معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان خبر داد:
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: اولین ساختمان انرژی مضاعف کشور با تولید 180 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش330 میلیون تومان در سال، در منطقه 13 شهرداری اصفهان ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳ 31 May 2023

مهدی بقایی تولید روشنایی با استفاده از آینه و عایق بندی حرارتی ساختمان را از ویژگی های مهم این طرح برشمرد و گفت: در رده بندی ساختمان ها از حیث مصرف انرژی، رده نخست به ساختمان هایی اختصاص دارد که «دوستدار انرژی» نامیده می شوند و تا حدود 20 درصد از انرژی آنها به صورت پاک تامین می شود.
او با بیان اینکه رده دوم شامل ساختمان های «سبز» است که میزان صرفه جویی را به 50 درصد رسانده اند، افزود: ساختمان های «انرژی صفر» با هم تراز کردن انرژی مصرفی و انرژی تولیدی در رده بعدی ساختمان ها قرار دارند و در رده چهارم نیز ساختمان های «انرژی مضاعف» قرار دارند که انرژی تولیدی شان را به بیش از انرژی مصرفی شان رسانده اند.

ایجاد دو ساختمان «انرژی صفر» در سالهای گذشته

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان از سال 1391 نسبت به ایجاد ساختمان انرژی صفر اقدام کرد، گفت: در آن زمان شرکتی از کشور آلمان این طرح را ارایه داد تا به صورت آزمایشی در ساختمان خدمات شهری منطقه 13 اجرا شود اما طرح به سرانجام نرسید تا اینکه در دوره مدیریت شهری پیشین، ساختمان خدمات شهری منطقه 8 به انرژي صفر رسید.
او با بیان اینکه در حال حاضر این طرح به صورت کامل تر در ساختمان خدمات شهری منطقه 13 اجرا شده است، اظهار کرد: در این ساختمان که در رده ساختمان های «انرژی مضاعف» قرار دارد، شیشه ها به صورت سه جداره طراحی شده و بین همه شیشه ها یک فضای خالی وجود دارد که منجر به ایجاد فضای گلخانه ای در ساختمان می شود و هدررفت انرژی را تقریبا به صفر می رساند.
او ادامه داد: استفاده از مصالح عایق، استفاده از لامپ های کم مصرف، تنظیم دقیق رادیاتورها و سایر بخش های مرتبط با مصرف برق از دیگر اقداماتی است که در این ساختمان انجام شده است.

تولید 180 هزار کیلووات ساعت برق در سال

بقایی با بیان اینکه دیماند (میزان برق مورد نیاز تاسیسات ساختمانی) در ساختمان خدمات شهری منطقه 13 از 25 به 18 کیلووات تقلیل یافته است، اضافه کرد: با نصب پنل های خورشیدی بر روی بام ساختمان و سقف سایه بانی که برای خودروها تعبیه شده است، موفق شدیم به 10 کیلووات برق تولیدی این ساختمان، 55 کیلووات دیگر هم اضافه کنیم و میزان آن را به 65 کیلووات برسانیم.
او تاکید کرد: در این ساختمان 70 هزار کیلووات ساعت برق در سال صرفه جویی می شود و تولید برق در آن به 180 هزار کیلووات ساعت در سال رسیده است.
بقایی با اشاره به هزینه های مورد نیاز برای تامین تاسیسات تولید انرژی پاک در این ساختمان خاطرنشان کرد: بالغ بر یک میلیارد و 950 میلیون تومان برای پنل های خورشیدی و حدود 400 میلیون تومان برای بهینه سازی این ساختمان هزینه شده است که جمعا به هزینه ای در حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان می رسد. همچنین درآمد سالیانه از طریق تولید برق در این ساختمان بالغ بر 330 میلیون تومان است که با کسر هزینه های صرف شده به سودی بالغ بر 220 میلیون تومان می رسیم.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، مشارکت با شرکت های دانش بنیان را از ویژگی های بارز این طرح دانست و گفت: یکی از نکات قابل توجه در ساختمان انرژی مضاعف منطقه 13، استفاده از یک لوستر ویژه است که از طریق یک آیینه و بدون استفاده از انرژی برق، نور را به سایر نقاط ساختمان منعکس می کند.
او ادامه داد: این طرح از سوی یک شرکت دانش بنیان جوان ارایه و به صورت آزمایشی در این ساختمان اجرا شده است.
بقایی خاطرنشان کرد: ساختمان انرژی مضاعف منطقه 13 برای نخستین بار در کشور در شهر اصفهان اجرا شده و قابلیت آن را دارد که به عنوان الگویی برای سایر شهرها ارایه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار