رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در کتاب آبی آرام بلند، گزارش‌ها و توصیفات ۵۱ نفر از سفرنامه نویسان خارجی درباره مسجد جامع عباسی آمده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶ 31 May 2023

علیرضا مساح اظهار کرد: گزارش‌ها و روایت‌های سفرنامه‌نویسان و جهانگردان خارجی که در طول ۹ قرن گذشته به ویژه از دوره صفویه به بعد در اصفهان حضور یافته‌اند به همت انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در یک مجموعه ۱۰ جلدی به نام «اصفهان در حدیث دیگران» گرد آمده است.
وی افزود: این مجموعه تلاشی است برای دست یافتن به تصاویری از گذشته پرافتخار اصفهان با مرور و بررسی گزارش‌ها و روایت‌های سفرنامه نویسان و جهانگردان خارجی که در سفر خود به اصفهان نگاشته‌اند.
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هرکدام از مجلدات این مجموعه به گزارش‌ها و توصیفات یکی از بناهای تاریخی و مهم شهر اختصاص یافته و عناوین آن نیز برگرفته از توصیفات و گزارش‌های سفرنامه نویسان است.
وی با بیان اینکه قسمت سوم مجموعه به مسجد جامع عباسی (مسجد امام) و روایت جهانگردان خارجی از آن اختصاص دارد، ادامه داد: این مسجد پرآوازه ترین و مهمترین مسجد تاریخی دوره صفوی در اصفهان و یکی از بناهای برجسته معماری اسلامی ایران به شمار می‌رود که روایت گردشگران خارجی از آن در کتابی تحت عنوان "آبی آرام بلند" آمده است.
مساح گفت: بسیاری از سفرنامه‌نویسان در گزارش‌های خود از این مسجد نوشته و زیبایی‌ها، ظرافت‌ها و معماری منحصر به فرد آن را ستوده‌اند.
وی تاکید کرد: تا میانه دوره پهلوی اول ورود غیر مسلمانان به این مسجد ممنوع بوده و به جز معدودی از افراد خاص و مسافران عالی رتبه سیاسی که مجوز مقامات مملکتی را داشتند کسی امکان دیدار فضاهای داخلی این مسجد را نداشت.
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: لایه بیرونی بناهای تاریخی به ویژه مساجد اصفهان در طول قرون مختلف تفاوت کرده و زیبایی و جذابیت آن برای گردشگران خارجی به عنوان نماد قدرت دین و مذهب در اصفهان به چشم می‌آید.
وی با اشاره به پیوستگی اجتماعی مساجد در اصفهان قدیم خاطرنشان کرد: به استناد روایاتی که در کتاب آبی آرام بلند آمده است می‌توان دریافت که مسجد جامع عباسی در دوره صفوی هم مسجد هم مدرسه علمیه بوده است و درهای بزرگ به چند محله اصفهان دارد که مردم برای کوتاه‌تر شدن مسیر خود از یک در وارد و از در دیگر خارج می‌شوند.
مساح به وجه تمایز معماری ایرانی اسلامی با دیگر بناهای تاریخی دنیا اشاره و اضافه کرد: آنچه باعث شگفتی یک گردشگر خارجی می‌شود ارتفاع بنای مسجد نیست، هرچند این موضوع مهم است ولی اهمیت اصلی در نگاه گردشگران خارجی، تفاوت از لحاظ پایه‌های فکری است.
وی گفت: شبیه ساختمان مسجد جامع عباسی که مناره ۵۰ متری دارد در اروپا نیز دیده می‌شود اما پشت معماری غرب دیدگاه اومانسیم است در مقابل در معماری ایرانی که تبلور آن را می‌توان در آثار تاریخی اصفهان به وضوح دید، معنویت اهمیت بسیار دارد.
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: هرچه مناره‌های مسجد جامع عباسی بالاتر برود رنگ کاشی کمرنگ می‌شود. این یک نگاه عرفانی است یعنی به تعبیری فرد هرچه بالاتر برود در خداوند محو می‌شود و به نظر می‌رسد طراح این بنا مرحله فناء‌فی‌الله را مدنظر داشته است.
وی گفت: در کتاب آبی آرام بلند، گزارش‌ها و توصیفات ۵۱ نفر از سفرنامه نویسان خارجی درباره مسجد جامع عباسی آمده است که نخستین گزارش متعلق به دلاواله و فیگوئروا و مربوط به مراحل آغازین احداث این مسجد و آخرین گزارش متعلق به هینتس در دوره معاصر است. همچنین ٤٦ سند تصویری اعم از نقاشی، گراور و عکس مستند از این بنا آورده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار