رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: اشتغال ۲۰۰ هزار نفری بخش کشاورزی خوزستان، تابع وضعیت آب است که درصورت مطلوب بودن وضعیت آب و آورد رودخانه‌ها، کشت تابستانه و در غیر این صورت کشت پاییزی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴ 01 June 2023

مهرداد نیکو اظهارکرد: در خوزستان حدود ۱۳ درصد اشتغال ناقص است یعنی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل، ۱۳ درصد معادل حدود ۱۶۰ هزار نفر اشتغال ناقص دارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان توضیح داد: اگر این تعداد، دوره کاری خود را از ۲۴ به ۴۴ افزایش دهند در گروه اشتغال کامل و در صورت از دست دادن کار و یا کاهش زمان کاری، بیکار محسوب می‌شوند به عبارت دیگر کار آنها پایدار محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان و برخی استان‌ها، سهم اشتغال کشاورزی فاکتور مهمی است افزود: از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل، ۲۰۰ هزار نفر شاغل بخش کشاورزی، حدود ۶۰۰ هزار نفر شاغل خدمات و حدود ۴۰۰ هزار نفر شاغل بخش صنعت و معدن و ... هستند.

نیکو اظهار کرد: ۲۰۰ هزار نفر شاغل کشاورزی خوزستان، تابع وضعیت آب هستند که درصورت مطلوب بودن وضعیت آب و آورد رودخانه‌ها، کشت تابستانه انجام و در غیر این صورت به کشت پاییزی می پردازند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: اگر وضع آب در برخی سال‌ها مناسب نباشد کشت تابستانه تعطیل و یا به شدت کاهش می‌یابد که در نتیجه نرخ بیکاری در تابستان بالا خواهد رفت.

احتمال تغییر جایگاه خوزستان در جدول نرخ بیکاری

نیکو با اشاره به اینکه هنوز نتایج بررسی نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ایران نهایی نشده است اظهارکرد: نتایج سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران در طرح اشتغال نشان می‌دهد که نرخ بیکاری خوزستان ۱۲.۶ درصد بوده که حدود سه درصد از میانگین کشوری بالاتراست و رتبه سوم را بین دیگر استانها به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در صورت نهایی شدن نتایج بررسی نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ احتمال بهبود وضعیت و یا بدتر شدن وضعیت بیکاری استان نیز وجود دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان درخصوص عوامل نوسان نرخ بیکاری به نسبت اشتغال‌های موقت و غیررسمی اشاره‌کرد و گفت: واژه رایج در بین مردم و رسانه‌ها اشتغال کامل (۴۴ ساعت کار در روز) و بیکاری کامل است اما برخی از افراد کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند یا اشتغال آنها ناقص و یا غیررسمی است به این مفهموم که شخص بیمه پرداخت نمی‌کند و یا شرکت و بنگاه اقتصادی شاغل در آن مالیات نمی‌پردازد.

منبع/ایرنا

برچسب ها: کشاورزی ، اشتغال ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار