به منظور تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی؛
جلسه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور توسعه میادیت مستقل گازی(خامی) و تامین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ 01 June 2023

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، جلسه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور توسعه میادین مستقل گازی(خامی) و تامین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با حضور شرکت مناطق مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های پتروشیمی تابعه هلدینگ خلیج فارس برگزار شد.

حفاری ۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیر ۸ حلقه چاه موجود، احداث خطوط لوله جریانی، تسهیلات سرچاهی، مجتمع‌های تفکیک، خطوط لوله انتقال سیالات، واحدهای شیرین سازی، تقویت فشار گاز و احداث واحدهای گاز و گاز مایع جدید ۱۷٠٠ و ۲۹٠٠ و بهینه سازی کارخانه گاز و گاز مایع موجود ۱٠٠٠ و ۱۵٠٠، از جمله فعالیت‌های تحت الارضی جهت توسعه این مخازن است.

میزان سرمایه‌گذاری طرح توسعه‌ای میادین گازی به صورت مستقیم چهار هزار و ۴۶۶ میلیون دلار و غیر مستقیم نیز یک هزار و ۴۴٠ میلیون دلار است.

از مزایای اجرای این طرح می‌توان به تولید یک هزار و ۲۸٠ میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی، جمع آوری ۲۶۴ میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه تولیدی سایر میادین، تولید یک هزار و ۲۳۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک، تولید ۹۴ هزار بشکه مایعات/نفتا در روز و در نهایت تولید ۹۱ هزار بشکه اتان پلاس در روز را نام برد.

علیرضا دانشی در این جلسه گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جدا از برنامه اصلی خود تامین خوراک ۷ پالایشگاه به صورت مستقیم و یک پالایشگاه را به صور غیر مستقیم بر عهده دارد.

وی ادامه داد: مجموعه پتروشیمی با کمبود خوراک مواجه بوده و ما به عنوان شرکت بالا دستی این مشکل را مشکل خود می‌دانیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب افزود: در این طرح ۱۶ مخزن مستقل گازی توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته هستند که رقم قابل ملاحضه‌ای از خوراک پتروشیمی‌ها را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه اولیه این طرح طی یکسال و نیم بازخواهد گشت، اضافه کرد: ۱۶ مخزن مذکور به صورت جداگانه نیز قابل توسعه هستند.

دانشی یادآورشد: در سال ۱۴۰۱ میزان سرمایه‌گذاری شرکت مناطق نفتخیز جنوب در حوزه پژوهشی، قرارداد و تولید بار اول یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و تصمیم داریم در سال جاری میزان سرمایه‌گذاری در این بخش رل به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

علیرضا دانشی در حاشیه جلسه ارائه فرصت های سرمایه گذاری جهت توسعه میادین مستقل گازی(خامی) و تامین کمبود خوراک مجتمع های پتروشیمی اظهار داشت: در گفتمان دولت سیزدهم تلاش برای رفع مشکلات حوزه انرژی است.

وی با بیان اینکه در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران راهکارهایی برای شکوفایی و ریل گذاری جهت توسعه میادین گازی تدوین شده است، افزود: در همین راستا مناطق بر اساس برنامه اصلی خود یعنی تامین خوراک پالایشگاه ها و بحث صادرات نفت، نیازمندی های پخش و پالایش، گاز و پتروشیمی تامین می کند.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: به عنوان بالادستی تلاش کردیم که نیازمندی های شرکت های دیگر را مورد توجه قرار داده و از نگاه جزیره ای و محدود خودداری کنیم.

دانشی با اشاره کمبود خوراک، مشکل مجموعه پتروشیمی ها است، گفت: علیرغم تمام سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه پتروشیمی، مشکل تامین خوراک با مشکل و به سختی انجام می شد که این شرکت نیز برای تامین این نیاز بر اساس جلساتی که با شرکت های پتروشیمی داشته، ماموریتی برای حل و بررسی این موضوع تعریف کرده است.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ مخرن مستقل گازی برای تامین خوراک در نظر گرفتیم که توسعه نیافته و یا کم توسعه یافته بودند.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در ادامه بیان کرد: پس از دریافت مصوبه توسعه این مخازن ۱۶ گانه از شرکت ملی نفت ایران، برای این ۱۶ مخزن، طرح توسعه ای تعریف و تکلیف ها داده شد.

وی با بیان اینکه مبنای توسعه مخازن، اقتصادی است، تاکید کرد: پس از یک سال و نیم سرمایه هزینه شده در این طرح بازگشت می شود و به لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت بسیار است.

دانشی اضافه کرد: این ۱۶ مخزن به صورت جداگانه قابل توسعه و سرمایه گذاری نیز مستقل هستند.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: کل هزینه های پژوهشی در ۱٠ سال پیش از دولت سیزدهم، ۸٠ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴٠۱ پیمان ها و قراردادهای پژوهشی به ۱۵٠۰ میلیارد تومان رسید و بنا داریم در سال جاری به سه هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: حفاری ۵۶ حلقه چاه توسعه ای و تعمیر ۸ حلقه چاه موجود، احداث خطوط لوله جریانی،تسهیلات سرچاهی، مجتمع های تفکیک، خطوط لوله انتقال سیالات، واحدهای شیرین سازی، تقویت فشار گاز و احداث واحدهای گاز و گاز مایع جدید ۱۷٠٠ و ۲۹٠٠ و بهینه سازی کارخانه گاز و گاز مایع موجود ۱٠٠٠ و ۱۵٠٠، از جمله فعالیت های تحت الارضی جهت توسعه مخازن است.

وی با اشاره به میزان هزینه سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم این طرح، گفت: در طرح توسعه ای میادین گازی، میزان هزینه سرمایه گذاری مستقیم چهار میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار و غیر مستقیم نیز یک هزار و ۴۴٠ میلیون دلار است.

دانشی ادامه داد: از مزایای اجرای این طرح می توان تولید یک میلیارد و ۲۸٠ میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی، جمع آوری ۲۶۴ میلیون فوت مکعب در روز گازهای هکراه تولیدی سایر میادین، تولید یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک، تولید ۹۴ هزار بشکه مایعات/نفتا در روز و در نهایت تولید ۹۱ هزار بشکه اتان پلاس در روز را نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار