مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:خرید تضمینی گندم از ابتدای برداشت این محصول کشاورزی در خوزستان(۳۰فروردین) تاکنون به یک میلیون و۶۵۰هزار تُن رسید که بالاترین میزان تولید این محصول در نیم قرن اخیر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵ 24 May 2023

امید جهان‌نژادیان روزچهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه برداشت و خرید تضمینی گندم در استان زرخیز خوزستان همچنان ادامه دارد پیش‌بینی کرد خرید تضمینی گندم در استان از ۱.۷میلیون تُن نیز عبور کند.

وی با بیان اینکه پیش‌تر حداکثر خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان ۱.۵میلیون تُن پیش‌بینی شده شده بود افزود:حدود ۱۵ تا ۲۰درصد گندم‌زارهای استان هنوز برداشت نشده‌ است.

مدیرکل غله و بازرگانی خوزستان اظهار کرد:تاکنون ۷۵۰ هزار تُن گندم تولیدی خوزستان با ابلاغ شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی به سایر استان‌های کشور ارسال شده تا به مصارف عمومی برسد.

وی حداکثر نیاز سالانه خوزستان به گندم را ۶۷۰هزار تُن بیان کرد و افزود: خوزستان امسال قادر خواهد بود حدود ۳ برابر نیاز خود ، گندم تولید کند که این افتخاری ماندگار برای کشاورزان خوزستانی خواهد بود.

جهان نژادیان، بهبود دیمزارهای گندم، بارندگی‌های مناسب به خصوص در زمستان و فصل بهار، کنترل آفات و خنکی هوا در زمان باردهی خوشه‌ها را از علل مهم در افزایش بی‌سابقه تولید گندم و خرید تضمینی آن در سال زراعی جاری بیان کرد.

یک میلیون و ۵۵۰ هزار تُن گندم تاکنون در خوزستان به قیمت تضمینی خریداری شده است
به گزارش ایرنا سال زراعی جاری ۷۱۴هزار و ۳۹۲ هکتار محصولات پاییزی خوزستان زیرکشت رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم بود.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵درصد کاهش یافت ولی با بهبود بارش‌ها و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان در سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت‌های کشت، به وضعیت عادی بازگردد.

بنا به اعلام سازمان آب و برق خوزستان، امسال ذخایر آب سدهای خوزستان بجز سد کرخه در وضعیت خوب و قابل قبولی قرار دارند و احتمالا" محدودیت کشت تابستانه در خوزستان همچون ۲ سال گذشته که با خشکسالی رو به رو بوده است برداشته خواهد شد.

برچسب ها: گندم ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار