کد خبر: ۱۱۰۲۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 25 April 2023

چند سالیست اغلب کارشناسان محیط‌زیست یک‌صدا با هم اعلام کرده‌اند که جنگ جهانی سوم، جنگ بر سر آب است. باتوجه‌به تغییرات اقلیمی، تقریباً بیشتر کشورهای جهان با خشکسالی در گیر هستند.

خشکسالی هم دسترسی به آب را تحت شعاع قرار می‌دهد  و هم کیفیت آب را. این پدیده مهیب  آبیاری لازم برای مزارع، مراتع و چراگاه‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه اثرات اقتصادی منفی  به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بخش کشاورزی دارد.

خشکسالی همچنین می‌تواند به شیوع افزایش حشرات، افزایش آتش‌سوزی‌ها، تغییر چرخه آب و بسیاری عوامل دیگر که بر صنعت کشاورزی و در نتیجه معیشت و سلامت انسان تأثیر بگذارند.

راهکار آبیاری و کشاورزی در شرایط کم‌آبی

یکی از روش‌های آبیاری در زمان کم‌آبی و یا بهتر است بگوییم خشکسالی، آبیاری قطره‌ای است.  این روش شامل ساخت سیستمی از لوله‌های آبیاری قطره‌ای است که آب را به پایین گیاهان، چه در سطح خاک یا زیر ریشه آن می‌رساند.

آبیاری قطره‌ای به‌جای جریان آب به روش سنتی که توسط شلنگ یا آبپاش انجام می‌شد، قطرات ثابتی از آب را در طول زمان به گیاهان می‌رساند. آبیاری قطره‌ای فواید زیادی دارد که رشد سریع‌تر، برداشت بیشتر، محصولات باکیفیت‌تر و همچنین کاهش مصرف آب از مهم‌ترین عواید آن است.

آبیاری قطره‌ای با مجموعه‌ای از لوازم که معمولاً از یک مخزن شروع و به دریپرهایی ختم می‌شود، تشکیل شده است. در این میان لوله‌های آبیاری دستخوش تغییراتی شده‌اند و از شکل محکم و غیرانعطاف‌پذیر به نوارهای آبیاری تیپ باخاصیت تاشدن و انعطاف‌پذیری تبدیل شده‌اند.

راهنمای جامع خرید نوار تیپ

نوار تیپ آبیاری چیست؟

نوار تیپ آبیاری یک لوله پلی‌اتیلنی باکیفیت بالا و البته نرم است. این لوله تا زمانی که با آب تحت‌فشار قرار نگیرد، باریک و کم‌حجم است. اما معمولاً در اثر فشار آب به شکل شلنگ ضخیمی درمی‌آید که دریپرها یا روزنه‌هایی در آن تعبیه شده است.

نوارهای تیپ، لوله‌ای ساخته شده از پلی‌اتیلن انعطاف‌پذیر هستند که در فاصله‌های 10، 20 و 30 سانتی‌متری آن روزنه‌ها یا دریپرهایی تعبیه شده است.

نوارهای آبیاری قطره‌ای وزن سبکی دارند و یک کلاف 1000 متری آن وزنی بین 9 تا 11 کیلوگرم دارد. این وزن در مقایسه با لوله کشاورزی با قطر 16 میلیمتر (کمترین قطر) بسیار سبک است.

حمل‌ونقل، جابه‌جایی و جمع‌آوری نوار تیپ بسیار آسان‌تر لوله‌های آبیاری قطره‌ای قدیمی است. نوار تیپ وسیله‌ای کارآمد برای آبیاری محصولات است که نسبت به سایر لوازم آبرسانی یکنواخت‌تر و دقیق‌تر کار می‌کند.

با نگاهی به تاریخچه کشاورزی درمی‌یابیم که فلاحت پیشه‌ای چندهزارساله است. در این مسیر، اسلوب کشاورزی تغییراتی زیادی کرد که آبیاری قطره‌ای سرآمد آنهاست.
از لوله‌های پلی‌اتیلن گرفته تا مخزن آب در این روش آبیاری، همه تنها یک هدف داشتند؛ صرفه‌جویی!
نوار تیپ نیز قطعه‌ای از پازل آبیاری قطره‌ای است که هم به مصرف بهینه آب کمک می‌کند و هم کشاورزان را از زحمت آبیاری مداوم بی‌نیاز و البته صنعت کشاورزی را پربرکت‌تر.

راهنمای کامل خرید نوار تیپ

نوار تیپ، میزان آب کمتری مصرفی می‌کند، به این معنی که محصولات سالم‌تری را با آب کمتری پرورش می‌دهد. در روش‌ آبیاری با نوار تیپ، هدررفت آب که معمولاً به دلیل استفاده نادرست از این مایع حیات بنا به دلایلی مانند آبیاری در مناطقی که موردنیاز نیست، وزش شدید باد، تبخیر آب توسط آفتاب و سایر  دلایل دیگر است به حداقل میزان می‌رسد.

به‌طورکلی، نوارهای تیپ به 2 نوع پلاکدار و بغل دوخت تقسیم می‌شوند: نوار تیپ بغل دوخت و نوار تیپ پلاکدار.

نوار تیپ درزدار مانند رول سفره‌ای هستند که از سمت عرض روی‌هم قرار می‌گیرد. طرف باز این نوار تیپ به‌صورت زیگزاگ دوخته می‌شود و به همین دلیل به نوار تیپ درزدار یا بغل دوخت نامیده می‌شوند.

از این نوار تیپ درزدار در شیب‌های زیاد استفاده نمی‌کنند؛ زیرا فشار زیاد آب باعث پارگی بغل نوار تیپ‌ها می‌شود. همچنین اگر برای یک‌فصل زراعی نوار تیپ نیاز دارید بهتر است از این نوع نوار آبیاری استفاده کنید. طولانی‌مدت کارایی لازم را ندارد.

در نوار تیپ پلاکدار، دریپر یا قطره‌چکان‌هایی وجود دارد که این خروجی‌های آب به فاصله 10، 20 و 30 سانتی‌متر قرار دارد. نوارهای پلاکدار طول عمر بالاتری دارند و بین 2 تا 3 فصل زراعی کار می‌کنند. فشار آب می‌تواند در نوارهای تیپ پلاکدار 7/0 تا 1 بار و بیشتر از نوار تیپ بغل دوخت باشد.

  • نوارهای تیپ برای کشت‌های ردیفی مناسب هستند و برای زمین‌های کشاورزی که مسطح هستند بیشترین کارایی را دارد.
  • در هنگام خرید نوار تیپ ابتدا باید اندازه ردیف، عرض منطقه‌ای را که قصد دارید در آن کشت کنید را ارزیابی کنید تا دقیقاً بدانید که نوار تیپ باید چه مساحت زمین را بپوشاند.
  • همچنین باید هر گونه شیب یا مسائل مربوط به زهکشی و اینکه چگونه بر آبیاری تأثیر می‌گذارد را در نظر بگیرید.
  • در هنگام خرید نوار تیپ، تغییرات رشد محصولی است که قصد دارید پرورش دهید و میزان آب موردنیاز آن را بررسی کنید.

راهنمای جامع خرید نوار تیپ

با خرید نوار تیپ به جنگ با خشکسالی برویم؟

صنعت کشاورزی به علت تأمین منابع غذایی و ایجاد شغل در جوامع بشری، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. در این میان سیستم آبیاری قطره‌ای یک روش بهینه و البته اجتناب‌ناپذیر در کشاورزی است که باتوجه‌به کمبود آب، باید در تمام مناطق کشور فراگیر شود.

اگر شما نیز پس از پایان این نوشتار، قصد خرید نوار تیپ را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در پارس صنعت تماس بگیرید.

https://parsanat.com/cat/agricultural-equipment/irrigation-pipe-and-tape/drip-irrigation-tape

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار