدواج انتخاب شده که اجرای آن تاکنون کمتر از ۱۰ درصد محقق شده است.
محسن خیرمند با بیان اینکه در اجرای سندها باید کیفیت مورد توجه قرار گیرد، افزود: اکنون در نهادهای فرهنگی، دوره و کارگاه آموزشی برگزار می‌شود اما چرا در حوزه اعتیاد، طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی با وجود برگزاری کارگاه‌های مختلف، همچنان مشکلات باقی است.
وی بیان کرد: این اعتقاد وجود دارد که به جای پنج مسئله فرهنگی، فقط یک عنوان و مسئله مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی، مهمترین رکن جامعه را خانواده عنوان کرد و گفت: اگر بتوان این نهاد را حفظ کرد، بخش بزرگی از آسیب‌ها بهتر رفع می‌شود.
خیرمند به جایگاه فرهنگ اشاره کرد و افزود: اگر قرار است کار فرهنگی انجام شود بهتر است به صورت تجمیعی باشد و باید باور کرد که فرهنگ حتی زیربنا سیاست و اقتصاد است.
وی اظهار کرد: اگر قرار است کار جهادی و مطلوب انجام شود باید یک کار انجام شود نه اینکه ۱۲ موضوع درگیر شود که همه در انجام آن سرگردان باشند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: باید از ظرفیت سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده مناسب شود و بکارگیری از این ظرفیت باید با کمترین اعتبار دولتی عملیاتی شود.
سند مهندسی فرهنگی کشور سال ۹۱ به تصویب رسید و توسط ۲ رئیس جمهور ابلاغ شد، این سند دارای ۱۳ راهبرد کلان و ۱۰۳ راهبرد ملی و ۳۰۴ برنامه است و برای تدوین آن از ظرفیت‌های نخبگان و صاحب‌نظران کشور به بهترین شکل بهره برده شده است.
ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در نشست ۲۳ اسفندماه سال ۹۹ به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استناد بندهای الف و ج بخش دوم فصل هفتم نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۸۴۷ مورخ ۲۷ خردادماه سال ۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و به منظور اجرایی شدن نقشه در استان‌ها، آیین‌نامه برش استانی نقشه را تصویب کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار