نخستین همایش فرهنگی کارشناسی شبیه‌خوانی همراه با نکوداشت استاد حسین طاهری خورزوقی، هنرمند فقید تعزیه‌خوانی کشور خردادماه در شهر خورزوق برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹ 31 May 2023

سید فضل‌الله هاشمی، رئیس نخستین همایش شبیه‌خوانی خورزوق و شهردار خورزوق اظهار کرد: هنر شبیه‌خوانی و تعزیه یکی از آیین‌های اسلامی و کهنِ ما به‌شمار می‌رود و نگهداری، گسترش و انتقال آن به نسل‌های بعد بسیار ارزشمند است. در این زمینه، بزرگان و آداب و رسوم مختلفی در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، شهرستان برخوار نیز آداب و رسوم خاص و نسخ خاصی دارد که ارزشمند است و بهترین حالت این است که از آن‌ها نگه‌داری کرده و آن‌ها را توسعه دهیم. یکی از راهکارها این است که بتوانیم همایش‌هایی این‌چنین را برگزار و از اساتید دانشگاه و دانشجویان دعوت کنیم.

او ادامه داد: در این همایش سعی بر این است که بتوانیم بین اساتید دانشگاهی و شبیه‌خوانان ارتباطی را برقرار کرده و آن را گسترش داده و آسیب‌های موجود را بررسی کنیم. لازم به ذکر است که شهرهای مختلف شهرستان برخوار در حوزه تعزیه و شبیه‌خوانی جزو سرآمدها هستند و شهر خورزوق اساتید بزرگی در تعزیه دارد همچون مرحوم استاد حسین طاهری که صاحب سبک بودند، استاد حاج علی اعظمی و استاد حسن نرگس خوانی نیز از بزرگان تعزیه به‌شمار می‌روند که باید شناخته‌شده و هنرشان نیز به دیگران منتقل شود.

رئیس نخستین همایش شبیه‌خوانی خورزوق خاطرنشان کرد: سابقه تعزیه‌خوانی در خورزوق به دوره قاجار بازمی‌گردد و ازجمله محل‌های اجرای تعزیه می‌توان به حسینیه دلیگان اشاره کرد که یکی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار است و حتی قبل از آن نیز شبیه‌خوانی در این شهر رونق داشته و از هنرهای قدیمی این شهر است. تکیه بیت العباس نیز از بزرگ‌ترین تکیه‌های شهر خورزوق است، هم‌چنین حسینیه اسلام‌آباد نیز برای این موضوع ساخته‌شده است. در این ۳ مجموعه مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود و مردم از خارج از شهر نیز برای دیدن تعزیه‌خوانی‌ها می‌آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار