کد خبر: ۱۱۰۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴ 25 May 2023

یادمان های تاریخی شناسنامه های هر سرزمینی هستند که حفاظت همه جانبه از آن ها ضرورتی است اجتناب ناپذیر اما در غرب مازندران به گفته کارشناسان با چالش های افزایش حفاری های غیرمجاز گرفته تا تهدیدهای دیگر و از جمله کمبود اعتبار مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آثار تاریخی و باستانی در واقع شناسنامه های هر سرزمین محسوب می شود، این هویت تاریخی را باید از دستبرد هرگونه تخریب و تهدید و تصرف و حفاری حفاظت کرد چرا که میراث فرهنگی، بناهای تاریخی و میراث نیاکانمان در واقع سندهایی گرانبها از مدنیت مردمان هر مرز و بوم و محافظت آن وظیفه ملی و همگانی است.

صاحبنظران امر معتقدند رفع این دغدغه های جدی میراث فرهنگی نیازمند آموزش، نظارت موثر و مستمر، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و مشارکت همگانی است.

بخش باستانی کجور، تپه کلار کلاردشت، قلعه باستانی مارکو رامسر، قلعه پولاد بلده نور، قلعه تنکا در قله کردن تنکابن، کاخ اجابیت در کلاردشت، مجسمه‌های سنگی و فیل سنگی در نور، بقعه آقاشاه بالو زاهد در چمستان، بقعه سلطان احمد بلده و امام زاده محمد در نوشهر، برج رسکت در سوادکوه، محوطه تاریخی کمیشان، تپه‌ باستانی گوهرتپه در فاصله‌ی میان شهر تاریخی بهشهر و رستم‌کلا و قلعه حسن بور در شمال روستای سرخکلای سواد کوه تنها نمونه هایی از صد ها آثار تاریخی غرب استان و مازندران است.

استان مازندران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد کمتر از ۸۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که بخشی از این تعداد در غرب مازندران جود دارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار