رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه:
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: ٢۶٢ واحد شامل ١٨ مرکز روستایی، ١۴۴ خانه بهداشت، ٢۵ مرکز شهری و ٧۵ پایگاه سلامت به مردم شهرستان کرمانشاه ارائه خدمات به اشتب و درمانی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 24 May 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه محمدرضا نادری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: حدود ٢۶٢ واحد ارائه دهنده خدمت از جمله ١٨ مرکز روستایی، ١۴۴ خانه بهداشت، ٢۵ مرکز شهری و ٧۵ پایگاه سلامت به جمعیت بیش از ١ میلیونی کرمانشاه ارائه خدمت می‌کنند این مرکز با بیش از یک هزار و ۵٠٠ نیرو روزانه تا ٣٠ هزار خدمت ارائه می‌کند، حدود ١٢۶ پزشک، ۵ متخصص و ٢٣ دندانپزشک و نیروهای مختلف محیطی مشغول به کار هستند.

وی افزود: علاوه بر مرکز جامع خدمات سلامت، پایگاه سلامت، خانه بهداشت و مرکز بهداشت یک کلینیک مادر و کودک در بیمارستان قدیم منزه، مرکز جامع سل در کلینیک منزه، آزمایشگاه آب در سنجابی، آموزشگاه مراقبت‌های اولیه سلامت و پذیرش دانشجو، مرکز تجمیعی مشاوره قبل از ازدواج و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری از مجموعه‌های خدمات رسان مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: شکایت بهداشتی مردم در هر زمینه از طریق سامانه ١٩٠ قابل طرح است و موضوع پزشک خانواده روستایی فعال بوده و مراکز پزشک خانواده شهری هم به زودی فعال می‌شوند.

نادری با اشاره به سامانه سیب که اطلاعات مرتبط با مراجعه کنندگان در این سامانه ثبت شده، خاطرنشان کرد: در طرح پزشک خانواده شهری برای هر ١۵٠٠ نفر یک مراقب سلامت و برای هر سه هزار نفر یک پزشک تعریف شده و بر اساس این طرح مراجعین پس از معاینه توسط مراقب سلامت برای دریافت خدمات لازم به پزشک عمومی و یا پزشک متخصص ارجاع می‌شوند.

وی گفت: یکی از واحدهای ارائه خدمات مرکز بهداشت بهداشت محیط است که اماکن عمومی، تهیه و توزیع کالا، آب، فاضلاب، نان و کشتار غیرمجاز دام را دربر می‌گیرد، کارگروه سلامت و امنیت قضایی و همچنین  خانه مشارکت مردم که دارای کانون‌های سلامت محلات در پایگاه‌ها بوده و مشکلات را جمع آوری می‌کنند هم واحد دیگری است که به عموم مردم خدمات ارائه می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به فعالیت واحد بهداشت حرفه ای که در کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و امور بیمارستان‌ها، کنترل مشاغل و عوامل زیان آور آن‌ها ورود می‌کند، اشاره کرد و گفت: بابت مشکلاتی که در این حوزه‌ها بروز می‌کند اخطار می‌دهیم.

وی تشریح کرد: واحد بیماری‌های غیرواگیر و واگیر هم در راستای بیماری‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، واکسیناسیون برای بیماری‌های واگیر باید بالای ٩٠ درصد باشد تا به جامعه منتقل نشوند و بخش عمده بیماری‌های واگیر به بیماری منتقله از آب و غذا مرتبط است.

وی درباره بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد: شایع ترین علت مرگ و میر در این زمینه بیماری قلب و عروقی، سرطان و تومور و بعد بیماری‌های تنفسی و.. است که اگر بیماری غیرواگیر را کنترل کنیم حدود ٧٨ درصد بار بیماری‌های کنترل می‌شود چرا که عمده مرگ و میرها مربوط به بیماری غیرواگیر است.

نادری گفت: برای افراد بالای سی سال غربالگری در زمينه‌های مختلف از جمله سرطان‌ها انجام می‌شود، سرطان روده بزرگ، سرطان سرویکس، دیابت و فشار خون از آن جمله است و در خصوص بیماری تالاسمی ماژور هم دو مرکز مشاوره در این زمینه ارائه خدمت می‌کنند و غربالگری نوزادان هم به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی از فعالیت واحد بهداشت روان در حوزه‌های سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد هم خبر داد و بیان کرد: از مراجعه کنندگان به این بخش سوالاتی پرسیده می‌شود، مورد ارزیابی بیشتر قرار گرفته و در صورت نیاز ارجاع به بخش‌های دیگر می‌شوند، مشکلات اجتماعی از جمله فرزند پروری و آموزش‌ها هم در این بخش ارائه می‌شود.

به گفته رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در بحث اعتیاد چهار مرکز گذری کاهش آسیب در حکمت آباد، جعفراباد و آقاجان وجود دارد که خدمات و غذای گرم ارائه می‌دهند و یک کلینیک سیار هم وجود دارد و در زمینه خدمات گذری کاهش آسیب جزو ۵ دانشگاه برتر هستیم.

وی اضافه کرد: کلینیک سامان مرکزی است که روانپزشک دارد و در جعفرآباد مستقر است مراجعه‌کنندگان به این مرکز توسط روانپزشک معاینه می‌شوند.

نادری تاکید کرد: واحد بهداشت خانواده به موضوع مهم جوانی جمعیت می‌پردازد، در این زمینه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و .. مطرح است و ٣٠ درصد از جمعیت حال حاضر استان کرمانشاه در سال ١۴٣٠ پیر می‌شوند و جمعیت فعلی حفظ نخواهد شد که در این زمینه هم اقداماتی صورت می‌گیرد.

وی سامانه ۴٠٣٠ در معاونت بهداشتی را برای طرح موضوعات مهم به مادران باردار معرفی کرد و افزود: مراقبین سلامت در واحد تغذیه هم خدمات اولیه در زمینه تغذیه مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی و عروقی ارائه می‌دهند که مشکل اصلی حال حاضر استان کرمانشاه چاقی و اضافه وزن است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار