کد خبر: ۱۱۰۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ 29 May 2023

شماری از شالیکاران شرق مازندران پس از نا امیدی از کشت غرقابی برنج، برای تامین آذوقه و مصرفی خانواده، خشکه کاری برنج را شروع کرده اند، روشی که نیاز گیاه به آب تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه میزان تولید در روش خشکه کاری شالی به نسبت غرقابی بسیار کمتر می شود، اما مازندرانی هایی که همواره برنج به عنوان غذا و در آمد اصلی شان محسوب می شود و سالانه بخشی از تولید خودشان را مصرف می کنند، بسیار حیاتی است، در هیمن راستا امسال شماری از کشاورزان شرق استان در شهرستان های گلوگاه، نکا و بهشهر پس از نا امیدی از کشت غرقابی به کشت خشکه کاری شالی روی آوردند.

با توجه به محدودیت منابع آبی در شرق استان مازندران، ترویج شیوه هایی از کشت و آبیاری که میزان مصرف آب را کاهش دهد، بسیار ارزشمند بوده و کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری یکی از این روش ها است.

خشکه کاری شالی با روش بذرپاشی به جای کشت سنتی - غرقابی راهکاری برای مقابله باکم آبی است که یعنی کشت شالی به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) است.

شیوه کشت کنونی شالی در مناطق شمالی مازندران، گیلان و بخشی از گلستان به روش سنتی - غرقابی است یعنی در هر هکتار به روش سنتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

در روش سنتی ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از حدود یک ماه در زمین غرقابی نشاء می شود، اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می شود.

کم بارشی و تحت الشعاع قرار گرفتن برنجکاری شرق مازندران پیش از این با هشدار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه قرار گرفت، چراکه که طبق آمار رسمی هواشناسی علاوه بر کاهش شدید ذخیره آب پشت سدهای شهید رجایی ساری و گلورد نکا، کمترین بارش ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در این مناطق به ثبت رسیده است

چراکه که طبق آمار رسمی هواشناسی علاوه بر کاهش شدید ذخیره آب پشت سدهای شهید رجایی ساری و گلورد نکا، کمترین بارش ها در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته در این مناطق به ثبت رسیده است.

داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد که میانگین بارش هشت ماهه سال زراعی جاری استان منتهی به اردیبهشت ۳۵۴ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۰۱ میلی متر بوده حدود ۲۹ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۴۵۸ میلی متر بوده، حدود ۲۳ درصد کاهش داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار